Finnvera: Kasvuhakuiset yritykset edelleen halukkaita investoimaan – pk-takaus helpottaa rahoituksen saatavuutta

Vaikka pienten ja keskisuurten yritysten näkymät ovat heikenneet keväästä, pahin lasku näyttää taittuneen. Kasvuhakuisten yritysten kiinnostus hakea ulkoista rahoitusta on jopa kasvanut, ja rahoituksen saatavuus ja ehdot ovat säilyneet kohtuullisella tasolla. Tarpeesta huolimatta vaille rahoitusta jääneiden yritysten määrä on edelleen vähentynyt, kertoo tuore Pk-yritysbarometri. Lisäksi rahoituksen saatavuuden esteenä olevaan vakuuspulaan on nyt uusi ratkaisu. Finnveran pk-takaus helpottaa kasvuyritysten mahdollisuuksia rahoittaa investointeja.

Keskiviikkona 11.9.2019 julkaistu Pk-yritysbarometri osoitti, että pk-yritysten arviot suhdannekehityksestä ovat heikentyneet keväästä. Pahin lasku näyttää kuitenkin taittuneen. Suomen Yrittäjien, Finnveran ja työ- ja elinkeinoministeriön teettämään barometriin vastasi yli 6000 pk-yritystä.

–Barometrin odotusten yleiskuva on hieman positiivisempi kuin viimeaikaisen talouskeskustelun ja talousennusteiden sävy. Pk-yritysten näkymät heikkenevät, mutta eivät romahda, analysoi Finnveran pääekonomisti Timo Lindholm.

Vaikka yritysten aikomukset investoida ovat hieman vähentyneet, teollisuudessa investointiodotukset ovat niukasti plussalla ja lähes edellisen barometrin tasolla.

–Suomi menee suhdannekäänteisiin vahvasti teollisuus edellä. Tämä huomioiden teollisuuden odotusten pudotus on onneksi melko loiva. Teollisuuden odotukset esimerkiksi kannattavuudesta ovat edelleen kohtuulliset, Lindholm sanoo.

Investointeja tarvitaan, rahoituksen pullonkaulaan ratkaisuksi vakuudeton takaus

Niiden yritysten määrä, jotka aikovat hakea rahoitusta, on hieman aiempaa pienempi. Nyt 21 prosenttia kaikista kyselyyn vastanneista yrityksistä aikoo hakea rahoitusta seuraavan 12 kuukauden aikana, kun osuus keväällä oli 22 prosenttia.

–Tämä on tyypillistä suhdannetilanteessa, jossa yritysten kaikista voimakkaimmat kasvusuunnitelmat ja investoinnit ovat vaimenneet. Positiivista on kuitenkin edelleen se, että voimakkaasti kasvuhakuisista yrityksistä yli puolet suunnittelee rahoituksen hakemista, sanoo Finnveran liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä

42 prosentilla kyselyyn vastanneista yrityksistä on tällä hetkellä lainaa rahalaitoksesta. Barometrin tulosten mukaan kireät vakuusvaatimukset on pahin tunnistettava este yrityksille saada rahoitusta.

–Kasvuhakuisilla yrityksillä on suurin tarve rahoitukselle, ja yksi yleisimmistä kehittämisen esteistä niille on rahoituksen saatavuus. Suhdannekehitys huomioon ottaen tarvitsemme näiden yritysten aktiivisuutta, sekä kiinteitä että aineettomia investointeja. Jotta nämä eivät jää rahoituksesta kiinni, toimme syksyllä rahoitusmarkkinoille uuden pk-takauksen helpottamaan keskeisintä saatavuuden pullonkaulaa eli vakuuspulaa, kertoo Heinilä

Pk-takaus on suunnattu yli kolme vuotta toimineille kasvuhakuisille pk-yrityksille. Takaus kattaa 80 prosenttia pankin myöntämän lainan määrästä, ja taattavan pankkilainan määrä voi olla 12 500–150 000 euroa. Asiakasyrityksen ei tarvitse antaa Finnveralle vastavakuutta pk-takauksen saamiseksi eikä Finnvera edellytä yritykseltä omaa rahoitusta hankkeeseen.

Pk-takauksen vakuudettomuuden asiakkaalle mahdollistaa Finnvera ja Euroopan investointirahaston (EIR) solmima takaussopimuksen. Takaussopimuksen avulla kasvuhakuisille suomalaisyrityksille välitetään lähes 190 miljoonaa euroa uutta lainarahoitusta seuraavan kahden vuoden aikana. Arvioidaan, että ainakin 2 000 suomalaista yritystä tulee hyötymään sopimuksen avulla myönnettävästä rahoituksesta.

Tutustu Pk-yritysbarometriin.

