Finnvera aikoo hyödyntää InvestEU-ohjelmaa digitalisaation ja kestävän kehityksen vauhdittamiseksi – suunnitelmissa uusi laina yritysten digi- ja ilmastohankkeisiin

Ilmastonmuutoksen torjuntaan, kestävän kehityksen innovaatioihin ja digitalisaatioon kohdistuu aiempaa enemmän odotuksia. Vihreä siirtymä saa myös vauhtia Euroopan pyrkimyksistä irtautua Venäjän energiasta. Finnveran tavoitteena on hyödyntää EU-komission käynnistämän InvestEU-ohjelman tarjoamaa riskinjakoa lainatuotteessa, joka kohdistuu innovatiivisten ja digitaalisten yritysten ja kestävän kehityksen mukaisten hankkeiden rahoittamiseen.

Ilmastonmuutos ja toimet sen vaikutusten torjumiseksi ovat merkittävässä roolissa Finnveran strategiassa. Uusi tuote tulee toteutuessaan tarjoamaan tähän uusia työkaluja.

- Finnvera on jättänyt hakemuksen ja tuote-ehdotuksen tuotteesta Euroopan investointirahastolle (EIR) toukokuussa 2022. Aikataulu tuotteen käyttöönotolle riippuu valtaosin eurooppalaisten kumppaniemme aikatauluista. Finnveralla on valmius tuoda laina yritysten saataville vuoden 2022 kuluessa, sanoo EU-rahoituspäällikkö Elias Jokinen Finnverasta.

Finnveran tulevaa niin sanottua digi- ja ilmastolainaa kaavaillaan pk- ja midcap-yrityksille, jotka investoivat liiketoimintaa digitalisoiviin ratkaisuihin tai tekevät investointeja, jotka tukevat vihreän siirtymän tai kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista.

Vihreä siirtymä ja kestävä kehitys huomioidaan jatkossa ympäristön, yritysvastuun ja hyvän hallintotavan eli ESG-kriteerien tarkastelun kautta. Nämä kriteerit ovat jatkossa kaikessa EU-rahoituksessa vahvasti läsnä.

InvestEU laajentaa yritysten rahoitusmahdollisuuksia - Finnveralla keskeinen asema rahoituksen kanavoimisessa Suomessa

InvestEU-ohjelman tavoitteena on käynnistää Euroopassa 372 miljardin euron investoinnit vuoden 2027 loppuun mennessä. Ohjelman toteuttavat komission kanssa yhteistyössä Euroopan investointipankkiryhmä sekä kansalliset rahoituslaitokset.

- Finnveralla on laina- ja takauslaitoksena keskeinen asema InvestEU-ohjelman ja muiden EU:n laina- ja takausohjelmien hyödyntämisessä ja rahan kanavoimisessa ja kotiuttamisessa yrityksille Suomessa. Ohjelman myötä otamme konkreettisen askelen strategiamme mukaisesti vihreän siirtymän ja innovaatioiden rahoittamisen monipuolistamiseksi, sanoo liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä Finnverasta.

InvestEU-ohjelman budjetista suuri osa tulee EU:n elpymisvälineestä, ja raha käytetään niissä maissa, joissa ohjelmaa aktiivisesti hyödynnetään. Yksityiset rahoituslaitokset ovat viime vuosina tottuneet hyödyntämään EU:n riskinjakoa laajasti. Finnveran rooli osatakaajana myös jatkuu.

Näin Finnvera hyödyntää tällä hetkellä EU-rahoitusinstrumentteja tuotteissaan

Kasvuhakuisten pk-yritysten rahoitukseen tarkoitetussa Finnveran pk-takauksessa hyödynnetään COSME-vastatakaussopimusta, jonka ansiosta takaus on yritykselle vakuudeton. Pk-takaus auttaa pk-yrityksiä saamaan rahoitusta pankista erilaisiin investointi-, käyttöpääoma- ja tuotekehitystarpeisiin. Finnvera voi myöntää enintään 150 000 euron lainaan vakuudettoman 80 prosentin takauksen.

Euroopan investointipankin Pan-European Guarantee Fund (EGF) -ohjelman puitteissa Finnvera voi myöntää kaikkiaan 650 miljoonaa euroa käyttöpääoma- ja investointilainoja pääasiassa suurten yritysten rahoitustarpeisiin. Rahoituksella on EIP:n 75 prosentin takaus. Takausohjelma on tällä hetkellä voimassa kesäkuun 2022 loppuun.

Lisäksi Finnveralla on toteuttajakumppanisopimusVerkkojen Eurooppa (CEF) -ohjelman vaihtoehtoisten polttoaineiden (AFIF) osiossa. Finnveran ympäristöystävällisten polttoaineiden infrastruktuurihankkeisiin myöntämän lainan turvin yritys voi hakea komissiolta avustusta hankkeeseen. Laina on avustuksen ehto ja sen suuruus on vähintään 10 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista.

