Finlandia-palkitun Jukka Viikilän toinen romaani kertoo omakohtaisen tarinan sydänleikkaukseen joutuvasta kirjailijasta.

Jukka Viikilän odotettu romaani on kuriton kertomus yksinäisyydestä, hengenvaarallisesta sairaudesta ja romaanin vastaanotosta.

Jukka Viikilä: Taivaallinen vastaanotto

Ilmestyy viikolla 33

Kirjailija Jan Holm joutuu pikaiseen leikkaukseen: veri hänen sydämessään on kiertänyt väärään suuntaan jo ties kuinka kauan. Holm julkaisee sairaalasta päästyään omakohtaisen romaanin, josta ja jonka kirjoittajasta jokaisella on pian mielipide.

Taivaallinen vastaanotto on tuhannen aiheen ja henkilön romaani, jossa on vahva omakohtainen ydin. Se on kertomus kaikesta siitä irtotavarasta, mitä elämässä on jäljellä sairaalan vuoteella. Toisaalta teoksessa pyörteilevät lukijoiden kommentaarit, mielenjohteet ja näkemykset. Yhdessä ne luovat monisäikeisen maailman, jossa keskeisiä teemoja ovat kuolevaisuus ja seksuaalisuus, kauneuden ja hellyyden kaipuu.

Jukka Viikilän uutuusromaani on tutkimus, sanasto, palaute ja google-haku, villi selitysteos sekä moniääninen kertomus lukevista helsinkiläisistä.

Jukka Viikilä on helsinkiläinen kirjailija ja Teatterikorkeakoulusta valmistunut dramaturgi. Hän on kirjoittanut seitsemän kaunokirjallista teosta, runoutta, lyhytproosaa ja romaaneja, sekä kuunnelmia ja käsikirjoituksia ja toiminut dramaturgina teattereissa.

Viikilän edellinen romaani, Akvarelleja Engelin kaupungista, sai kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon vuonna 2016.

Jenni Heiti
Viestintäpäällikkö
Kaunokirjat

jenni.heiti@otava.fi
p. 044-3585 060

Elastinen, Timo Pieni Huijaus ja Jaakko Manninen julkaisevat lastenkirjan: Bex ja luovuuden lähde opettaa riimittelyn salat24.9.2021 11:10:57 EEST | Tiedote

Kun ei tapahdu mitään, voi tapahtua mitä vain! Bex ja luovuuden lähde on ainutlaatuinen kuvakirja, joka tutustuttaa lapset hiphopin moniulotteiseen maailmaan. Musiikkipiireissä jo vuosia sitten tutustunut tekijäkolmikko haluaa kasvattaa uutta sukupolvea itselleen rakkaan kulttuurin pariin. Kirja rohkaisee tottumattomampiakin sanankäyttäjiä tarttumaan tavuihin ja rustailemaan riimejä.

Tähtiviltti kokoaa yksiin kansiin rakastetuimmat suomalaiset lastenrunot yli sadalta tekijältä22.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Raikkaasti toteutetussa antologiassa Topelius kohtaa Mariskan, kun tutut klassikot ja kansanrunot saavat rinnalleen tuoreinta lastenlyriikkaa. Kirjassa on 659 suomalaista runoa yli sadalta kirjailijalta: sormileikkejä ja vauvaräppiä, eläinrallatuksia, rakkausriimejä, numeroloruja, aaveaakkosia ja luurankopolkkaa. Juhlistaakseen uutta Tähtiviltti-kokoelmaa Kustannusosakeyhtiö Otava lahjoittaa yhdessä Lukukeskuksen Lue lapselle -hankkeen kanssa suomalaisille päiväkodeille 500 Tähtiviltti-kirjan sisältävää Tähtiviltti-lukukassia.

Mauri Kunnas palaa Koirien Kalevalan maisemiin – Kuka kaappasi auringon? kertoo ahneudesta ja luonnonvoimien pysäyttämättömyydestä17.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Väinölässä nautitaan kultaisen auringon loisteesta ja puhtaasta luonnosta. Mutta Pohjolan loputtoman ahne Louhi keksii: entäpä jos auringon takoisikin kultakolikoiksi? Kalevelasta tuttu tarina auringon ryöstöstä saa Mauri Kunnaksen käsittelyssä omat koiramaiset käänteensä, jotka kiehtovat ja ihastuttavat kaikenikäisiä. Tule mukaan Suomalaisen Kirjakahvilaan kuulemaan, kun Kunnas kertoo uutuuskirjastaan perjantaina 24.9. klo 14.

Täältä tulee Alfie, kissa, joka mullistaa koko naapuruston arjen – Rachel Wellsin hurmaava sarja ihmisten ongelmia ratkovasta kissasta alkaa16.9.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

Alfie – kissa kynnyksellä on tarina kodittomaksi jääneestä kissasta, joka löytää uudeksi kodikseen kokonaisen naapuruston. Samalla herkuille ja hellinnälle perso kehrääjä auttaa kotikatunsa asukkaita löytämään seuraa toisistaan. Sunday Timesin bestselleriksi ja hyvän mielen hitiksi muodostunut Alfie-sarja valloittaa nyt suomalaiset kissafanit.