FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vuosikertomus 2021 julkaistu
Asiat selviävät suurelta osin neuvonnassa
Noin 90 % yhteydenotoista selvisi neuvonnassa. Neuvonnan päämääränä on selvittää asiakkaan ongelma ja löytää siihen ratkaisu. Useimmiten asiakas saa vastauksen heti, mutta monissa kysymyksissä asioita selvitetään lisää ennen neuvon tai vastauksen antamista.
Asiakkaat kokevat usein vakuutusten sopimusehdot ja lakiin pohjautuvat asioiden perustelut vaikeaksi ymmärtää. Asian selkeän ja ymmärrettävän avaamisen kautta voidaan ehkäistä tarpeettomia riitoja ja löytää sovintoratkaisuja osapuolten välille. Viime vuonna lähes 600 riitautumassa ollutta, asiakkaan kirjalliseen valitukseen perustunutta tilannetta saatiin selvitettyä ja purettua neuvonnan keinoin. Näistä lähes 160 asiaa päättyi osapuolten väliseen sovintoon tai vakuutusyhtiön asiakkaan eduksi tekemään uuteen päätökseen.
Riitojen määrä vakiintunut
Neuvonnan ja sovintomenettelyn myötä riidoiksi edenneiden asioiden kokonaismäärä on viimeisten vuosien aikana vakiintunut noin 10 %:iin.
Riita-asioiden käsittely päättyy asiakkaan tai palveluntarjoajan hyväksi annettuun ratkaisusuositukseen, sovintoon osapuolten välillä, asian jättämiseen käsittelemättä tai käsittelyn keskeytymiseen. Sovinnon syntyminen osapuolten välillä merkitsee sekä neuvonta- että riita-asioissa sitä, että palveluntarjoaja maksaa asiakkaalle korvausta vapaaehtoisesti. Palveluntarjoajien noudattamisprosentti ratkaisusuosituksissa oli 99 %.
Ympäristötekijöillä vaikutusta neuvonnan tarpeeseen
Vaikka asiakasyhteydenottojen määriin ja syihin ei ole viime vuosien aikana tullut suuria muutoksia on muutoksilla toimintaympäristössä ja ympäristötekijöillä vaikutusta neuvonnan tarpeeseen. Ukrainassa alkanut sota on muuttanut tulevaisuuden näkymiä ennenkokemattomalla tavalla. Toistaiseksi vaikutukset FINEn toimintaan ovat rajoittuneet rajalliseen joukkoon pankkiasioissa saatuja yhteydenottoja.
Lue vuosikertomus: FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta vuosikertomus 2021
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Mitä FINE tekee? Kerromme videossa toiminnastamme. Neuvomme ja annamme ratkaisusuosituksia vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioihin liittyvissä ongelma- ja riitatilanteissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elli ReunanenToimitusjohtajaFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358968501226Puh:+358505279717elli.reunanen@fine.fiElina AntilaViestintäpäällikköFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358968501246Puh:+358405483838elina.antila@fine.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Myrskyt, tuholaiset ja muut haaverit kesämökillä – miten varautua vahinkoihin ja estää niitä?29.5.2023 07:46:58 EEST | Tiedote
Onnistuneen kesämökkikauden varmistamiseksi voi monia asioita ennakoida ja tarkistaa etukäteen. Vakuutukset auttavat niissä tilanteissa, kun vahinko on jo tapahtunut. Moniin vahinkoihin voi varautua ja niitä myös ennaltaehkäistä riittävillä kunnossapito- ja tarkastustoimenpiteillä sekä suojeluohjeiden noudattamisella. Lue ja käy läpi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kokoamat keskeiset ohjeet ennen kesämökkikauden alkua.
Matkan keskeytyminen ja matkalla sairastuminen – kuka vastaa kuluista?9.3.2023 08:04:34 EET | Tiedote
Matkan keskeytyminen ja matkalla sairastuminen nousevat toistuvasti esiin matkavakuutuksien neuvonnassa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa. Erityisesti epätietoisuus sairauksista aiheutuneiden korkeiden hoitokulujen korvaamisesta aiheuttaa kysymyksiä. Kokosimme yhteen matkaajalle tärkeitä perustietoja, jotka on hyvä ottaa haltuun jo ennen matkalle lähtöä.
Kotivakuutusasiat ja huijaukset näkyivät FINEssä eniten viime vuonna20.1.2023 11:04:30 EET | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa vuoden 2022 aikana yhteyttä noin 9 000 kertaa. Eniten kysyttiin kotivakuutuksiin, lähinnä vahingon korvattavuuteen ja vesivahinkoihin liittyvistä asioista. Pankkiasioissa huijauksiin liittyneiden tapausten määrä jatkoi edelleen kasvuaan.
Asiakkaita huijataan verkkopankilta näyttäville valesivustoille14.12.2022 07:45:00 EET | Tiedote
Huijaustapauksiin liittyvien yhteydenottojen määrä FINEen on lähes kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Suurin osa tapauksista ja niiden selvittelystä liittyy asiakkaan erehdyttämiseen pankin verkkopankilta näyttäville huijaussivuille. Yhteydenottoja on tullut kaikkiaan 450, joista suurin osa on käsitelty neuvonnassa ja noin 100 on saatettu riita-asiana Pankkilautakunnan käsiteltäväksi.
Digipalvelujen rinnalle tarvitaan ihmiskontakti – FINE peräänkuuluttaa toimivaa puhelinpalvelua25.10.2022 07:49:55 EEST | Tiedote
Jopa 400 000* suomalaisen arvioidaan olevan digisyrjäytymisvaarassa. Lisäksi digipalvelut aiheuttavat päänvaivaa myös digitaitoisille, etenkin ongelmatilanteissa. FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan mielestä hyvin toimivien digipalveluiden rinnalla pitää edelleen kehittää puhelinpalvelua ja sen joustavaa saatavuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme