SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Finlayson lähtee astiabusinekseen – haastaa kilpailijat arkismilla

Jaa

Kaksisataa vuotta kodintekstiilejä suunnitellut ja valmistanut Finlayson tekee uuden aluevaltauksen ja lanseeraa astiasarjan, Mittavan. Astiat on suunniteltu sopimaan mahdollisimman saumattomasti suomalaiseen arkeen: ne toimivat myös mittoina, niissä on vesiurat ja ne sopivat kukkarolle. Uuden astiasarjan taustalla vaikuttavaa ajatusta kutsutaankin arkismiksi. Mittava-astiat tulevat yksinmyyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin heinäkuun alusta.

Kodintekstiilivalmistaja Finlayson lähti kehittämään uutta yksinkertaista ja toimivaa astiasarjaa suomalaisen arjen tarpeisiin. Syntyi astiasarja, joka sisältää näppärän yllätyksen: astiat toimivat myös kahden kokoisina mittausvälineinä. Esimerkiksi kulho toimii 2 ja 4 desin mittana. Astioiden pohjassa on vesiura, josta asianpesukoneessa kertynyt ylimääräinen vesi valuu pois. Mittava-astiat on myös suunniteltu sujahtamaan kitkattomasti eri kokoisiin astianpesukoneisiin.

– Tutkimme suomalaisia koteja: keittiöitä, astiakaappeja, astianpesukoneita, ruokailuhetkiä. Alkoi hahmottua kuva siitä, että nyt on jotain pielessä. Astioiden ja ihmisten välinen suhde oli vinossa: astioista oli tullut vaikeita, toimimattomia ja epäkäytännöllisiä, Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila pohtii.

Kurttilan mukaan astioiden nykydesignissa unohtuu toimivuus, vaikka sen pitäisi olla kaikki kaikessa. Uuden astiasarjan taustalla vaikuttavaa ajatusta kutsutaankin arkismiksi, joka perustuu yksinkertaisuuteen – ei erikoisuudentavoitteluun.

– Tuote on valmis vasta kun siitä ei voi ottaa mitään pois, eikä lisätä. Ja kuka nerokas suunnittelija saa tällaista aikaiseksi? Tietenkin suomalainen arki. Meillä oli yksi johtoajatus: jos se on yksinkertaista, se on kaunista. Ja sitä on arkismi, avaa Kurttila.

Mittava-sarjan tuotteet valmistetaan Kiinassa James Qiun tehtaalla Chaozhoun kaupungissa, jossa astioiden valmistus jatkaa tuhatvuotista keramiikkaosaamisen perinnettä. Astiat ovat suunnitelleet Finlaysonin ateljeen suunnittelijat ja muotoilija Mari Isopahkala yhdessä suomalaisen arjen kanssa.

Mittava myyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin

Mittava-astiasarja toteutetaan yhteistyössä S-ryhmän kanssa. Kaupparyhmälle Mittava oli vastaus ongelmaan, jota on yritetty ratkoa jo pitkään.

Meiltä on puuttunut yksinkertainen ja aikaa kestävä suomalainen astiasarja, joka sopii jokaisen kukkarolle. Mittava-sarja tulee meille pystyvästi valikoimiin, käyttötavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.

Mittava-sarjan asiat tulevat myyntiin kolmessa eri värissä: vaaleanpunaisena, harmaana ja valkoisena. Sarjaan kuuluu kaksi eri kokoista lautasta ja mukia sekä syvä lautanen, kulho, tarjoilulautanen ja -kulho. Mittava-tuotteet tulevat myyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin ja Prisman verkkokauppaan heinäkuun alusta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jukka Kurttila, luova johtaja, Finlayson Oy, p. 040 715 5760 tai sähköposti jukka.kurttila@finlayson.fi

Sampo Päällysaho, käyttötavarakaupan johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 050 4722 323 tai sähköposti sampo.paallysaho@sok.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 20 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2018 noin 11,5 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa yli 38 000 työntekijällään.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Pienten ruokayrittäjien haasteet esiin – Suomalainen menestysresepti näyttää innovaatioiden matkan kaupan hyllylle28.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Uuden ruokatuotteen matka kaupan hyllylle on usein pitkä ja täynnä haasteita. Isoilla yrityksillä on rahaa tuotekehitykseen ja markkinointiin. Mutta miten samassa kisassa pärjäävät pienet elintarvikeyritykset tai henkilö, jolla on tuoteidea, mutta ei vielä yritystoimintaa lainkaan? Sunnuntaina alkavassa Suomalainen menestysresepti -tv-sarjassa seurataan kuuden pienyrittäjän matkaa, kun he yrittävät rakentaa ideastaan kaupan hyllyllä pärjäävää menestystuotetta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme