FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vuosikertomus 2021 julkaistu

Jaa

FINEn vuosikertomus 2021 sisältää keskeiset havainnot sekä tilastot vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioiden neuvonnasta ja riidanratkaisusta. Vuosikertomuksessa nostetaan esiin pinnalla olleita teemoja ja aiheita, joista tuli eniten yhteydenottoja, jotka yllättivät ja joista riideltiin. Asiakasyhteydenottoja tuli FINEen kaikkiaan noin 9000.

Asiat selviävät suurelta osin neuvonnassa

Noin 90 % yhteydenotoista selvisi neuvonnassa. Neuvonnan päämääränä on selvittää asiakkaan ongelma ja löytää siihen ratkaisu. Useimmiten asiakas saa vastauksen heti, mutta monissa kysymyksissä asioita selvitetään lisää ennen neuvon tai vastauksen antamista.

Asiakkaat kokevat usein vakuutusten sopimusehdot ja lakiin pohjautuvat asioiden perustelut vaikeaksi ymmärtää. Asian selkeän ja ymmärrettävän avaamisen kautta voidaan ehkäistä tarpeettomia riitoja ja löytää sovintoratkaisuja osapuolten välille. Viime vuonna lähes 600 riitautumassa ollutta, asiakkaan kirjalliseen valitukseen perustunutta tilannetta saatiin selvitettyä ja purettua neuvonnan keinoin. Näistä lähes 160 asiaa päättyi osapuolten väliseen sovintoon tai vakuutusyhtiön asiakkaan eduksi tekemään uuteen päätökseen.

Riitojen määrä vakiintunut

Neuvonnan ja sovintomenettelyn myötä riidoiksi edenneiden asioiden kokonaismäärä on viimeisten vuosien aikana vakiintunut noin 10 %:iin.

Riita-asioiden käsittely päättyy asiakkaan tai palveluntarjoajan hyväksi annettuun ratkaisusuositukseen, sovintoon osapuolten välillä, asian jättämiseen käsittelemättä tai käsittelyn keskeytymiseen. Sovinnon syntyminen osapuolten välillä merkitsee sekä neuvonta- että riita-asioissa sitä, että palveluntarjoaja maksaa asiakkaalle korvausta vapaaehtoisesti. Palveluntarjoajien noudattamisprosentti ratkaisusuosituksissa oli 99 %.

Ympäristötekijöillä vaikutusta neuvonnan tarpeeseen

Vaikka asiakasyhteydenottojen määriin ja syihin ei ole viime vuosien aikana tullut suuria muutoksia on muutoksilla toimintaympäristössä ja ympäristötekijöillä vaikutusta neuvonnan tarpeeseen. Ukrainassa alkanut sota on muuttanut tulevaisuuden näkymiä ennenkokemattomalla tavalla. Toistaiseksi vaikutukset FINEn toimintaan ovat rajoittuneet rajalliseen joukkoon pankkiasioissa saatuja yhteydenottoja.

Lue vuosikertomus: FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta vuosikertomus 2021

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Mitä FINE tekee? Kerromme videossa toiminnastamme. Neuvomme ja annamme ratkaisusuosituksia vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioihin liittyvissä ongelma- ja riitatilanteissa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Porkkalankatu 1
00180 Helsinki

http://www.fine.fi

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.

FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.

FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Asiointivaikeudet, huijaukset ja vesivahingot näkyivät yhteydenotoissa FINEen viime vuonna14.1.2022 07:00:00 EET | Tiedote

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa vuoden 2021 aikana yhteyttä noin 9 000 kertaa. Aiempien vuosien tapaan FINEen tulleista asiakkaiden yhteydenotoista valta-osa, noin 2/3 liittyi vakuutusasioihin. Reilu neljännes kysymyksistä koski pankkiasioita. Sijoitusasioista kysyttiin aiempia vuosia vähemmän. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä asia ratkesi neuvonnassa ja noin joka kymmenes ratkaistiin asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana. Riita-asioista annettiin noin 800 ratkaisusuositusta.

Miten sujuvoittaa läheisen pankkiasiointia digiaikana?2.11.2021 07:30:00 EET | Tiedote

Digitaaliset palvelut tekevät asioinnista virtaviivaista, mutta rajaavat ulkopuolelleen ne, joille verkon tai mobiilisovellusten käyttö on vierasta. Digiosaamattomuus hankaloittaa pääosin verkkoon siirtynyttä pankki- ja vakuutusasiointia. Keskustelu toiveista, eri vaihtoehtojen läpikäynti ja edunvalvontavaltuutuksen laatiminen ovat esimerkkejä keinoista miten läheistä voi auttaa finanssiasioiden hoidossa digiaikana.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme