SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Finlayson lähtee astiabusinekseen – haastaa kilpailijat arkismilla

Jaa
Kaksisataa vuotta kodintekstiilejä suunnitellut ja valmistanut Finlayson tekee uuden aluevaltauksen ja lanseeraa astiasarjan, Mittavan. Astiat on suunniteltu sopimaan mahdollisimman saumattomasti suomalaiseen arkeen: ne toimivat myös mittoina, niissä on vesiurat ja ne sopivat kukkarolle. Uuden astiasarjan taustalla vaikuttavaa ajatusta kutsutaankin arkismiksi. Mittava-astiat tulevat yksinmyyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin heinäkuun alusta.

Kodintekstiilivalmistaja Finlayson lähti kehittämään uutta yksinkertaista ja toimivaa astiasarjaa suomalaisen arjen tarpeisiin. Syntyi astiasarja, joka sisältää näppärän yllätyksen: astiat toimivat myös kahden kokoisina mittausvälineinä. Esimerkiksi kulho toimii 2 ja 4 desin mittana. Astioiden pohjassa on vesiura, josta asianpesukoneessa kertynyt ylimääräinen vesi valuu pois. Mittava-astiat on myös suunniteltu sujahtamaan kitkattomasti eri kokoisiin astianpesukoneisiin.

– Tutkimme suomalaisia koteja: keittiöitä, astiakaappeja, astianpesukoneita, ruokailuhetkiä. Alkoi hahmottua kuva siitä, että nyt on jotain pielessä. Astioiden ja ihmisten välinen suhde oli vinossa: astioista oli tullut vaikeita, toimimattomia ja epäkäytännöllisiä, Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila pohtii.

Kurttilan mukaan astioiden nykydesignissa unohtuu toimivuus, vaikka sen pitäisi olla kaikki kaikessa. Uuden astiasarjan taustalla vaikuttavaa ajatusta kutsutaankin arkismiksi, joka perustuu yksinkertaisuuteen – ei erikoisuudentavoitteluun.

– Tuote on valmis vasta kun siitä ei voi ottaa mitään pois, eikä lisätä. Ja kuka nerokas suunnittelija saa tällaista aikaiseksi? Tietenkin suomalainen arki. Meillä oli yksi johtoajatus: jos se on yksinkertaista, se on kaunista. Ja sitä on arkismi, avaa Kurttila.

Mittava-sarjan tuotteet valmistetaan Kiinassa James Qiun tehtaalla Chaozhoun kaupungissa, jossa astioiden valmistus jatkaa tuhatvuotista keramiikkaosaamisen perinnettä. Astiat ovat suunnitelleet Finlaysonin ateljeen suunnittelijat ja muotoilija Mari Isopahkala yhdessä suomalaisen arjen kanssa.

Mittava myyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin

Mittava-astiasarja toteutetaan yhteistyössä S-ryhmän kanssa. Kaupparyhmälle Mittava oli vastaus ongelmaan, jota on yritetty ratkoa jo pitkään.

Meiltä on puuttunut yksinkertainen ja aikaa kestävä suomalainen astiasarja, joka sopii jokaisen kukkarolle. Mittava-sarja tulee meille pystyvästi valikoimiin, käyttötavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.

Mittava-sarjan asiat tulevat myyntiin kolmessa eri värissä: vaaleanpunaisena, harmaana ja valkoisena. Sarjaan kuuluu kaksi eri kokoista lautasta ja mukia sekä syvä lautanen, kulho, tarjoilulautanen ja -kulho. Mittava-tuotteet tulevat myyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin ja Prisman verkkokauppaan heinäkuun alusta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jukka Kurttila, luova johtaja, Finlayson Oy, p. 040 715 5760 tai sähköposti jukka.kurttila@finlayson.fi


Sampo Päällysaho, käyttötavarakaupan johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 050 4722 323 tai sähköposti sampo.paallysaho@sok.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye