Finlayson lähtee astiabusinekseen – haastaa kilpailijat arkismilla

Kodintekstiilivalmistaja Finlayson lähti kehittämään uutta yksinkertaista ja toimivaa astiasarjaa suomalaisen arjen tarpeisiin. Syntyi astiasarja, joka sisältää näppärän yllätyksen: astiat toimivat myös kahden kokoisina mittausvälineinä. Esimerkiksi kulho toimii 2 ja 4 desin mittana. Astioiden pohjassa on vesiura, josta asianpesukoneessa kertynyt ylimääräinen vesi valuu pois. Mittava-astiat on myös suunniteltu sujahtamaan kitkattomasti eri kokoisiin astianpesukoneisiin.
– Tutkimme suomalaisia koteja: keittiöitä, astiakaappeja, astianpesukoneita, ruokailuhetkiä. Alkoi hahmottua kuva siitä, että nyt on jotain pielessä. Astioiden ja ihmisten välinen suhde oli vinossa: astioista oli tullut vaikeita, toimimattomia ja epäkäytännöllisiä, Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila pohtii.
Kurttilan mukaan astioiden nykydesignissa unohtuu toimivuus, vaikka sen pitäisi olla kaikki kaikessa. Uuden astiasarjan taustalla vaikuttavaa ajatusta kutsutaankin arkismiksi, joka perustuu yksinkertaisuuteen – ei erikoisuudentavoitteluun.
– Tuote on valmis vasta kun siitä ei voi ottaa mitään pois, eikä lisätä. Ja kuka nerokas suunnittelija saa tällaista aikaiseksi? Tietenkin suomalainen arki. Meillä oli yksi johtoajatus: jos se on yksinkertaista, se on kaunista. Ja sitä on arkismi, avaa Kurttila.
Mittava-sarjan tuotteet valmistetaan Kiinassa James Qiun tehtaalla Chaozhoun kaupungissa, jossa astioiden valmistus jatkaa tuhatvuotista keramiikkaosaamisen perinnettä. Astiat ovat suunnitelleet Finlaysonin ateljeen suunnittelijat ja muotoilija Mari Isopahkala yhdessä suomalaisen arjen kanssa.
Mittava myyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin
Mittava-astiasarja toteutetaan yhteistyössä S-ryhmän kanssa. Kaupparyhmälle Mittava oli vastaus ongelmaan, jota on yritetty ratkoa jo pitkään.
– Meiltä on puuttunut yksinkertainen ja aikaa kestävä suomalainen astiasarja, joka sopii jokaisen kukkarolle. Mittava-sarja tulee meille pystyvästi valikoimiin, käyttötavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.
Mittava-sarjan asiat tulevat myyntiin kolmessa eri värissä: vaaleanpunaisena, harmaana ja valkoisena. Sarjaan kuuluu kaksi eri kokoista lautasta ja mukia sekä syvä lautanen, kulho, tarjoilulautanen ja -kulho. Mittava-tuotteet tulevat myyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin ja Prisman verkkokauppaan heinäkuun alusta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jukka Kurttila, luova johtaja, Finlayson Oy, p. 040 715 5760 tai sähköposti jukka.kurttila@finlayson.fi
Sampo Päällysaho, käyttötavarakaupan johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 050 4722 323 tai sähköposti sampo.paallysaho@sok.fi
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 9–17
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

