Finnveran pääomasijoitustoiminta siirtyy Tesille

Finnvera Oyj myy koko jäljellä olevan pääomasijoitustoimintansa Tesille. Tänään toteutettu järjestely selkeyttää valtion pääomasijoitustoimintaa ja viimeistelee Finnveran asteittaisen luopumisen pääomasijoitustoiminnasta hallitusti niin, että kohdeyhtiöiden omistajuuden jatkuvuus säilyy. Järjestelyllä varmistetaan myös kohdeyritysten paremmat jatkorahoitusmahdollisuudet.

Kauppa sisältää EAKR-Aloitusrahasto Oy:n koko osakekannan ja 19,71 prosentin osuuden Innovestor Kasvurahasto I Ky:ssä. EAKR-Aloitusrahastossa on siirtohetkellä sijoituksia 23:ssa kohdeyhtiössä.

Järjestelyn taustalla on työ- ja elinkeinoministeriön linjaus, jonka mukaan Finnvera tulee luopumaan pääomasijoitustoiminnastaan. Finnveran vastuulla ollut aikaisen vaiheen pääomasijoitustoiminnan kehittämisvastuu on jo aiemmin siirtynyt Business Finland Venture Capital Oy:lle.

Tesi pyrkii varmistamaan kohdeyhtiöille pitkäjänteiseen arvonluontiin ja aktiiviseen omistajaohjaukseen perustuvan omistajuuden jatkumisen.Finnvera keskittyy rahoitusratkaisuillaan yritysten perustamisen, kasvun, uudistumisen sekä kansainvälistymisen ja viennin mahdollistamiseen.

toimitusjohtaja Pauli Heikkilä, Finnvera Oyj, 029 460 2400

toimitusjohtaja Jan Sasse, Tesi (Suomen Teollisuussijoitus Oy), 040 861 9151

Tesi (Suomen Teollisuussijoitus Oy)
on valtion pääomasijoitusyhtiö, joka haluaa nostaa Suomen uudistuvan talouskasvun eturiviin sijoittamalla rahastoihin ja suoraan yrityksiin. Sijoitamme kannattavasti ja vastuullisesti ja luomme yhdessä uusia maailmalla menestyjiä. Hallinnoitavat pääomasijoituksemme ovat 1,9 miljardia euroa. www.tesi.fi @TesiFII

tarjoaa rahoitusta yritystoiminnan alkuun, kasvuun ja kansainvälistymiseen sekä viennin riskeiltä suojautumiseen. Vahvistamme suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä tarjoamalla lainoja, takauksia ja vientitakuita. Finnvera jakaa rahoitukseen sisältyvää riskiä muiden rahoittajien kanssa. Finnvera on valtion omistama erityisrahoittaja ja Suomen virallinen vientitakuulaitos Export Credit Agency (ECA).www.finnvera.fi

toimitusjohtaja Pauli Heikkilä, Finnvera Oyj, 029 460 2400

toimitusjohtaja Jan Sasse, Tesi (Suomen Teollisuussijoitus Oy), 040 861 9151

Suomen talous nousi koronakuopasta, mutta pula-aika iski – Nämä 5 ilmiötä leimasivat taloutta vuonna 202130.12.2021 09:36:00 EET | Tiedote

Finanssipoliittinen elvytys oli poikkeuksellisen tehokasta, ja Suomen talous nousi koronakuopasta vuonna 2021. Koronapandemia pakotti yhteiskunnat mukautumaan ja yritykset kehittämään toimintaansa. Talouteen palasi yllättäen kuitenkin pula-aika ja lähes unohdettu inflaatio. Millaisessa tilanteessa Suomen talous lähtee kohti vuotta 2022? Finnveran pääekonomistin Mauri Kotamäen arvion mukaan rahapolitiikka ei suuresti kiristy vuonna 2022. Työvoimapula tuskin helpottaa, mutta raaka-aineiden toimitusketjut saataneen kuntoon.

Finnvera laski alusrahoituksensa CO2-päästöt – Vuoden 2021 suhteelliset päästöt kansainvälistä tavoitetasoa alemmat20.12.2021 12:28:10 EET | Tiedote

Finnvera on laskenut alusrahoituksen vastuidensa suhteelliset* hiilidioksidipäästöt ensimmäistä kertaa. Hiili-intensiteettitaso on seitsemän prosenttia alle Poseidon Principlesin asettaman tavoitetason, joka perustuu Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n asettamiin merenkulun päästötavoitteisiin. Taso kuvastaa koronapandemian vuoksi poikkeuksellista vuotta, jolloin risteilyalukset olivat pääasiassa satamissa, mutta ylläpito tuotti silti päästöjä. Finnvera sitoutui keväällä 2021 alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin.

Tutkimus vahvistaa: Omistajanvaihdosta suunnittelevat epäröivät rahoituksen saatavuutta – yrityskaupan tehneet pitävät rahoitusta odotettua pienempänä haasteena4.11.2021 14:30:47 EET | Tiedote

Suurin osa pk-yritysten omistajanvaihdoksista onnistuu, ja ostajat ja myyjät ovat itse jälkikäteen niihin tyytyväisiä. Tuoreen omistajanvaihdosbarometrin tiedoista käy ilmi, että toteutetuissa omistajanvaihdoksissa koetut ongelmat ovat pienempiä kuin ennakkoon oletetut. Tämä pätee myös rahoitukseen. Rahoitus omistajanvaihdoksille on ennakko-odotuksia pienempi haaste. Sekä yli 55-vuotiaista yrityksensä myynnin kokeneista yrittäjistä että yrityksen ostaneista vain noin kymmenesosa koki rahoituksen merkittäväksi ongelmaksi, kun omistajanvaihdosta vasta suunnittelevista hieman alle kolmannes piti rahoitusta merkittävänä ongelmana. Omistajanvaihdosten rahoitus on Finnverassa noussut korona-ajan jälkeen ennätystasolle.