Finanssialan teesit aluevaaleihin julki - uurnille nyt varmistamaan palvelun taso ja lupauksen laatu

FINANSSIALAN TEESIT ALUEVAALEIHIN 2022

• Kansalaisten mahdollisuutta yhdenvertaiseen hoitoon ja hoivaan ajoissa on parannettava. Tämä taataan sujuvalla julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuudella.
  • Palveluiden yhtenäinen taso eri puolilla Suomea on turvattava valtakunnallisella ohjauksella. Hyvinvointialueiden on kerrottava selkeästi järjestämiensä palveluiden palvelutasot, jotta kansalainen voi saada tietää, mistä vastaa julkinen sektori ja mikä on omalla vastuulla.
  • Kansalaisella on oltava mahdollisuus täydentää palveluja omalla rahoituksellaan yksityisen sektorin palveluja hyödyntäen. Palvelusetelin käyttöä on lisättävä.

Finanssiala ry:n johtavan asiantuntijan Päivi Lunan kolumni:

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen tarve on ollut selkeä jo pitkään ja nyt uudistus on etenemässä. Tammikuun aluevaaleissa ratkotaan, kuka määrää kaapin mallin ja sen paikan. Ketkä valitaan luomaan palvelutasojen sisältöjä ja lunastamaan lupauksia?

Tulevilla aluevaltuustoilla on suuret päätökset edessään. Palvelujärjestelmän kestävyyttä on kehitettävä ja hoivan laadusta huolehdittava. Hyvinvointialueiden on annettava palvelutasoista asukkaille selkeät lupaukset samalla kun alueiden taloudesta on huolehdittava.

Aluevaltuustojen päätettäväksi tulee, miten sote- ja pelastuspalvelut tuotetaan, millä hinnalla ja mikä on julkisen ja yksityisen yhteistyön rooli. Kohtalon kysymyksiksi nousee, miten ratkaisemme seuraavien kymmenen vuoden kasvavan hoivatarpeen sekä pidämme samalla myös nuoremmista ikäpolvista huolta yhdenvertaisesti koko maassa.

Miten taataan yhdenvertaisuus?

Finanssiala on laatinut kolme teesiä aluevaaleihin. Teeseillä Finanssiala haluaa vahvistaa kansalaisten sotepalvelujen yhdenvertaisuutta koko maassa, tukea julkisen ja yksityisen sektorin sujuvaa kumppanuutta ja varmistaa sen, että kansalainen tietää, mitkä palvelut tarjoaa julkinen sektori ja mitä puolestaan voi hankkia omalla rahoituksella.

Uusien hyvinvointialueiden valtuutettujen olisi poliittisesta taustasta riippumatta viisasta tarttua Ajatushautomo Kalevi Sorsa -säätiön Yhteistä ja yksityistä varautumista – vanhusten hoivan tulevaisuus -raporttiin. Siinä pohditaan julkisen ja yksityisen vastuun kumppanuutta vanhuspalveluissa.

Sorsa-säätiön raportissa todetaan, että ihmiset eivät tiedä, mihin ja miten varautua ja miten omaehtoinen varautuminen vaikuttaa julkisen palvelun saamiseen. Epäselvyys aiheuttaa epätietoisuutta ja kansalaiset alkavat epäillä annettujen lupausten kestävyyttä.

Nyt sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu lepää hyvinvointialueiden päätöksissä. Laatu turvataan parhaiten, kun kansalaisille annetaan selkeä palvelulupaus, joka kertoo, mistä palvelutasosta vastaa yhteiskunta, mistä taas kansalainen itse.

Suomalaisten yhdenvertaisuudesta on pidettävä huolta. Julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden yhtenäinen taso eri puolilla Suomea on turvattava valtakunnallisella ohjauksella. Hyvinvointialueiden tuleekin kertoa selkeästi järjestämiensä palveluiden tasot ja näiden tulee olla yhtenäiset koko maassa.

Alueen asukkaiden on saatava selkeästi tietää, mistä vastaa julkinen sektori ja mitkä asiat ovat kunkin asukkaan omalla vastuulla. Täsmällinen tieto palveluiden sisällöstä tekee läpinäkyväksi sen, mihin kansalainen voi varautua omakohtaisesti halutessaan. Silloin yksityisen rahoituksen käyttäminen palvelujen täydentämiseen pitää olla mahdollista esimerkiksi palvelusetelien avulla.

Nuorten mielenterveyspalvelut kaipaavat tekoja

Tulevissa aluevaaleissa päätetään arkisista palveluista, neuvolasta vanhustenhoivaan. Aluevaaleissa äänestämällä voi vaikuttaa suoraan omaan arkeensa. Arjessa pärjäämisessä vaikuttaa muun muassa palveluverkosto: millaisia tulevaisuuden sotekeskukset ovat ja miten laaja terveysasemaverkosto on – moneenko sotekeskukseen tai -pisteeseen hyvinvointialueen rahat jatkossa riittävät.

Erityisesti nuorten mielenterveyspalvelut kaipaavat kipeästi uusien päättäjien huomiota: yhtään nuorta ei ole hukattavaksi. Mielenterveys nousi vuonna 2019 yleisimmäksi syyksi työkyvyttömyyseläkkeelle jäämiseen. Hintalappu on kansantaloudelle suuri, mutta inhimillisesti hinta on vieläkin suurempi.

Ihmisten näkökulmasta: mitä ja millaista palvelua julkinen tarjoaa minulle ja miten saan selville palvelutason? Mitä jos se ei ole omasta näkökulmastani riittävää? Tieto on oleellista asukkaiden oman varautumisen näkökulmasta, sillä täydentävä turva on kattamassa niin turvavajeita kuin myös subjektiivisesti arvioitua palvelun tarvetta.

Vapaaehtoiset vakuutukset tärkeitä sosiaaliturvan täydentäjinä13.7.2022 09:32:00 EEST | Tiedote

Suomalainen vakuuttaa yleensä omaisuutensa paremmin kuin itsensä ja läheisensä. Tämä käy jälleen ilmi Finanssiala ry:n (FA) alkukesästä julkaisemasta vakuutustutkimuksesta. Toki sellaiset perusvakuutukset, kuten kotivakuutus, kuuluukin olla oikeastaan kaikilla, mutta myös henkivakuutus on yhtä lailla tärkeä erityisesti niille, joilla on lapsia ja lainaa. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla selvitti toukokuussa henkivakuutusvajetta Suomessa. Selvityksessä kävi ilmi, että vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista on vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus.

FA:n kysely: Nuoret, naiset ja seniorit näyttävät suuntaa vastuullisessa sijoittamisessa – ilmastovaikutusten arviointi koetaan hankalaksi12.7.2022 09:32:00 EEST | Tiedote

Kaksi viidestä suomalaisesta sijoittajasta seuraa sijoitustensa kestävyyttä, selviää Finanssiala ry:n (FA) teettämästä kansalaiskyselystä. Lähes puolet rahasto- ja vakuutussijoittajista pitää ilmastovaikutuksia ainakin osittain tärkeänä sijoituskriteerinä, osakesijoittajista 42 prosenttia. FA teetti Norstat Oy:llä kansalaiskyselyn kesäkuussa 2022, jossa selvitettiin suomalaisten innokkuutta vastuulliseen sijoittamiseen. Samantyyppinen kysely on toteutettu tammikuussa 2020 sekä kesäkuussa 2020. ”Kestävyydestä on tulossa hyvä vauhtia valtavirtaa myös finanssialalla. Esimerkiksi saastuttavat kohteet sijoituksina alkavat olla huomattava riski, joten viisas yksityissijoittajakin turvaa sijoituksensa huolehtimalla, että salkussa on kestävyyden huomioon ottavia kohteita. Sellaisia ovat jo nyt täydet kestävyyskriteerit täyttävien lisäksi kohteet, joilla on uskottava siirtymäsuunnitelma”, FA:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari sanoo. Vastuullisten kohteiden valinta ei ole yksittäiselle sijoitt

Varo, varmista ja varoita: Nettihuijaukset ja tietojenkalastelu muuttavat muotoaan, mutta niiltä on mahdollista suojautua7.7.2022 07:59:33 EEST | Tiedote

Nettihuijaukset vaikuttavat laajasti yhteiskuntaan. Vuonna 2021 poliisille tehtiin yhteensä 2 500 ilmoitusta nettihuijauksista ja suomalaiset menettivät huijauksissa noin 47 milj. euroa. Summa olisi voinut olla suurempikin, mutta pankit ja viranomaiset onnistuivat estämään yli 25 milj. euron edestä varojen siirtoja huijareille ja palauttamaan varat. Viranomaisten ja yritysten yhteinen kampanja muistuttaa, että varomalla, varmistamalla ja varoittamalla muita jokainen voi torjua ja ehkäistä huijauksia myös itse.