Finavia OyjFinavia Oyj

Finavia helpottaa lentomatkustajien turvatarkastusta Helsinki-Vantaalla

Lentoasemayhtiö Finavia sujuvoittaa käsimatkatavaroiden turvatarkastusta Helsinki-Vantaalla. Kesän kynnyksellä lentoaseman loputkin vanhat turvatarkastuslaitteet korvataan uudensukupolven teknologialla, joka mahdollistaa yli sadan millilitran nestepakkausten kuljettamisen käsimatkatavaroissa.

– Vuosi sitten otimme Helsinki-Vantaalla käyttöön edistyksellistä turvatarkastusteknologiaa, minkä ansiosta nesteitä ja elektroniikkaa ei ole enää tarvinnut ottaa pois käsimatkatavaroista. Uudistus on nopeuttanut turvatarkastusta, Finavian turvatoiminnoista vastaava johtaja Ari Kumara sanoo.

Kesän 2023 aikana matkustaminen Helsinki-Vantaan kautta on entistä vaivattomampaa, kun Finavia asentaa lentokentälle lisää ultramoderneja turvatarkastuslaitteistoja. Niiden myötä matkustajat voivat kuljettaa käsimatkatavaroissaan myös yli sadan millilitran nestepakkauksia.

– Kyseessä on merkittävä edistysaskel sen jälkeen, kun EU-lainsäädännön mukaiset nestesäännöt vuonna 2006 otettiin käyttöön maailmanlaajuisesti. Olemme edelläkävijöitä turvatarkastuksen kehittämisessä, sillä vastaavaa uutta teknologiaa on toistaiseksi käytössä vain hyvin harvoilla isoilla Euroopan kentillä ja joillakin Yhdysvaltojen lentoasemilla.

Kesään asti Helsinki-Vantaalla on vielä käytössä rinnakkain sekä uuden että vanhan teknologian turvatarkastuslaitteistoja. Sen vuoksi lentomatkustajia suositellaan toistaiseksi toimimaan nykyisten käsimatkatavaroiden pakkausohjeiden mukaan. Pakkausohjeet saa Finavian verkkosivuilta.

Uudistus koskee vain Helsingistä lähteviä matkustajia. Finavian alueellisilta lentoasemilta lähteviä matkustajia sekä Helsinki-Vantaalle EU-maiden ulkopuolelta saapuvia ja edelleen konetta vaihtavia matkustajia koskevat nesterajoitukset myös jatkossa.

– Haluamme olla palvelukehityksen johtava eurooppalainen lentoasemayhtiö. Meille on tärkeää palvella matkustajia mahdollisimman hyvin ja tarjota laadukkaita palveluita lentokentillämme. Uskomme, että uuden teknologian myötä voimme tarjota matkustajillemme aiempaa rennomman ja sujuvamman matkalle lähdön, Ari Kumara sanoo.

Kuvia median käyttöön: https://finavia.materialbank.net/NiboWEB/p/scpc/19650867/109355/fi

Lentoasemayhtiö Finavia johtaa ja kehittää 20 lentoasemaa Suomessa. Sujuvat ja laadukkaat palvelut lentoyhtiöille ja matkustajille ovat meille sydämen asia. Kehitämme Suomen saavutettavuutta ja hyvä lentoyhteyksiä. Olemme sitoutuneet vastuulliseen toimintaan edistääksemme kestävää lentomatkailua. Finavia-konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 145 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 1 400.

Finavia joined Hydrogen Cluster Finland and is preparing for hydrogen use and the necessary infrastructure at the airport14.3.2024 09:25:26 EET | Press release

Finavia is committed to promoting the development of sustainable air traffic in Finland and joined Hydrogen Cluster Finland in January 2024. Finavia also participates in an international EU project, part of Interreg Baltic Sea Region Programme, where the company will be the first in Europe to pilot the use of hydrogen in maintenance equipment. The pilot will take place at Helsinki Airport.