Finnveran Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan aluekatsaus 1-6/2022: Teollisuudessa positiivinen vire – Venäjän hyökkäys Ukrainaan heijastuu tuotantoketjuihin ja raaka-aineisiin

Finnvera myönsi Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntiin kotimaan rahoitusta alkuvuonna 2022 yhteensä 69 miljoonaa euroa (59). Euromääräisesti kasvu oli suurinta Etelä-Pohjanmaalla. Kaikissa kolmessa maakunnassa suurin kasvu kohdistui teollisuuteen ja erityisesti metallituotteiden valmistukseen. Keski-Pohjanmaalla investoinnit ovat kasvussa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan heijastuu tuotantoketjuihin ja raaka-aineiden saantiin.

Maakunnista Pohjanmaan yrityksille myönnettiin tammi‒kesäkuussa kotimaan rahoitusta 32 miljoonaa euroa (29), Keski-Pohjanmaalle 13 miljoonaa euroa (13) ja Etelä-Pohjanmaalle 25 miljoonaa euroa (18).

Finnveran myöntämä rahoitus mahdollisti 151 miljoonan euron kokonaishankkeiden toteutumisen yhdessä pankkien ja muiden rahoittajien kanssa. Rahoitus kohdistui lähes sataprosenttisesti pk- ja midcap-yrityksille. Finnveran rahoituksella myötävaikutettiin maakunnissa yhteensä 237 uuden työpaikan syntymiseen.

– Rahoituksen kysyntä kasvoi, ja rahoitusta haettiin positiivisiin rahoitustarpeisiin eli kasvuun ja uuden kehittämiseen. Rahoitus kohdistui yritysten käyttöpääomaan, kotimaan toimitusten toimitusvakuuksiin, investointeihin ja viennin rahoittamiseen, sanoo aluepäällikkö Päivi Kinnunen.

Metallialan lisäksi kasvua myös kaupan ja palvelualojen rahoituksessa

Kaikissa kolmessa maakunnassa suurin osuus rahoitettavista toimialoista on teollisuudella ja erityisesti metallituotteiden valmistuksella. Kaikissa maakunnissa suurin euromääräinen kasvu kohdistui metallituotteiden valmistukseen.

Kaupan ja kuluttajapalvelujen alalla rahoituksen myöntäminen kasvoi edellisvuoteen verrattuna kaikissa maakunnissa. Myös liike-elämän palveluihin myönnettiin edellisvuoden vastaavaa aikaa enemmän rahoitusta, Pohjanmaalla kasvua oli tällä toimialalla 36 prosenttia.

– Teollisuudessa ja erityisesti metalliteollisuudessa on ollut rahoituksen näkökulmasta hyvin positiivinen vire. Hankkeiden koko oli edellisvuotta suurempi hakemusten määrän ollessa aiempaa pienempi. Näen liike-elämän palveluiden rahoituksen kasvun hyvin myönteisenä alueellemme, aluepäällikkö Kari Hytönen arvioi.

Yritykset tarvitsivat vähemmän käyttöpääomarahoitusta – kauppoja ja toimituksia rahoitettiin vilkkaasti, investointeja kaivataan edelleen

Koronasta aiheutuvaa kysyntää ei enää ollut, vaan yritykset hakivat käyttöpääomarahoitusta myös kasvua varten tilauskantojen kääntyessä nousuun. Käyttöpääomarahoituksen osuus kasvoi Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla alkuvuonna.

Toimitusvakuuksien osuus rahoituksesta nousi etenkin Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla. Keski-Pohjanmaalla toimitusvakuuksien määrä puolittui aikaisemman vuoden vastaavasti ajankohdasta. Maakunnissa on projektiluontoisia toimituksia tekeviä pk-yrityksiä, jotka tarvitsevat toiminnassaan vakuuksia, ja tämä näkyy myös Finnveran rahoituksessa.

Kaivattujen investointien kasvu jäi hieman odotetusta, joskin maakuntien välillä oli eroja. Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla investointien rahoitus pysyi alkuvuonna 2022 samalla tasolla verrattuna aikaisempien vuosien vastaavaan ajankohtaan. Keski-Pohjanmaalla investointien osuus sen sijaan kasvoi euromääräisesti yhteensä 7 miljoonaan euroon (5).

Omistajanvaihdokset ovat tärkeitä yrityskentän elinvoimaisuudelle. Finnvera oli rahoittamassa maakunnissa yhteensä 31 yrityksen (35) omistajanvaihdosta yhteensä 6 miljoonalla eurolla (5).

Puolet rahoituksesta kasvaville ja kansainvälistyville yrityksille – toimintaympäristön muutos lisää epävarmuutta

Finnveran strategian kannalta tärkeiden kasvavien ja kansainvälistyvien yritysten osuus maakunnissa myönnetystä rahoituksesta oli yli puolet. Etenkin Pohjanmaalla on perinteisesti vahva vientisektori ja suuria yrityksiä, jotka alihankintaverkoston kautta luovat mahdollisuuksia myös pk-yritysten kasvuun ja kansainvälistymiseen.

Muuttuneella geopoliittisella tilanteella on vaikutuksia alueemme yrityksiin. Raaka-aineita, kuten metallia sekä puupohjaisia raaka-aineita on jouduttu hankkimaan muualta kuin Venäjältä ja Ukrainasta. Myös vaihtoehtoisia markkinoita on ryhdytty hakemaan Venäjän sijaan.

– Yritysten muuttunut toimintaympäristö vaikuttaa tuotantokustannuksiin, logistiikkaan ja tuotantoketjuihin, ja todennäköisesti vähentää yritysten investointihalukkuutta. Muuttunut tilanne näkyy rahoituksessamme siten, että osa kysynnästä on kohdistunut raaka-aineostojen rahoittamiseen kohoavien kustannusten ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Pyrimme toimimaan monipuolisesti rahoituksen keinoin sekä varmistamaan, että yritykset osaavat hyödyntää rahoitusta, sanovat Kari Hytönen ja Päivi Kinnunen.

LIITE: Finnveran Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan aluekatsaus 1-6/2022 (PDF)

Etelä-Pohjanmaa:
Kari Hytönen, aluepäällikkö, Finnvera Sisä-Suomi, puh. 029 460 2351

Pohjanmaa ja Keski-Pohjanmaa:
Päivi Kinnunen, aluepäällikkö, Finnvera, Länsi-Suomi, puh. 029 460 2631

Finnveran myöntämä rahoitus Pohjanmaalle, Etelä-Pohjanmaalle ja Keski-Pohjanmaalle. Kaikissa kolmessa maakunnassa yritysten rahoitus oli edelleen selvästi pandemiaa edeltävää aikaa korkeammalla tasolla.

Interim Management Statement 1 January–30 September 202210.11.2022 10:30:14 EET | Press release

Finnvera Group, Stock Exchange Release 10 November 2022 Interim Management Statement 1 January–30 September 2022 Corporate investments and demand for financing declining – Finnvera Group's result in January–September showed a loss of EUR 19 million Finnvera Group, summary Jan–Sep/2022 (vs. Jan–Sep /2021 or 31 December 2021) Result -19 MEUR (106) – the loss provisions made at the beginning of the year due to the export credit guarantee exposure in Russia remained unchanged – as yet, there were no grounds for reversing loss provisions made in 2020. Result by segments: Result of the parent company Finnvera plc’s SME and midcap business 16 MEUR (19) and the result of Large Corporates business came to -64 MEUR (56). The subsidiary Finnish Export Credit Ltd had an impact of 29 MEUR (30) on the Group’s result. The separate result for export credit guarantee and special guarantee operations was -79 MEUR (58). Balance sheet total EUR 12.9 bn (12.2), increase 5%. Contingent liabilities stood at

Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–30.9.202210.11.2022 10:30:06 EET | Tiedote

