FINENTRY-palvelussa on vieraillut jo 60 000 Suomeen matkustava
FINENTRY opastaa pandemian aikana Suomeen saapuvia sekä sujuvoittaa koronavirustestausta. FINENTRY-palvelun avulla Suomeen matkaa suunnitteleva saa ajankohtaiset toimintaohjeet sekä tilannekohtaisen ohjauksen koronanäytteenottoon. Infosivustoon tutustuneista noin puolet on hyödyntänyt palvelua toimintaohjeiden saamiseksi, koronatestin varaamiseksi sekä näytetuloksen saamiseksi tekstiviestitse.
FINENTRY-palvelun kautta myös suomalaisen henkilötunnuksen sekä pankki- tai mobiilitunnisteen haltijat voivat ennen maahan saapumistaan varata palvelussa ajan Suomessa tehtävään koronavirustestiin. Myös Uudellamaalla oleskelevat vaihto-opiskelijat voivat varata ajan koronanäytteenottoon FINENTRYn kautta.
Mikä FINENTRY on?
FINENTRY-palvelussa maahantulija voi kartoittaa jo ennen matkaa tai matkan aikana Suomeen matkustamisen toimintaohjeita, varata ajan Suomessa tehtävään koronavirustestiin, saada tekstiviestillä ohjeet testiin saapumiseen sekä koronavirustestin tuloksen. Palvelu ohjaa toimenpiteisiin ja tarvittaessa koronatestiin lähtömaan ja yksilöllisen kartoituksen mukaisesti.
Sosiaali- ja terveysministeriön tukema, terveysturvallisuusviranomaisten ja HUSin yhteistyössä tuottama palvelu otettiin käyttöön Helsinki-Vantaan lentokentällä ja Helsingin satamissa tammikuussa. Palvelun käyttö on laajenemassa muualle Suomen rajanylityspisteisiin helmi-maaliskuussa. Palvelu ohjaa jo nyt maahantulijaa yleisellä tasolla matkustamiseen mihin tahansa Suomeen.
Suomen viranomaisten ohjeiden mukaan päivittyvä palvelu sujuvoittaa viranomaisten toimintaa rajanylityspaikoilla sekä opastaa maahantulijaa yhdeksällä eri kielellä. Matkapuhelimessa sekä selaimessa toimivan palvelun käyttö on vapaaehtoista ja maksutonta. Palvelusta viestitään muun muassa Suomen edustajistoissa eri puolilla maailmaa, terveysturvallisuus- ja rajavalvontaviranomaisten verkkosivuilla, matkailutoimijoiden ja liikennöitsijöiden verkkosivuilla sekä rajanylityspaikoilla.
Lisätietoa:
www.finentry.fi
Suomeen matkustamisen rajoituksista:
www.raja.fi/korona-info
www.raja.fi/rajaliikenne-ohjeet-korona
Sähköposti: finentry@hus.fi
Haastattelupyynnöt: sirpa.arvonen@hus.fi
Tietoja julkaisijasta
HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa noin 680 000 potilasta. HUSissa työskentelee lähes 27 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.
HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HUS
Legionellabakteeria löytynyt Hyvinkään sairaalan hanavedestä - yhtään infektiota ei ole todettu18.4.2024 16:37:03 EEST | Tiedote
Hyvinkään sairaalan synnytysosaston vesihanoista otetuista näytteistä on omaseurannassa löytynyt toimenpiderajat ylittävä määrä legionellabakteeria. Synnytyssaleja on käytössä yksi vähemmän kuin normaalisti. Muutoin synnytystoiminta jatkuu normaalisti. Löydöksiin ei liity yhtään legionellan aiheuttamaa infektiota.
Distansmottagning även för barn – Nylands Jourhjälp utvidgar sina tjänster17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Nylands Jourhjälp erbjuder från och med den 19 april 2024 möjlighet till distansmottagning även för barnsjukdomar. Läkaren kan i fortsättning träffa barnet och föräldrarna via videosamtal. Orsaken till den utökade tjänsten är dokumenterad erfarenhet av hög kundnöjdhet för distansmottagningen och högklassiga vårdresultat.
Lapsetkin pääsevät etävastaanotolle – Uudenmaan Päivystysapu laajentaa palveluaan17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Uudenmaan Päivystysavussa tarjotaan etävastaanottomahdollisuutta 19.4.2024 alkaen myös lasten sairauksiin. Lääkäri voi tavata lapsen ja hänen vanhempansa jatkossa videon välityksellä. Palvelun laajentamisen taustalla ovat näytöt etävastaanottojen korkeasta asiakastyytyväisyydestä ja laadukkaista hoitotuloksista.
Children will be able to access remote appointments: Medical Helpline in Uusimaa expands its service17.4.2024 07:15:00 EEST | Press release
The Medical Helpline in Uusimaa will offer remote appointments for children’s illnesses as well starting April 19, 2024. A doctor can hold a remote video consultation with the child and parent. The service expansion is supported by evidence of high client satisfaction and excellent treatment outcomes in remote appointments.
Sockervärdena hos barn med diabetes kan hållas under kontroll med en smartpump11.4.2024 12:02:08 EEST | Tiedote
En självreglerande insulinpump håller sockervärdena hos barn med diabetes stabila, till och med på samma nivå som hos friska barn.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme