Fingrid ja Rakli kutsuvat kiinteistönomistajat torjumaan sähköpulaa

Sähköpulan torjumiseksi Fingrid on kehittänyt uuden Sähköjärjestelmän tuki -menettelyn. Kiinteistönomistajat voivat menettelyyn liittymällä auttaa sähköpulan välttämisessä. Mukaan toivotaan laajalti erilaisia kiinteistönomistajia, joilla on mahdollista joustaa lyhytaikaisesti ja lyhyellä varoitusajalla vähintään megawatin tehon kiinteistökannassaan. Menettely otetaan käyttöön tulevana talvena joulukuusta 2022 alkaen.

”Olemme pohtineet Raklin jäsenten kanssa keinoja osallistua sähköpulan torjumiseen syksyn alusta lähtien. Jäsenistölle tehdyn kyselyn pohjalta laskimme, että lyhytaikaisen kulutusjouston avulla Raklin jäsenistö voisi keventää sähköverkon kuormaa tarvittaessa noin 240 megawattia. Tämä idea on Fingridinkin laatiman menettelyn taustalla. Mahdolliset sähkökatkot nähtiin kiinteistönomistajien kannalta erittäin haitallisina, joten kiinteistönomistajilla riittää tahtoa mahdollisesti vaikeidenkin joustotoimenpiteiden toteuttamiseen”, kertoo Juho Kess Raklista.

Rakli kannustaa jäseniään osallistumaan Sähköjärjestelmän tuki -menettelyyn ja tukee jäsenistöään jakamalla tietoa ja parhaita käytäntöjä.

”Toimistokohteiden ilmanvaihdon jousto, ja äärimmillään lyhytaikainen pysäyttäminen on merkittävin toimi, jonka voimme toteuttaa tilojen käyttöä merkittävästi haittaamatta. Sähköpulan uhatessa on erityisen hyvä syy pienentää ilmanvaihtomääriä, jolloin vältetään sähkön kulutuspiikkejä ja pienennetään merkittävästi lämpöhäviöitä. Erinomaista, että laajassa rintamassa yhdessä toimien voidaan sähkökatkoja näin jopa välttää”, toteaa Tuomas Helin Kevan kiinteistösijoitusyksiköstä.

Sähköjärjestelmän tuki -menettely toimii seuraavalla tavalla:

1) Fingrid lähettää varautumispyynnön tekstiviestillä etukäteen määritetyille kohteille kiristyvässä tehotilanteessa tai tilanteessa, jossa sähköpula on mahdollinen*

2) Fingrid lähettää aktivointipyynnön tekstiviestillä, kun sähköpulan riski on suuri

3) Vastaanottaja toteuttaa kulutusjoustoa tai käynnistää varavoimaa mahdollisuuksiensa mukaan välittömästi, tästä ei erillistä kuittausta Fingridille

4) Fingrid seuraa järjestelmän tilan kehittymistä ja lähettää tekstiviestin, kun kulutusjoustot ja varavoiman ajot voi päättää

* yllättävässä, häiriön seurauksena syntyvässä sähköpulassa erillistä varautumispyyntöä ei välttämättä ehditä lähettämään.

”Kulutusjouston avulla tai käynnistämällä varavoimakoneita voidaan välttää sähköpulatilanne tai vähentää sähkönjakelun keskeytystarvetta sähköpulatilanteissa. Menettelyyn liittyminen on vapaaehtoista ja tietoja menettelystä sekä siihen osallistumisesta saa nettisivuiltamme”, kertoo Laura Ihamäki Fingridistä.

Fingridin tiedote

Lisätietoa:

Juho Kess
Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry
juho.kess@rakli.fi

Laura Ihamäki
Fingrid
laura.ihamaki@fingrid.fi

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Hallituksen kaavailema kiinteistöveron nosto heikentää entisestään kiinteistö- ja rakentamisalan suhdannetta22.8.2023 09:03:38 EEST | Tiedote

Hallituksen aikomus korottaa maapohjan kiinteistöveron alarajaa 1,3 prosenttiin on tuomassa kylmää vettä niskaan kaikille kiinteistönomistajille. Raklin tekemän vaikutusarvion perusteella esimerkiksi Helsingissä tai Espoossa sijaitsevan asuin-, toimisto- tai liikekiinteistön kiinteistöverokustannus voi nousta lähes 15 prosenttia. Ammattimaisia kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan Raklin mukaan mahdollinen korotus heikentää entisestään alan suhdannetilannetta.

Rakennus- ja purkujätteistä halutaan hyödyntää uudelleen vähintään 70 prosenttia10.8.2023 07:15:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain noin 1,6 miljoonaa tonnia rakennus- ja purkujätettä, josta vain noin puolet päätyy hyötykäyttöön. Ilmastotavoitteiden kiristymisen myötä rakennus- ja purkumateriaalien rooli rakentamisen ohjauksessa korostuu. Kansallinen tavoite on hyödyntää uudelleen vähintään 70 prosenttia syntyvästä purkujätteestä. Kestävän purkamisen green deal edistää tätä tavoitetta.

Energiatehokkuussopimus kirittää kiinteistöalaa – energiaa on säästetty 335 000 kerrostaloasujan vuotuisen sähkönkulutuksen verran27.6.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistöala on tehnyt kuluvan energiatehokkuussopimuskauden aikana lähes 6500 energiatehokkuustoimenpidettä ja näin saavuttanut huiman 469 gigawattitunnin vuotuisen energiansäästön. Tämä vastaa 335 000 kerrostaloasujan vuosittaista sähkölaskua. Sopimuskausi päättyy vuonna 2025 ja ala toivoo uudelta hallitukselta jatkoa energiatehokkuussopimukselle.

Rakli: Hallitusohjelma huomioi laajasti rakennetun ympäristön tarpeet ja luo näkyvyyttä tulevaisuuteen19.6.2023 14:24:12 EEST | Tiedote

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry on tyytyväinen siihen, kuinka hallitusohjelma huomioi rakennetun ympäristön tarpeet ja luo näkyvyyttä sekä ennustettavuutta tulevaisuuteen. Hallituksen sitoutuminen sääntelyn keventämiseen sekä prosessien ja lupakäytäntöjen sujuvoittamiseen on tervetullutta ja tarpeellista. Rakli muistuttaa tulevaa hallitusta siitä, että hallitusohjelmaa toimeenpantaessa on tärkeää osallistaa alan toimijoita parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi.