Finlayson lähtee astiabusinekseen – haastaa kilpailijat arkismilla

Kaksisataa vuotta kodintekstiilejä suunnitellut ja valmistanut Finlayson tekee uuden aluevaltauksen ja lanseeraa astiasarjan, Mittavan. Astiat on suunniteltu sopimaan mahdollisimman saumattomasti suomalaiseen arkeen: ne toimivat myös mittoina, niissä on vesiurat ja ne sopivat kukkarolle. Uuden astiasarjan taustalla vaikuttavaa ajatusta kutsutaankin arkismiksi. Mittava-astiat tulevat yksinmyyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin heinäkuun alusta.

Kodintekstiilivalmistaja Finlayson lähti kehittämään uutta yksinkertaista ja toimivaa astiasarjaa suomalaisen arjen tarpeisiin. Syntyi astiasarja, joka sisältää näppärän yllätyksen: astiat toimivat myös kahden kokoisina mittausvälineinä. Esimerkiksi kulho toimii 2 ja 4 desin mittana. Astioiden pohjassa on vesiura, josta asianpesukoneessa kertynyt ylimääräinen vesi valuu pois. Mittava-astiat on myös suunniteltu sujahtamaan kitkattomasti eri kokoisiin astianpesukoneisiin.

– Tutkimme suomalaisia koteja: keittiöitä, astiakaappeja, astianpesukoneita, ruokailuhetkiä. Alkoi hahmottua kuva siitä, että nyt on jotain pielessä. Astioiden ja ihmisten välinen suhde oli vinossa: astioista oli tullut vaikeita, toimimattomia ja epäkäytännöllisiä, Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila pohtii.

Kurttilan mukaan astioiden nykydesignissa unohtuu toimivuus, vaikka sen pitäisi olla kaikki kaikessa. Uuden astiasarjan taustalla vaikuttavaa ajatusta kutsutaankin arkismiksi, joka perustuu yksinkertaisuuteen – ei erikoisuudentavoitteluun.

– Tuote on valmis vasta kun siitä ei voi ottaa mitään pois, eikä lisätä. Ja kuka nerokas suunnittelija saa tällaista aikaiseksi? Tietenkin suomalainen arki. Meillä oli yksi johtoajatus: jos se on yksinkertaista, se on kaunista. Ja sitä on arkismi, avaa Kurttila.

Mittava-sarjan tuotteet valmistetaan Kiinassa James Qiun tehtaalla Chaozhoun kaupungissa, jossa astioiden valmistus jatkaa tuhatvuotista keramiikkaosaamisen perinnettä. Astiat ovat suunnitelleet Finlaysonin ateljeen suunnittelijat ja muotoilija Mari Isopahkala yhdessä suomalaisen arjen kanssa.

Mittava myyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin

Mittava-astiasarja toteutetaan yhteistyössä S-ryhmän kanssa. Kaupparyhmälle Mittava oli vastaus ongelmaan, jota on yritetty ratkoa jo pitkään.

Meiltä on puuttunut yksinkertainen ja aikaa kestävä suomalainen astiasarja, joka sopii jokaisen kukkarolle. Mittava-sarja tulee meille pystyvästi valikoimiin, käyttötavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.

Mittava-sarjan asiat tulevat myyntiin kolmessa eri värissä: vaaleanpunaisena, harmaana ja valkoisena. Sarjaan kuuluu kaksi eri kokoista lautasta ja mukia sekä syvä lautanen, kulho, tarjoilulautanen ja -kulho. Mittava-tuotteet tulevat myyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin ja Prisman verkkokauppaan heinäkuun alusta.

Jukka Kurttila, luova johtaja, Finlayson Oy, p. 040 715 5760 tai sähköposti jukka.kurttila@finlayson.fi

Sampo Päällysaho, käyttötavarakaupan johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 050 4722 323 tai sähköposti sampo.paallysaho@sok.fi

Ranskalaisbistro Frans & Amelien syyslistalla herkutellaan kurpitsakeitolla ja poronpaistilla – Maistelumenu kokoaa syksyn maut yhteen16.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Helsinkiläisen Frans & Amelien ja sen yhdeksän sisarravintolan syysmenu on lämpimien makujen juhlaa. Poronpaistin kanssa nautitaan herkkutattia ja lime-selleripyreetä, kananpojanrinnan kanssa punajuuricouscousia. Uuniomenapannukakku saa vierelleen kardemummasiirappia ja manteli-suklaamousse suolaista kinuskia. Uutena tarjoillaan listan maut yhteen kokoava, ystävän kanssa jaettava maistelumenu.

Peliala valtaa Prismat – ”Suositumpaa kuin jääkiekko”13.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Prisman käyttötavarakaupan syksyn suurin lanseeraus tuo upouudet Gaming-osastot myymälöihin. Yhdessä peliammattilaisten kanssa rakennettu pelikoneiden ja -tarvikkeiden valikoima on laajasti kaikkien saatavilla myymälöissä ja Prisma.fi-verkkokaupassa. Suomen tunnetuimpiin peliorganisaatioihin kuuluvan HAVU Gamingin ja Prisman yhteinen tavoite on kannustaa nuoria ympäri Suomen pelaamaan reilusti ja tyylillä.

Legendaarinen helsinkiläinen yökerho muuntui monipuoliseksi tapahtumatilaksi10.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Helsingin keskustassa sijaitsevassa Original Sokos Hotel Presidentissä avautuu syyskuussa uusi usean sadan hengen tapahtumatila Pressa Forum. Forum rakentui talossa vuodesta 1980 toimineen legendaarisen yökerhon tilalle. Yhdessä viereisen auditorion kanssa Pressa Forum tarjoaa nyt modernin ja monipuolisen näyttämön niin kokouksiin, seminaareihin, näyttelyihin, pikkujouluihin kuin juhlaillallisiin.

S-ryhmältä ensimmäisenä palvelu, joka kertoo ruokaostosten todellisen kotimaisuuden4.9.2019 07:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset voivat seurata ensimmäistä kertaa yhdessä palvelussa ostamiensa ruokatuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta. S-ryhmän Omat ostot -palvelussa lokakuussa aukeava kotimaisuuslaskuri erottelee toisistaan raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan kotimaiset tuotteet sekä Suomessa valmistetut tuotteet. Jatkossa kotimaisuudesta kertova Hyvää Suomesta -merkki löytyy myös kaikkien S-ruokakauppojen hyllynreunaetiketeistä.