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, puh. 029 460 2576, juuso.heinila@finnvera.fi

Timo Lindholm, pääekonomisti, puh. 029 460 2910, timo.lindholm@finnvera.fi

Finnverasta maaliskuussa 5 300 päätöstä pk-rahoitusjärjestelyissä – eniten kasvua Pohjois-Karjalassa ja Pohjanmaalla6.4.2020 16:20:21 EESTTiedote

Finnvera teki maaliskuussa nykyisille ja uusille pk-yritysasiakkaille yhteensä yli 5 300 päätöstä rahoitusjärjestelyistä. Määrä on yli viisinkertainen edellisvuoden maaliskuuhun verrattuna. Uutta kriisirahoitusta on myönnetty jo yli tuhannelle yritykselle, ja maksuaikajärjestelyjä on tehty samaan aikaan yli neljälle tuhannelle yritykselle. Eniten kasvua uuden rahoituksen myöntämisessä on ollut Pohjois-Karjalassa ja Pohjanmaalla, joissa rahoitusjärjestelyiden määrä on kolminkertaistunut edellisen vuoden maaliskuuhun verrattuna. Pienintä muutos on ollut Kainuussa, jossa on myös ensimmäisiä tautitapauksia ilmennyt muuta maata myöhemmin.

Finnvera alentaa koronatilanteen rahoitukseen suunnattujen takausten hinnoittelua merkittävästi2.4.2020 15:28:22 EESTTiedote

Finnvera alentaa ja yksinkertaistaa koronatilanteen käyttöpääomarahoituksessa käytettävien takaustensa hinnoittelua takautuvasti maaliskuun alusta lähtien. Aloittaville yrityksille suunnatun alkutakauksen, yli 3 vuotta toimineiden yritysten pk-takauksen ja Finnvera-takauksen fast trackin vuosittainen takausprovisio alenee ja on enintään 1,75 %. Alkutakauksen ja pk-takauksen toimitusmaksu alenee ja on jatkossa 0,1 % takauksen määrästä. Muutos koskee 1.3.2020 lähtien myönnettyjä edellä mainittuja takauksia, ja se tullaan huomioimaan yrityksen laskutuksessa ilman asiakkaan erillistä yhteydenottoa. Lisäksi Finnvera tulee hyvittämään takautuvasti maksujen erotuksen niille asiakkaille, jotka ovat jo maksaneet korkeampaa takausprovisiota tai toimitusmaksua.

Finnveran yritysrahoitusmittari: Käyttöpääoman tarve yrityksissä kasvaa erittäin hurjasti, investoinnit jäihin – Korona tuo talouteen syvän montun30.3.2020 14:18:19 EESTTiedote

Finnveran rahoitusammattilaisilleen tekemä kysely osoittaa, että yritykset miettivät nyt vain käyttöpääomatarpeita. Investoinnit ja riskinotto siirtyvät tulevaisuuteen – miten pitkälle, sitä on mahdotonta arvioida. Korona pyyhkäisi pohjan Suomen talouden kasvuennusteilta. Ensimmäiset vankalla pohjalla olevat makrotason arviot siitä, miten eri toimialat kohtaavat koronan ensivaiheen seuraukset, on saatavilla kesälomien kynnyksellä, arvioi Finnveran pääekonomisti Timo Lindholm.

Finnvera tekee päivittäin yli 400 rahoituspäätöstä – noin puolet hakemuksista liittyy nyt uusien luottojen takauksiin26.3.2020 11:00:26 EETTiedote

Koronaviruksen aiheuttamassa poikkeuksellisessa tilanteessa Finnvera turvaa pk-yritysten lisääntyneitä käyttöpääomatarpeita myöntämällä takauksen yrityksen pankkilainalle. Hakemusmäärät ovat moninkertaistuneet, ja kaikkiaan kahden viikon aikana rahoitushakemuksia on tullut yli 4 000 kappaletta, kun normaalisti viikossa käsitellään noin 300 hakemusta.

Finnvera rekrytoi vuokratyövoimaa hakemusruuhkan purkamiseksi20.3.2020 15:45:58 EETTiedote

Finnveran rahoitushakemusmäärät ovat jopa kymmenkertaistuneet, kun yritykset hakevat muutoksia maksuohjelmiin ja uutta rahoitusta pankkien kautta haettavalla takauksella. Finnveran kotimaan rahoitusvaltuutta nostettiin tänään 12 miljardiin euroon, ja lisääntyneiden valtuuksien myötä odotamme hakemusvirran kasvavan vielä merkittävästi. Hakemusten käsittelyyn tarvitaan nyt lisäresursseja, ja Finnvera on käynnistänyt haun vuokratyövoiman saamiseksi ulkoisen kumppanin kanssa.