Finnfoto - Suomen Valokuvajärjestöt ry

Finnfoto-palkinto 2021 Asko Mäkelälle

Finnfoto-palkinto myönnetään vuosittain henkilölle, joka on pitkäjänteisellä työllään edistänyt merkittävästi valokuvausta ja valokuvakulttuuria Suomessa sekä luonut edellytyksiä valokuvan arvostuksen lisäämiselle. Palkinnon arvo on 5000 euroa, ja sen rahoittavat yhdessä Finnfoto - Suomen Valokuvajärjestöt ry ja Suomen Messusäätiö.
Asko Mäkelä, @Mikko Säteri

Asko Mäkelän pitkä ura hakee vertaistaan Suomessa. Koulutukseltaan hän on filosofian lisensiaatti taidehistoriasta. Hänen vaikutuksensa näkyy laajasti koko kuvataiteen kentässä, erityisesti valokuva- ja videotaiteessa. Nykyään hän vaikuttaa Kansallisgallerian valtuuskunnan puheenjohtajana ja Suomen taideyhdistyksen varapuheenjohtajana.

Mäkelä toimi Valokuvataiteen Museon johtajana vuosina 1996 – 2009. Hänen aikanaan museon toiminta uudistettiin perusteellisesti. Myös valokuvataiteen tutkimus saatiin aivan uudelle tasolle.

- Mediamaailman liittyminen osaksi kulttuuria muutti myös taidetta. Tätä ilmiötä pystyin esittelemään Nykytaiteen museossa. Valokuvauksen kaikki puolet saatoin tuoda esiin Valokuvataiteen museossa. Muutin sinne töihin, koska otaksuin, että valokuvasta tulee aikamme ilmiö. Seuraavaksi arkipäiväistynee jo 1990-luvulla ajankohtaiseksi noussut virtuaalimaailma. Siinä esitystekniikka on edelleen haasteena, vaikka alan teoria ja aiheet ovat olleet olemassa jo pitkään. Eikä valokuva mihinkään katoa.

Mäkelä on mm. perustanut Vanhan Gallerian, toiminut Lapin yliopistossa mediakasvatuksen apulaisprofessorina ja ollut perustamassa Kiasmaa.

- Nuorten valokuvaajien ja videotaiteilijoiden teoksille ei 1980-luvun alussa ollut paikkaa. Niitä kun ei arvostettu taiteena. Se oli iso syy, miksi perustin Vanhan gallerian aikansa avantgarde-taiteelle. Valokuvataiteessa kiinnosti jo tuolloin se, että siinä hyödynnetään ilmaisukeinona kaikkia valokuvan alueita henkilökuvauksesta tieteelliseen valokuvaukseen. Vuosien mittaan valokuva taiteena on muuttunut yhä enemmän osaksi kuvataidetta. Arvostan suuresti Finnfoto-palkintoa, koska Finnfoto edustaa koko valokuvauksen kirjoa.

Tuottajana hän on järjestänyt lukuisia kotimaisia ja kansainvälisiä taiteidenvälisiä tapahtumia. Nyt eläkeläisenä Mäkelä toimii arvostelijana ja tutkijana.

Myös uudet sukupolvet ovat saaneet osansa Mäkelän valtavasta osaamisesta, tiedoista ja näkemyksistä. Hän on ollut aktiivinen luennoitsija niin kotimaassa kuin maailmalla. Lisäksi hän on mentoroinut eri puolilla Suomea nuoria valokuvaajia löytämään parhaan osaamisensa ja ohjannut heidän lopputöitään.

- Opettaminen sopii puheliaalle ihmiselle. Olen pyrkinyt puolustamaan niitä ilmiöitä, joihin uskon. Aluksi monet ovat pitäneet niitä aivan hömppänä, kuten mediataidetta tai valokuvaa taiteena. Tuskin pitävät enää.

Asko Mäkelän lisäksi Finnfoto-palkinnon ovat saaneet Marian Rehbinder, Asko Vivolin, Matti J. Kaleva, Mikko Pekari, Tuomo-Juhani Vuorenmaa, Salme Simanainen, Kai Nordberg, Hannu Hautala, Rashid Nasretdin, Leena Saraste, Jukka Kukkonen, Sakari Nenye, Lassi Rautiainen, Pekka Punkari, Boris Fagerström, Juha Suonpää, Kari Kuukka, Benjamin Pöntinen, Laura Luostarinen, Merja Salo, Caj Bremer, Sakari A. Mäkelä ja Kaija Keskinen.

Lisätietoja medialle

Toiminnanjohtaja Mikko Säteri
Finnfoto – Suomen Valokuvajärjestöt ry
mikko.sateri@finnfoto.fi

Vuonna 1970 perustettu Finnfoto – Suomen Valokuvajärjestöt ry edistää valokuvataidetta ja -kulttuuria ja toimii etenkin ammattivalokuvaajien arvostuksen ja aseman parantamiseksi sekä edistää valokuvaajien yhteistyötä kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Finnfoto edustaa sekä ammattimaisia että harrastajakuvaajia. Pyrimme vahvistamaan valokuvaajien tekijänoikeuksia ja niiden noudattamista. Kehitämme myös valokuvaajien valmiuksia markkinoida ja myydä kuviaan ja palvelujaan. www.finnfoto.fi

Asko Mäkelä, @Mikko Säteri
Asko Mäkelä, @Mikko Säteri - hires

Finnfoto - Suomen Valokuvajärjestöt ry
Vanha talvitie 11 C (6krs)

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Finnfoto - Suomen Valokuvajärjestöt ry

Finnfoto ry avaa ensimmäisen Finnfoto Gallerian Kauppakeskus Rediin – tavoitteena on tuoda valokuvat lähemmäksi laajempaa yleisöä2.2.2023 12:01:35 EET | Tiedote

Valokuvausalan keskusjärjestö, Finnfoto ry, ottaa toiminnassaan uuden askeleen avaamalla helmikuun alussa Finnfoto Gallerian Kauppakeskus Redissä Helsingin Kalasatamassa. Uuden pysyvän Finnfoto Gallerian tavoitteena on nostaa valokuvan ja sen tekijöiden tunnettuutta tuomalla maksuttomat näyttelyt ihmisten lähelle sinne, missä he liikkuvat niin arjessa kuin vapaa-ajallaankin. Gallerian ensimmäinen näyttely on Tanja Palmusen ja Kimmo Parhialan Abandoned Nordic, joka avautuu 6.2. maanantaina.

Vuoden 2020 Fotofinlandian voittajaksi nousi Johanna Sjövall kuvasarjalla Magic of Horses3.11.2020 12:30:00 EET | Tiedote

Porilaisen Johanna Sjövallin taianomainen kuvasarja Magic of Horses voitti Suomen suurimman valokuvakilpailun 10 000 euron pääpalkinnon. Ammatti- ja harrastajavalokuvaajille suunnatun Fotofinlandia 2020 -kilpailun voittajat julkistettiin tänään palkittujen kuvien näyttelyavajaisissa Ideaparkissa Lempäälässä. Fotofinlandian tuomaristo luonnehti tämän vuoden loppukilpailuun valittuja kuvia laadultaan erittäin korkeatasoiseksi ja visuaaliselta tarinankerronnaltaan inspiroiviksi ja moderneiksi.