Finnvera tarkentaa tulosnäkymiään vuodelle 2020 koronapandemian jatkuneen epävarmuuden vaikutuksesta

Pörssitiedote 3.11.2020

Tarkennetut tulosnäkymät vuodelle 2020

Koronapandemia aiheuttaa edelleen merkittävää epävarmuutta tulevaisuuden näkymiin. Finnvera-konsernin vuoden 2020 tulosnäkymät ovat tammi‒kesäkuun puolivuosikatsauksessa annetun mukaiset, eli konsernin tuloksen arvioidaan olevan luottotappiovarausten vuoksi tappiollinen johtuen makrotaloudellisten indikaattorien laskennallisesta vaikutuksesta ja yksittäisten riskin kohteiden riskiluokitusten heikkenemisestä.

Finnveran vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan luottotappiovaraukset kasvoivat tammi‒kesäkuussa noin 500 miljoonaa euroa. Yksittäisten riskin kohteiden riskiluokitukset ovat heikentyneet tämän jälkeen edelleen, minkä seurauksena luottotappiovarausten määrä on kasvanut kesäkuun lopusta arviolta noin 600 miljoonaa euroa. Luottotappiovarausten laskenta toteutetaan IFRS 9 -standardin mukaisesti. Toteutuneiden luottotappioiden määrä on edelleen maltillinen ja mahdollisesti toteutuvat tappiot selviävät myöhemmin.

Vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan tappiollinen erillistulos katetaan ensisijaisesti Finnveran taseessa olevasta vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan rahastosta. Mikäli taseen rahaston varat eivät riitä tappion kattamiseen, tappio katetaan lain mukaan valtiontakuurahaston varoista. Valtio vastaa valtiontakuurahastolain mukaan Finnveran vientitakuista ja erityistakauksista.

Vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan tappiollista tulosta kattava Finnveran vapaa oma pääoma ja valtiontakuurahaston varat olivat kesäkuun 2020 lopussa tammi‒kesäkuun tappiollisen tuloksen jälkeen 1,0 miljardia euroa.

Aiemmin 21.8.2020 julkistetut tulosnäkymät vuodelle 2020

Finnvera antoi tulosvaroituksen 1.7.2020 heikentäen Finnvera-konsernin vuoden 2020 tulosnäkymiä ja arvioi 21.8.2020 julkistetussa puolivuosikatsauksessa H1/2020 seuraavaa:

Koronapandemia aiheuttaa edelleen poikkeuksellista epävarmuutta näkymiin. Tämän hetken talousennusteiden perusteella arvioimme, että Finnvera-konsernin koko vuoden 2020 tulos on luottotappiovarausten vuoksi tappiollinen johtuen makrotaloudellisten indikaattorien laskennallisesta vaikutuksesta ja yksittäisten riskin kohteiden riskiluokitusten heikkenemisestä.

Toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen julkistaminen

Finnvera-konserni julkistaa osavuosikatsaukset puolivuosittain. Finnvera-konsernin toimintakertomus ja tilinpäätös 1.1.‒31.12.2020 julkistetaan 23.2.2021.

Lisätiedot:

Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, p. 029 460 2400
Ulla Hagman, talousjohtaja, p. 029 460 2458

Jakelu:

NASDAQ Helsinki Oy, London Stock Exchange, Keskeiset tiedotusvälineet, www.finnvera.fi

Advance information about Finnvera Group’s year 202028.1.2021 15:00:03 EETPress release

Advance information about Finnvera Group’s year 2020: The separate result for export credit guarantee and special guarantee operations shows a significant loss due to loss provisions - The coronavirus pandemic increased domestic financing, export financing decreased year on year Stock Exchange Release 28 January 2021, Finnvera Plc, Inside Information The separate result for Finnvera’s export credit guarantee and special guarantee operations for 2020 shows a loss of EUR 1,178 million due to significantly increased loss provisions in export credit guarantee and special guarantee operations. Of the unprofitable separate result, EUR 829 million is covered from the reserve for export credit guarantees and special guarantees on Finnvera’s balance sheet and the exceeding amount will be covered from the State Guarantee Fund by law.Finnvera will apply for a fund contribution of EUR 349 million from the State Guarantee Fund.Finnvera Group’s result for 2020 will show a significant loss due to the

Vuoden 2020 ilmiöt Suomen taloudessa: Nämä asiat yllättivät, nämä muuttuivat - ehkä pysyvästi29.12.2020 09:00:00 EETTiedote

Päättymässä oleva vuosi 2020 jää historiaan vuotena, jonka korona mullisti ja jolloin taloudessa lähes kaikki meni toisin kuin tammikuussa kuvittelimme. Vielä oleellisempaa on se, että moni asia on tämän jälkeen pysyvästi toisin, arvioi Finnveran pääekonomisti Timo Lindholm. Kaikki koetut yllätykset eivät kuitenkaan ole negatiivisia, vaan oudoissa oloissa on nähty myös monia myönteisiä ilmiöitä. Kokosimme 6+1 koronavuoden talouden ilmiötä.

Finnvera: Export Credit Agency guarantees exports and assesses risks on a long-term basis - The aim is to secure the continuity of exports18.12.2020 13:00:00 EETPress release

The long-term nature of funding is a key factor in Finnish export companies’ and foreign buyers’ commitment to transactions. Trade negotiations are long processes, especially when talking about large-scale commodities such as a cruise ship. In 2015, Finnvera made the credit decision on the Mardi Gras ship handed over by the Meyer Turku Shipyard to the Carnival Cruise Line shipping company today.