Finnvera päivitti rahoitustoiminnan toimialalinjauksia - Finnvera ei rahoita uusia hiilivoimaloita, rahoituksen ulkopuolella myös muutama muu toimiala

Finnvera ei uusien toimialalinjaustensa mukaisesti osallistu hiilivoimaloiden tai niihin liittyvän infrastruktuurin rahoitukseen. Finnveran rahoitus sopii kuitenkin edelleen useimmille toimialoille.

Linjauksen taustalla on ratkaisu, jonka mukaan OECD-maat eivät tarjoa vientiluottoja uusiin hiilivoimaloihin. Tämän lisäksi Finnvera rajaa pois hiilivoimaloihin liittyvän infrastruktuurin, lyhytaikaiset vientitakuut ja rahoituksen kotimaassa.

Finnvera voi olla rahoittamassa olemassa oleviin hiilivoimaloihin liittyviä toimituksia, jos niiden tarkoituksena on vähentää saastuttamista ja jos voimalan kapasiteetti ei kasva eikä elinkaari pitene.

- Rahoitustoiminnan vastuullisuus ja ilmastoratkaisut nousevat vahvasti Finnveran strategiassa. Vientitakuulaitoksena rahoitamme uusia investointeja, jotka tyypillisesti korvaavat vanhaa saastuttavampaa teknologiaa. Suomalaiset yritykset ovat olleet aktiivisia etsimään näitä uusia ilmastoratkaisuja. Vaikka hiilivoimaloihin ei ole meiltä haettu rahoitusta haluamme heijastaa strategiamme myös toimialalinjauksiin. Uskon, että suomalaisilla yrityksillä on hyvät mahdollisuudet menestyä maailman markkinoilla, sanoo Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä.

Rahoitus sopii useimmille toimialoille

Finnveran rahoitus sopii useimmille toimialoille. Rahoitustoiminnan ulkopuolelle on rajattu kuitenkin tiettyjä toimialoja Finnveran toimintaa ohjaavan lainsäädännön ja yhtiön omien linjausten mukaisesti.

Jatkossa Finnvera ei rahoita turvevoimalahankkeita ulkomailla. Finnveran rahoituksen ulkopuolelle on yhtiön luottopolitiikassa rajattu muutamia toimialoja kuten rahoitus-, sijoitus- ja vakuutusala. Maantieliikenteen tavarankuljetusta koskevien EU-säännösten vuoksi Finnvera ei rahoita maantieliikenteen tavarankuljetuksen kuljetuskalustoa.

Toimialasta riippumatta merkittävät kielteiset ympäristö- ja sosiaaliset vaikutukset ovat luoton eväämisen perusteita. Finnveran rahoituspäätös perustuu aina huolelliseen arvioon yrityksen maksukyvystä.

- Strategiamme mukaisesti keskitymme nyt kriisin hoitamisen jälkeen entistä enemmän kasvun, investointien ja kansainvälistymisen mahdollistamiseen vastuullisuudesta huolehtien, toteaa Pauli Heikkilä.

Lisätietoja:

Finnveran toimialalinjaukset ja -rajaukset

Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2400

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, suuryritykset, puh. 029 460 2570

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, pk-liiketoiminta, puh. 029 460 2601

Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2400

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, suuryritykset, puh. 029 460 2570

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, pk-liiketoiminta, puh. 029 460 2601

Pia Peltoniemi Suomen Vientiluoton toimitusjohtajaksi17.5.2022 15:30:04 EEST | Tiedote

Finnvera Oyj, pörssitiedote 17.5.2022 Suomen Vientiluotto Oy:n hallitus on 17.5.2022 nimittänyt OTM, EMBA Pia Peltoniemen yhtiön toimitusjohtajaksi 15.9.2022‒14.9.2024 väliseksi ajaksi nykyisen toimitusjohtajan jäädessä eläkkeelle alkuvuodesta. Suomen Vientiluotto Oy on Finnvera-konserniin kuuluva yhtiö, joka hoitaa vientiluottojen rahoittamista ja korontasausta. Lisätiedot: Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, Finnvera, puh. puh. 029 460 2400 Anita Muona, toimitusjohtaja, Suomen Vientiluotto, puh. 029 460 2673

