Finnvera: Kasvuhakuiset yritykset edelleen halukkaita investoimaan – pk-takaus helpottaa rahoituksen saatavuutta

Vaikka pienten ja keskisuurten yritysten näkymät ovat heikenneet keväästä, pahin lasku näyttää taittuneen. Kasvuhakuisten yritysten kiinnostus hakea ulkoista rahoitusta on jopa kasvanut, ja rahoituksen saatavuus ja ehdot ovat säilyneet kohtuullisella tasolla. Tarpeesta huolimatta vaille rahoitusta jääneiden yritysten määrä on edelleen vähentynyt, kertoo tuore Pk-yritysbarometri. Lisäksi rahoituksen saatavuuden esteenä olevaan vakuuspulaan on nyt uusi ratkaisu. Finnveran pk-takaus helpottaa kasvuyritysten mahdollisuuksia rahoittaa investointeja.

Keskiviikkona 11.9.2019 julkaistu Pk-yritysbarometri osoitti, että pk-yritysten arviot suhdannekehityksestä ovat heikentyneet keväästä. Pahin lasku näyttää kuitenkin taittuneen. Suomen Yrittäjien, Finnveran ja työ- ja elinkeinoministeriön teettämään barometriin vastasi yli 6000 pk-yritystä.

–Barometrin odotusten yleiskuva on hieman positiivisempi kuin viimeaikaisen talouskeskustelun ja talousennusteiden sävy. Pk-yritysten näkymät heikkenevät, mutta eivät romahda, analysoi Finnveran pääekonomisti Timo Lindholm.

Vaikka yritysten aikomukset investoida ovat hieman vähentyneet, teollisuudessa investointiodotukset ovat niukasti plussalla ja lähes edellisen barometrin tasolla.

–Suomi menee suhdannekäänteisiin vahvasti teollisuus edellä. Tämä huomioiden teollisuuden odotusten pudotus on onneksi melko loiva. Teollisuuden odotukset esimerkiksi kannattavuudesta ovat edelleen kohtuulliset, Lindholm sanoo.

Investointeja tarvitaan, rahoituksen pullonkaulaan ratkaisuksi vakuudeton takaus

Niiden yritysten määrä, jotka aikovat hakea rahoitusta, on hieman aiempaa pienempi. Nyt 21 prosenttia kaikista kyselyyn vastanneista yrityksistä aikoo hakea rahoitusta seuraavan 12 kuukauden aikana, kun osuus keväällä oli 22 prosenttia.

–Tämä on tyypillistä suhdannetilanteessa, jossa yritysten kaikista voimakkaimmat kasvusuunnitelmat ja investoinnit ovat vaimenneet. Positiivista on kuitenkin edelleen se, että voimakkaasti kasvuhakuisista yrityksistä yli puolet suunnittelee rahoituksen hakemista, sanoo Finnveran liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä

42 prosentilla kyselyyn vastanneista yrityksistä on tällä hetkellä lainaa rahalaitoksesta. Barometrin tulosten mukaan kireät vakuusvaatimukset on pahin tunnistettava este yrityksille saada rahoitusta.

–Kasvuhakuisilla yrityksillä on suurin tarve rahoitukselle, ja yksi yleisimmistä kehittämisen esteistä niille on rahoituksen saatavuus. Suhdannekehitys huomioon ottaen tarvitsemme näiden yritysten aktiivisuutta, sekä kiinteitä että aineettomia investointeja. Jotta nämä eivät jää rahoituksesta kiinni, toimme syksyllä rahoitusmarkkinoille uuden pk-takauksen helpottamaan keskeisintä saatavuuden pullonkaulaa eli vakuuspulaa, kertoo Heinilä

Pk-takaus on suunnattu yli kolme vuotta toimineille kasvuhakuisille pk-yrityksille. Takaus kattaa 80 prosenttia pankin myöntämän lainan määrästä, ja taattavan pankkilainan määrä voi olla 12 500–150 000 euroa. Asiakasyrityksen ei tarvitse antaa Finnveralle vastavakuutta pk-takauksen saamiseksi eikä Finnvera edellytä yritykseltä omaa rahoitusta hankkeeseen.

Pk-takauksen vakuudettomuuden asiakkaalle mahdollistaa Finnvera ja Euroopan investointirahaston (EIR) solmima takaussopimuksen. Takaussopimuksen avulla kasvuhakuisille suomalaisyrityksille välitetään lähes 190 miljoonaa euroa uutta lainarahoitusta seuraavan kahden vuoden aikana. Arvioidaan, että ainakin 2 000 suomalaista yritystä tulee hyötymään sopimuksen avulla myönnettävästä rahoituksesta.

Tutustu Pk-yritysbarometriin.

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, puh. 029 460 2576, juuso.heinila@finnvera.fi

Timo Lindholm, pääekonomisti, puh. 029 460 2910, timo.lindholm@finnvera.fi

Suuryritykset ottavat viennissä hallittuja riskejä – Kauppoja jää toteutumatta yllättävän paljon18.9.2019 13:05:43 EESTTiedote

Suuryrityksistä 70 prosenttia on kärsinyt viennin luottotappioita. Tappioiden lisäksi puolet suurista vientiyrityksistä on menettänyt tärkeitä kauppoja, vaikka ne tuntevat riskienhallinnan ja vienninrahoituksen tavat kohtuullisen hyvin. Tiedot selviävät kesällä julkaistusta vientikaupan rahoitusbarometrista, jonka teettivät Finnvera, Keskuskauppakamari ja Kansainvälinen kauppakamari.

Risteilijähanke Saksassa tuo 500 miljoonan euron arvosta työtä Suomeen29.8.2019 14:00:00 EESTTiedote

Finnvera on mukana suuressa alusrahoitushankkeessa, joka liittyy kahden suuren risteilyaluksen rakentamiseen Saksassa. Hongkongilainen Genting Hong Kong Limited rakennuttaa MV Werftenin telakalla kaksi suurta risteilijää, joiden on suunniteltu valmistuvan vuonna 2021 ja 2022. Aluksiin tulee toimituksia 16 suomalaisyrityksiltä yhteensä yli 500 miljoonan euron arvosta. Laivojen kokonaisrahoituspaketissa on mukana kuusi kansainvälistä pankkia, ja takuunantajina ovat yksi Saksan osavaltioista, Saksan vientitakuulaitos Euler Hermes sekä Suomen vientitakuulaitos Finnvera.