Finnvera päivitti rahoitustoiminnan toimialalinjauksia - Finnvera ei rahoita uusia hiilivoimaloita, rahoituksen ulkopuolella myös muutama muu toimiala

Finnvera ei uusien toimialalinjaustensa mukaisesti osallistu hiilivoimaloiden tai niihin liittyvän infrastruktuurin rahoitukseen. Finnveran rahoitus sopii kuitenkin edelleen useimmille toimialoille.

Linjauksen taustalla on ratkaisu, jonka mukaan OECD-maat eivät tarjoa vientiluottoja uusiin hiilivoimaloihin. Tämän lisäksi Finnvera rajaa pois hiilivoimaloihin liittyvän infrastruktuurin, lyhytaikaiset vientitakuut ja rahoituksen kotimaassa.

Finnvera voi olla rahoittamassa olemassa oleviin hiilivoimaloihin liittyviä toimituksia, jos niiden tarkoituksena on vähentää saastuttamista ja jos voimalan kapasiteetti ei kasva eikä elinkaari pitene.

- Rahoitustoiminnan vastuullisuus ja ilmastoratkaisut nousevat vahvasti Finnveran strategiassa. Vientitakuulaitoksena rahoitamme uusia investointeja, jotka tyypillisesti korvaavat vanhaa saastuttavampaa teknologiaa. Suomalaiset yritykset ovat olleet aktiivisia etsimään näitä uusia ilmastoratkaisuja. Vaikka hiilivoimaloihin ei ole meiltä haettu rahoitusta haluamme heijastaa strategiamme myös toimialalinjauksiin. Uskon, että suomalaisilla yrityksillä on hyvät mahdollisuudet menestyä maailman markkinoilla, sanoo Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä.

Rahoitus sopii useimmille toimialoille

Finnveran rahoitus sopii useimmille toimialoille. Rahoitustoiminnan ulkopuolelle on rajattu kuitenkin tiettyjä toimialoja Finnveran toimintaa ohjaavan lainsäädännön ja yhtiön omien linjausten mukaisesti.

Jatkossa Finnvera ei rahoita turvevoimalahankkeita ulkomailla. Finnveran rahoituksen ulkopuolelle on yhtiön luottopolitiikassa rajattu muutamia toimialoja kuten rahoitus-, sijoitus- ja vakuutusala. Maantieliikenteen tavarankuljetusta koskevien EU-säännösten vuoksi Finnvera ei rahoita maantieliikenteen tavarankuljetuksen kuljetuskalustoa.

Toimialasta riippumatta merkittävät kielteiset ympäristö- ja sosiaaliset vaikutukset ovat luoton eväämisen perusteita. Finnveran rahoituspäätös perustuu aina huolelliseen arvioon yrityksen maksukyvystä.

- Strategiamme mukaisesti keskitymme nyt kriisin hoitamisen jälkeen entistä enemmän kasvun, investointien ja kansainvälistymisen mahdollistamiseen vastuullisuudesta huolehtien, toteaa Pauli Heikkilä.

Lisätietoja:

Finnveran toimialalinjaukset ja -rajaukset

Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2400

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, suuryritykset, puh. 029 460 2570

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, pk-liiketoiminta, puh. 029 460 2601

Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2400

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, suuryritykset, puh. 029 460 2570

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, pk-liiketoiminta, puh. 029 460 2601

Tutkimus vahvistaa: Omistajanvaihdosta suunnittelevat epäröivät rahoituksen saatavuutta – yrityskaupan tehneet pitävät rahoitusta odotettua pienempänä haasteena4.11.2021 14:30:47 EET | Tiedote

Suurin osa pk-yritysten omistajanvaihdoksista onnistuu, ja ostajat ja myyjät ovat itse jälkikäteen niihin tyytyväisiä. Tuoreen omistajanvaihdosbarometrin tiedoista käy ilmi, että toteutetuissa omistajanvaihdoksissa koetut ongelmat ovat pienempiä kuin ennakkoon oletetut. Tämä pätee myös rahoitukseen. Rahoitus omistajanvaihdoksille on ennakko-odotuksia pienempi haaste. Sekä yli 55-vuotiaista yrityksensä myynnin kokeneista yrittäjistä että yrityksen ostaneista vain noin kymmenesosa koki rahoituksen merkittäväksi ongelmaksi, kun omistajanvaihdosta vasta suunnittelevista hieman alle kolmannes piti rahoitusta merkittävänä ongelmana. Omistajanvaihdosten rahoitus on Finnverassa noussut korona-ajan jälkeen ennätystasolle.

Finnveran Rahoitus & kasvu -katsaus 2/2021: Kustannusten nousu, komponentti- ja tekijäpula kasvun jarruina – riskinä finanssikriisin jälkeisen talouskehityksen toistuminen, ellei Suomi pysy kiinni maailmantalouden kasvussa28.10.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Suomen talous on toipunut koronakriisistä hyvin, mikä näkyy yritysten kasvaneina tilauskantoina. Etenkin teollisuudessa rahoituksen kysyntä on vahvaa. Kasvun esteiksi nousevat Finnveran yritysrahoitusmittarissa kustannusten nousu, pula komponenteista, mutta ennen muuta pula työvoimasta. Tämä käy ilmi Finnveran Rahoitus & kasvu -katsauksesta ja rahoitusammattilaisille tehdystä kyselystä. Yritykset eivät juurikaan tarvitse rahoitusta enää koronan aiheuttamaan liikevaihdon sakkaamiseen. Toimialojen jakautuminen menestyjiin ja häviäjiin näkyy yhä. Kyselyn mukaan matkailussa ja ravintola-alalla osa yrityksistä on ylivelkaantunut korona-aikana.