Finnveran Rahoitus & kasvu -katsaus 2/2022: Suomen talouskasvu notkahtaa prosenttiyksiköllä – Yritysten ykköshuolena sodan suorien vaikutusten sijaan epävarmuus ja inflaatio – komponenttipula jo kasvun esteenä17.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan on ollut negatiivinen vaikutus suomalaisten yritysten investointeihin, osoittaa Finnveran yritysrahoitusmittari. Sodan suoria vaikutuksia tuntuvammin yrityksiä koettelevat kuitenkin välilliset seuraukset, joiden juuret ovat jo koronapandemiassa: raaka-aineiden saatavuuden heikkeneminen, kustannusten nousu ja kasvava epävarmuus. Investointien sijaan varautuminen ja esimerkiksi raaka-ainevarastojen täydennys saattaa lisätä muutoin vaisuhkoa rahoituksen kysyntää. Komponenttipula on jo kasvun esteenä teollisuudessa, kun kysyntään ei pystytä saatavuusongelmien takia vastaamaan. Odotetun kasvusuhdanteen sijasta Suomen talouskasvu hidastuu tänä vuonna. Pitkällä aikajänteellä mahdollisen Nato-jäsenyyden uskotaan vahvistavan Suomen kiinnostavuutta investointikohteena.

Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–31.3.202212.5.2022 11:00:28 EEST | Tiedote

Finnvera-konserni, pörssitiedote 12.5.2022 Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–31.3.2022 Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan tuntuvat vaikutukset – konsernin tammi–maaliskuun tulos 58 miljoonaa euroa tappiollinen Finnvera-konserni, yhteenveto Q1/2022 (vs. Q1/2021 tai 31.12.2021) Tulos -58 Me (38) – Venäjän vientitakuuvastuiden luottotappioriskin kasvun vaikutuksesta tappiovaraukset kasvoivat 210 miljoonaa euroa – perusteita vuonna 2020 tehtyjen tappiovarausten purkamiselle ei vielä ollut. Tulokset segmenteittäin: emoyhtiö Finnvera Oyj:n pk-ja midcap-liiketoiminnan tulos 9 Me (6) ja suuryritykset-liiketoiminnan tulos -77 Me (17) sekä tytäryhtiöiden vaikutus konsernitulokseen 10 Me (15). Vienti- ja erityistakaustoiminnan erillistulos -79 Me (18). Tase 12,1 Mrd. euroa (12,2) – muutos -1 %. Taseen ulkopuoliset sitoumukset 15,8 Mrd. euroa (15,9) pienenivät 1 %. Emoyhtiö Finnvera Oyj:n kokonaisvastuut 25,3 Mrd. euroa (25,6) pienenivät 1 %. Vapaa oma pääoma ja valtiontakuurahaston varat eli puskuriv

Interim Management Statement 1 January – 31 March 202212.5.2022 11:00:21 EEST | Press release

Finnvera Group, Stock Exchange Release 12 May 2022 Interim Management Statement 1 January – 31 March 2022 Russia's invasion of Ukraine has significant impact– Group result in January–March showed a loss of EUR 58 million Finnvera Group, summary Q1/2022 (vs. Q1/2021 or 31 Dec 2021) Result -58 MEUR (38) – Due to the increase in the credit loss risk of export credit guarantee exposure in Russia, loss provisions increased by 210 MEUR – there were no grounds for reversing loss provisions made in 2020. Result by segment: result of the parent company Finnvera plc's SME and midcap business stood at 9 MEUR (6) and that of Large Corporates business at -77 MEUR (17); the subsidiaries had an impact of 10 MEUR (15) on the Group’s result. The separate result for export credit guarantee and special guarantee operations was MEUR -79 (18). Balance sheet total EUR 12.1 bn (12.2) – change -1%. Contingent liabilities stood at EUR 15.8 bn (15.9), decreasing by 1% The total exposure of the parent company Fi