Lisää aiheesta:

Tietoa InvestEU-rahoitusohjelmasta EU-rahoitusneuvonnan sivuilla

Finnveran pk-takaus kasvuhakuisille pk-yrityksille

Finnveralla mahdollisuus myöntää suurille yrityksille Euroopan investointipankin takaamaa käyttöpääomalainaa

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, pk- ja midcap-rahoitus, Finnvera, puh. 029 460 2576

Elias Jokinen, EU-rahoituspäällikkö, Finnvera, puh. 029 460 2913

Nopean kasvun sijasta edessä on laskukauden stressitesti – Näihin talouden ilmiöihin kuluttajien ja yritysten on varauduttava28.6.2022 10:41:59 EEST | Tiedote

Vuodesta 2022 piti tulla toinen perättäinen nopean talouskasvun vuosi. Euroopan keskuspankki arvioi vielä joulukuussa optimistisesti inflaation olevan 3,2 prosenttia tänä vuonna. Toisin kävi, ja Euroopassa syttyi sota, inflaatio-ongelma muuttui pysyvämmäksi ja talouden kasvuennusteista tippui puolet pois. Inflaatio syö kuluttamista ja yritysten investointeja, ja vaikuttaa suoraan tai välillisesti moniin toimialoihin teollisuudesta palvelualoihin. Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki listaa ilmiöt, joihin kuluttajien ja yritysten on varauduttava.

Pia Peltoniemi Suomen Vientiluoton toimitusjohtajaksi17.5.2022 15:30:04 EEST | Tiedote

Finnvera Oyj, pörssitiedote 17.5.2022 Suomen Vientiluotto Oy:n hallitus on 17.5.2022 nimittänyt OTM, EMBA Pia Peltoniemen yhtiön toimitusjohtajaksi 15.9.2022‒14.9.2024 väliseksi ajaksi nykyisen toimitusjohtajan jäädessä eläkkeelle alkuvuodesta. Suomen Vientiluotto Oy on Finnvera-konserniin kuuluva yhtiö, joka hoitaa vientiluottojen rahoittamista ja korontasausta. Lisätiedot: Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, Finnvera, puh. puh. 029 460 2400 Anita Muona, toimitusjohtaja, Suomen Vientiluotto, puh. 029 460 2673

Finnveran Rahoitus & kasvu -katsaus 2/2022: Suomen talouskasvu notkahtaa prosenttiyksiköllä – Yritysten ykköshuolena sodan suorien vaikutusten sijaan epävarmuus ja inflaatio – komponenttipula jo kasvun esteenä17.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan on ollut negatiivinen vaikutus suomalaisten yritysten investointeihin, osoittaa Finnveran yritysrahoitusmittari. Sodan suoria vaikutuksia tuntuvammin yrityksiä koettelevat kuitenkin välilliset seuraukset, joiden juuret ovat jo koronapandemiassa: raaka-aineiden saatavuuden heikkeneminen, kustannusten nousu ja kasvava epävarmuus. Investointien sijaan varautuminen ja esimerkiksi raaka-ainevarastojen täydennys saattaa lisätä muutoin vaisuhkoa rahoituksen kysyntää. Komponenttipula on jo kasvun esteenä teollisuudessa, kun kysyntään ei pystytä saatavuusongelmien takia vastaamaan. Odotetun kasvusuhdanteen sijasta Suomen talouskasvu hidastuu tänä vuonna. Pitkällä aikajänteellä mahdollisen Nato-jäsenyyden uskotaan vahvistavan Suomen kiinnostavuutta investointikohteena.

Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–31.3.202212.5.2022 11:00:28 EEST | Tiedote

Finnvera-konserni, pörssitiedote 12.5.2022 Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–31.3.2022 Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan tuntuvat vaikutukset – konsernin tammi–maaliskuun tulos 58 miljoonaa euroa tappiollinen Finnvera-konserni, yhteenveto Q1/2022 (vs. Q1/2021 tai 31.12.2021) Tulos -58 Me (38) – Venäjän vientitakuuvastuiden luottotappioriskin kasvun vaikutuksesta tappiovaraukset kasvoivat 210 miljoonaa euroa – perusteita vuonna 2020 tehtyjen tappiovarausten purkamiselle ei vielä ollut. Tulokset segmenteittäin: emoyhtiö Finnvera Oyj:n pk-ja midcap-liiketoiminnan tulos 9 Me (6) ja suuryritykset-liiketoiminnan tulos -77 Me (17) sekä tytäryhtiöiden vaikutus konsernitulokseen 10 Me (15). Vienti- ja erityistakaustoiminnan erillistulos -79 Me (18). Tase 12,1 Mrd. euroa (12,2) – muutos -1 %. Taseen ulkopuoliset sitoumukset 15,8 Mrd. euroa (15,9) pienenivät 1 %. Emoyhtiö Finnvera Oyj:n kokonaisvastuut 25,3 Mrd. euroa (25,6) pienenivät 1 %. Vapaa oma pääoma ja valtiontakuurahaston varat eli puskuriv