Fimlab tarjoaa suolistosyövän seulonnan kokonaispalvelua

Fimlab on toteuttanut suolistosyövän seulontaa kokonaispalveluna Suomen Syöpärekisterin koordinoimassa suolistosyövän seulonnan pilotissa vuodesta 2019 lähtien. Suolistosyövän seulontaa pilotoiva Fimlab on tällä hetkellä ainut suolistosyövän seulontalaboratorio Suomessa.

Suolistosyövän seulonta on yksi tehokkaimmista tavoista vähentää suolistosyövän aiheuttamia kuolemia. EU onkin suosittanut suolistosyövän seulontaa vuodesta 2003 alkaen. Toistaiseksi Suomessa on kuitenkin vasta pilotoitu seulontaa.

Ensimmäinen seulontapilotointi alkoi Suomessa vuonna 2004. Sitä jatkui vuoteen 2016 asti, minkä jälkeen seulonnat lopetettiin, sillä pilotista saadut tulokset eivät olleet erityisen hyviä. Nyt käynnissä olevan pilotoinnin testimenetelmä on edeltäjäänsä luotettavampi ja laadukkaampi sekä seulottavalle helpompi, ja myös tulokset näyttävät lupaavammilta.

– Kuluneen kahden vuoden aikana osallistumisprosentti on ollut korkea, 80 prosentin luokkaa. Näytteistä noin 3–4 prosenttia on ollut positiivisia, eli jatkotutkimuksiin johtavia, Fimlabin projektipäällikkö Satu Saloranta kertoo.

Tällä hetkellä seulontoja pilotoidaan vain Fimlabin seulontalaboratoriossa. Suomen sosiaali- ja terveysministeriössä on kuitenkin valmisteilla suolistosyöpien seulontaohjelma, jonka myötä käynnistyisivät valtakunnalliset seulonnat. Toiveena on, että valtakunnallinen seulonta aloitettaisiin vuonna 2022.

Suomen kolmanneksi yleisin syöpä

Paksu- ja peräsuolen syövät ovat Suomessa kolmanneksi yleisin syöpämuoto. Seulontojen avulla sairastuneet voidaan ohjata hoitoon mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jolloin hoito on helpompaa ja edullisempaa.

Seulonnoissa näytteistä etsitään merkkejä syövän esiasteesta. Fimlab kokoaa ja postittaa seulottavalle näytteenottosetin, jossa on mukana kutsu, esitietolomake, ulosteen näytteenotto-ohje sekä näyteputki ja palautuskuori. Näytteen otettuaan seulontaan osallistunut postittaa palautuskuoren normaalina kirjepostina.

– Näytteenotto on tehty mahdollisimman helpoksi ja se onkin otettu hyvin vastaan. Testin tekoon ei liity ruokavalion rajoitteita ja sen voi tehdä koska tahansa. Yksi näyte riittää ja se on helppo ja siisti ottaa itse kotioloissa, Saloranta kuvailee.

Varsinainen näytteen analysointi tehdään Tampereen keskuslaboratoriossa. Seulonnan vastaus postitetaan seulontaan osallistuneelle noin kuukauden sisällä näytteenotosta. Mikäli näyte on positiivinen, Fimlab on yhteydessä myös seulottavan kotikunnan seulontahoitajaan, joka organisoi jatkotutkimukset. Jatkotutkimuksena seulontapositiiviselle Syöpärekisteri suosittaa ensisijaisesti kolonoskopiaa.

Seulonnat koskevat 60–74-vuotiaita

Fimlab lähettää kutsuja seulontaan tasaisesti lähes vuoden ympäri. Näin myös analysoitavaksi tulee näytteitä tasaisena virtana. Seulontaan osallistuva saa kotitestipaketin kahden vuoden välein.

Seulonnassa on mukana 60–74-vuotiaita, joskin eri ikäryhmät on otettu mukaan tutkimukseen portaittain. Kun ministeriön asettama seulonta-asetus tulee voimaan, ikähaarukka voi olla jokin muu.

– Monen ylilääkärin toiveena on ollut, että myös nuoremmat kuin 60-vuotiaat olisivat mukana seulonnoissa. Näin syöpä huomattaisiin ajoissa ja henkilön olisi mahdollista jatkaa esimerkiksi töissä eläkeikään asti, Saloranta selventää.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Suolistosyövän seulonnan kokonaispalvelu

Projektipäällikkö Satu Saloranta
050 462 0552, satu.saloranta@fimlab.fi

Fimlab on Suomen suurin laboratorioalan yritys. Tuotamme terveydenhuollon laboratoriopalveluja Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä ja Pohjanmaalla yli 110 toimipisteessä noin 1 200 ammattilaisen voimin.

Muutoksia Fimlabin koronanäytteenottopisteisiin Tampereella25.8.2021 11:23:21 EEST | Tiedote

Fimlab avaa Tampereelle uuden koronanäytteenottopisteen maanantaina 30.8.2021. Näytteenotto sijaitsee Nekalassa osoitteessa Viinikankatu 44 b ja se on avoinna päivittäin klo 8–20. Koronanäytteenotto Hatanpään ja TAYSin näytteenottopisteissä päättyy perjantaina 29.8.2021. Nekalan koronanäytteenottopisteessä on kolme ilmoittautumishuonetta ja seitsemän näytteenottohuonetta. Joustavan palvelukonseptin avulla näytteenottopisteessä on mahdollista palvella 500–600asiakasta päivässä. Messukeskuksen drive-in-koronanäytteenotto muuttaa Hakametsään Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksella toimiva Fimlabin suurtehon drive-in-koronanäytteenottopiste muuttaa Hakametsään. Hakametsän jäähallin parkkipaikalle pystytettävä drive-in-näytteenotto palvelee asiakkaita lauantaista 11.9.2021 alkaen. Messukeskuksen näytteenottopiste suljetaan perjantaina 10.9.2021 klo 16. Hakametsän koronanäytteenottopisteessä asiakkaita voidaan palvella kuudella näytteenottokaistalla. Näytteenottopisteen kapasiteetti riittää v