Finnvera-konserni, pörssitiedote 10.11.2022 Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–30.9.2022 Yritysten investoinnit ja rahoituksen kysyntä kääntymässä laskuun – Finnvera-konsernin tammi–syyskuun tulos 19 miljoonaa euroa tappiollinen Finnvera-konserni, yhteenveto 1–9/2022 (vs. 1–9/2021 tai 31.12.2021) Tulos -19 Me (106) – alkuvuonna tehdyt Venäjän vientitakuuvastuiden tappiovaraukset ennallaan – perusteita vuonna 2020 tehtyjen tappiovarausten purkamiselle ei vielä ollut. Tulokset segmenteittäin: Finnvera Oyj:n pk- ja midcap-liiketoiminnan tulos 16 Me (19) ja suuryritykset-liiketoiminnan tulos -64 Me (56). Suomen Vientiluotto Oy:n vaikutus konsernitulokseen 29 Me (30). Vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan erillistulos -79 Me (58). Tase 12,9 Mrd. euroa (12,2) kasvoi 5 %. Taseen ulkopuoliset sitoumukset 16,3 Mrd. euroa (15,9) kasvoivat 2 %. Emoyhtiö Finnvera Oyj:n kokonaisvastuut 25,9 Mrd. euroa (25,6) kasvoivat 1 %. Vapaa oma pääoma ja valtiontakuurahaston varat eli puskurivarat yhteensä oliv

Anne Nurminen Finnveran hallituksen jäseneksi14.10.2022 09:15:06 EEST | Tiedote

Finnvera Oyj, pörssitiedote 14.10.2022 Yrittäjä Anne Nurminen on valittu Finnveran hallituksen jäseneksi. Valinnan teki Suomen valtio Finnvera Oyj:n ainoana osakkaana. Nurminen toimii toimitusjohtajana perheomisteisessa konepajayhtiössä Helkone Group Oy:ssä ja ratsastusvalmennukseen keskittyvässä Pixy Finland Oy:ssä. Lisäksi hän on hallituksen puheenjohtaja Hellmanin Konepaja Oy:ssä sekä Protools Oy:ssä. Nurminen on laajasti verkostoitunut luottamustehtäviensä kautta, ja hän on mm. Teknologiateollisuus ry:n hallituksen sekä Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n yrittäjävaltuuskunnan jäsen. Päätöksen jälkeen Finnvera Oyj:n hallitukseen kuuluvat: Petri Ekman, hallituksen puheenjohtaja Antti Neimala, I varapuheenjohtaja Terhi Järvikare, II varapuheenjohtaja Ritva Laukkanen Hannu Jaatinen Petri Viertiö Elina Piispanen Anne Nurminen Lisätiedot: Risto Huopaniemi, hallintojohtaja, Finnvera, puh. 029 4602520, risto.huopaniemi@finnvera.fi

Finnveran Rahoitus & kasvu -katsaus: Epävarmuus hyydyttämässä investoinnit, yritykset varautuvat talveen – ”Mitä vain voi tapahtua”12.10.2022 11:21:09 EEST | Tiedote

Yleisen epävarmuuden lisääntyminen ja kustannusten nousu uhkaa hyydyttää uudet investoinnit lähikuukausina. Monet yritykset varautuvat nyt kassan riittävyyteen ja välttämättömiin kuluihin. Odotukset yritysrahoituksen kysynnästä tulevien 6 kuukauden aikana ovat jopa alempana kuin koronapandemian alkuvaiheessa, selviää Finnveran yritysrahoitusmittarista. Edessä voi jälleen olla tarvetta lyhennysvapaille ja muille rahoituksen uudelleenjärjestelyille. Yritysten riskinsietokyky on nyt koetuksella. Toimialojen välillä on kuitenkin suuria eroja. Rahoituksen kysynnän ja näkymien odotetaan edelleen kehittyvän positiivisimmin teollisuudessa, rakentamisessa taas odotukset ovat heikoimmat. Varovaisen positiivista on myös se, että Venäjän-markkinoilta poistuneet yritykset ovat löytäneet yllättävän hyvin uusia markkinoita.