Finkensillan kannen valutyöt ovat käynnissä
Finkensillan rakentamistyöt aloitettiin lokakuussa vuonna 2021 ja ensimmäinen työvaihe oli noin 300 metriä pitkän työsillan rakentaminen. Työsillan rakentaminen mahdollistaa sillan välitukien ja -kannen rakentamisen. Työsilta koostuu teräsputkista, teräspalkeista ja puisista pelkkalavoista.
Finkensillassa on kuusi välitukea ja kaksi maatukea. Silta on jatkuva jännitetty betoninen palkkisilta. Sillan kannen kahdessa pääpalkissa on yhteensä 30 jänneputkea ja putkissa jänneterästä noin 90 henkilöauton painon verran eli 130 000 kg. Silta jännitetään, kun kannen betoni on saavuttanut jännityslujuuden, keskimäärin noin 10 vrk valusta.
Finkensillan raudoitustyöt kestivät noin neljä kuukautta ja betoniterästä siltaan asennettiin yhteensä 450 000 kg, joka vastaa noin 320 henkilöauton painoa.
Jännitys- ja injektointitöiden jälkeen päästään purkamaan kannen muottia sekä telinettä, sekä asentamaan lopullisia reunapalkin kylkeen tulevia erikoiskaiteita. Muotin ja telineen purkamisen jälkeen asennetaan sillan alle huomattava määrä varausputkia, sekä viimeistellään betonipinnat.
Lämpötilan noustessa keväällä riittävän ylös tehdään kannen vesieristystyöt. Vesieristystöiden jälkeen eristeen päälle tehdään suojarakenteet, jotka suojaavat vesieristettä mekaaniselta rasitukselta.
Vielä kuluvan vuoden aikana silta on siltaa rakentaneen työyhteenliittymän osalta valmis, minkä jälkeen Kruunusillat-allianssi tulee jatkamaan töitä sillalla kiskoasennuksilla, pintarakenneasennuksilla sekä raitiotien vaatiman tekniikan asentamisella
Pahoittelemme työstä aiheutuvaa häiriötä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jari HumalajokiProjektipäällikkö, Työyhteenliittymä Kruunusillat
Puh:0400437884jari.humalajoki@kreate.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.
Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Katujen asfaltointi Helsingissä alkaa taas – katso lista kohteista!6.5.2024 13:15:52 EEST | Tiedote
Kesän saapuessa myös katujen asfaltoinnit alkavat. Helsingissä päällystetään uudelleen useita katuja ympäri kaupunkia. Uudelleenpäällystysohjelma painottuu pääsääntöisesti ajoratojen sekä jalankulku- ja pyöräilyväylien asfalttipinnan uusimiseen.
Cykeltrafikens huvudbana Sockenbackabanan planeras nu6.5.2024 12:15:15 EEST | Tiedote
Helsingfors stad utarbetar en översiktsplan för dragningen av Sockenbackabanan. Sockenbackabanan i fråga är en huvudled för cykeltrafiken längs tågbanan från Böle station till gränsen till Esbo, via Haga och Sockenbacka. Man kan delta i planeringen genom att svara på en enkät, delta i diskussionstillfället eller delta i planeringscykelfärden.
Pyöräliikenteen pääyhteyttä Pitäjänmäenbaanaa suunnitellaan parhaillaan6.5.2024 12:15:15 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki laatii parhaillaan yleissuunnitelmaa Pitäjänmäenbaanan linjaukselle. Pitäjänmäenbaana on pyöräliikenteen pääreitti, joka kulkee junaradan varressa Pasilan asemalta Haagan ja Pitäjänmäen kautta Espoon rajalle. Suunnitteluun voi osallistua vastaamalla kyselyyn, tulemalla mukaan keskustelutilaisuuteen tai suunnitelmapyöräilyyn.
Kaisaniemenpuiston väliaikaisia kulkureittejä selkeytetty3.5.2024 13:12:18 EEST | Tiedote
Kaisaniemenpuiston jalankulun ja pyöräliikenteen väliaikaiset kulkureitit ovat muuttuneet. Reittejä on haluttu parantaa ennen rautatieaseman laiturialueen alittavan Kaisantunnelin avaamista. Tunnelin avajaisia juhlitaan lauantaina 4. toukokuuta.
Kaupunki valmistelee areenatontin myymistä Garden Helsinkiä varten3.5.2024 09:00:07 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki valmistelee maa-alueen myymistä Garden Helsinki -hankkeelle Taka-Töölöstä. Kaupalla mahdollistetaan uuden suurareenan ja tapahtumakeskuksen rakentaminen Helsingin kantakaupunkiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme