Finlands Banks interimsprognos: Energikrisen får den ekonomiska tillväxten att stagnera

Rysslands anfallskrig har lett till en energikris i Europa. Enligt Finlands Banks interimsprognos, som ges ut i dag, försvagar krisen konjunkturutsikterna för Finland. Den exceptionellt snabba inflationen tär på hushållens köpkraft och konsumenternas förtroende ligger på en mycket låg nivå, vilket minskar den privata konsumtionen.

Tack vare den starka utvecklingen under första halvåret 2022 blir den ekonomiska tillväxten 2,2 % för hela det innevarande året. Tillväxtutsikterna för Finland har försämrats under sommaren. Energikrisen och den accelererande inflationen ökar risken för recession. Till följd av den vikande konjunkturen krymper ekonomin med 0,3 % under 2023, men växer igen under 2024 med 1,1 %.

Inflationen är fortsatt snabb. Uppåttrycket på konsumentpriserna kommer att lätta först under nästa år i takt med att energiprisökningen saktar in och efterfrågan dämpas. Inflationen stiger till 7 % i år och ligger ännu nästa år på drygt 4 %. Inflationsprognoserna präglas av stor osäkerhet på grund av energikrisen i Europa.

Medvinden för arbetsmarknaden avtar. Den vikande konjunkturen varslar om ett slut på den gynnsamma sysselsättningsutvecklingen. Mot bakgrund av företagens svårigheter att hitta yrkeskunnig arbetskraft kan sysselsättningen dock reagera något svagare på det försämrade konjunkturläget om företagen försöker hålla kvar sina arbetstagare trots det svåra läget. Totalt sett blir sysselsättningsgraden något sämre nästa år.

De största riskerna med prognosen är förenade med energikrisen och hur den utvecklar sig. Om energipriserna stiger kraftigare än beräknat och perioden med hög inflation blir längre än vad som förutspås, försvagas hushållens köpkraft och den ekonomiska tillväxten ytterligare.

Ytterligare upplysningar:

Prognoschef Meri Obstbaum

meri.obstbaum@bof.fi

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Exceptionellt livlig efterfrågan på företagslån30.9.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

I augusti 2022 utbetalades rikligt med nya företagslån[1] (3,3 md euro) från kreditinstitut med verksamhet i Finland. Genomsnittsräntan på nya utbetalda lån sjönk från juli och var i augusti 1,59 %, vilket berodde på nedgången i räntan på stora lån, dvs. lån på över en miljon euro. I augusti utbetalades stora lån för 2,9 miljarder euro, vilket är 87 % av samtliga utbetalda företagslån. Genomsnittsräntan på nya stora lån var 1,26 % i augusti. De nya utbetalningarna hänförde sig i augusti huvudsakligen till näringsgrenen industri. Under de senaste 12 månaderna har efterfrågan på företagslån varit exceptionellt stor (28 md euro). De nya utbetalningarna ökade framför allt på grund av energi- och industriföretagens behov av finansiering. Den glidande summan för 12 månader ökade med sammanlagt 12,9 miljarder euro jämfört med ett år tidigare. Av detta var energiföretagens låneandel 5,3 miljarder euro och industriföretagens 5,1 miljarder euro. Det utestående beloppet av lån till företag[2] bev

Exceptionally large volume of corporate loans drawn down30.9.2022 10:00:00 EEST | Press release

In August 2022, there was a large volume (EUR 3.3 bn) of new loans drawn to non-financial corporations[1] from credit institutions operating in Finland. The average interest rate on new drawdowns decreased from June, to stand at 1.59% in August, due to the decline of interest rates on large loans, that is, over a million euro. The volume of large loans drawn down in August was EUR 2.9 bn, accounting for 87% of all corporate loan drawdowns. The average interest rate on new large loans was 1.26% in August. The companies that took out new loans in August mainly operated in the manufacturing sectors. The volume of corporate drawdowns in the last 12 months is exceptionally high (EUR 28 bn). The growth of new drawndowns was driven in particular by the funding need of energy and manufacturing companies. The moving 12-month sum grew by a total of EUR 12.9 bn from a year ago, energy companies accounting for EUR 5.3 bn and manufacturing companies for for EUR 5.1 bn. At the end August 2022, the s