Finnveran rahoitus kohdistui alkuvuonna aiempaa enemmän yritysten kasvuhankkeisiin Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä ja Päijät-Hämeessä – Pirkanmaalla investointi- ja omistajanvaihdosaktiivisuus muita maakuntia alhaisempi

Finnveran alkuvuonna Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä myöntämä rahoitus väheni edellisvuodesta, mutta kohdistui nyt pääasiassa yritysten kasvun mahdollistamiseen. Vuotta aiemmin rahoituksen painopiste oli koronapandemian aiheuttamissa yritysten käyttöpääomatarpeissa ja yritysten maksuvalmiuden turvaamisessa epävarmassa tilanteessa. Niinpä rahoituksen volyymin pieneneminen ei ole yritysten kannalta yksinomaan huono uutinen. Päijät-Hämeessä myönnetyn rahoituksen määrä kasvoi hieman. Finnvera myönsi tammi-kesäkuussa rahoitusta Pirkanmaan, Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen alueelle yhteensä 98 miljoonaa euroa, kun viime vuonna vastaavana ajankohtana rahoitusta myönnettiin yhteensä 148 miljoonaa euroa. Verrattuna alkuvuoteen 2019 myönnetyn rahoituksen kokonaismäärä oli kuitenkin noin kolmanneksen korkeampi.

Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen rahoituksen avainluvut 1-6/2021

Rahoituksen painopiste on edelleen yritysten käyttöpääomarahoituksessa, vaikkakin se kohdistuu nyt liiketoiminnan uuteen kasvuun. Käyttöpääomatarve oli voimakkain Pirkanmaalla, missä investointien ja yrityskauppojen rahoitus on edelleen normaalia alempana. Investointiaktiivisuus oli voimakkainta Päijät-Hämeessä ja omistajanvaihdokset piristyivät Kanta-Hämeessä.

Alueen maakunnista Pirkanmaalle myönnettiin tammi‒kesäkuussa 2021 rahoitusta yhteensä 63 miljoonaa euroa (109), Päijät-Hämeeseen 26 miljoonaa euroa (24) ja Kanta-Hämeen yrityksille 9 miljoonaa euroa (16).

Myönnetystä rahoituksesta 58 prosenttia kohdistui alueen kasvuhakuisille yrityksille.

Pirkanmaalla investointien osuus ”huolestuttavan matala”

Finnvera oli Pirkanmaalla mukana rahoittamassa yhteensä 246 miljoonan euron (198) kokonaisrahoitushankkeita. Kokonaisrahoituksesta Finnveran osuus on yleisesti noin kolmasosa hankkeesta riippuen. Selkeästi suurin osa kokonaisrahoituksesta oli Pirkanmaalla yritysten käyttöpääomatarpeita. Investointien osuus oli lähellä edellisvuoden tasoa ja huolestuttavan matala. Investointeihin kohdistui 28 miljoonaa euroa (26), kun määrä alkuvuonna 2019 oli 46 miljoonaa euroa.

- Investointihalukkuuden matalaa tasoa selittävät osaltaan maailmantalouden epävarmuustekijät mutta toisaalta myös työvoiman saatavuus sekä nousevat raaka-ainehinnat. Toisaalta, rahoitusmarkkinat toimivat tällä hetkellä hyvin, ja varsinkin hyvässä taloudellisessa kunnossa olevat yrityksen saavat markkinoilta riittävän kokonaisrahoituksen ilman Finnveran mukanaoloa, arvioi Finnveran Sisä-Suomen aluejohtaja Juha Ketola.

Finnvera oli alkuvuonna mukana noin 30 yrityksen omistajanvaihdoksen rahoituksessa Pirkanmaalla ja myönsi niihin rahoitusta yhteensä noin 4 miljoonaa euroa. Myös tämä on yhä huomattavasti matalammalla tasolla kuin ennen koronaa.

Teolliset toimialat ovat Pirkanmaalla perinteisesti vahvoja, ja teollisuusyrityksiin kohdistui yhä suurin osuus myönnetystä rahoituksesta, 24 miljoonaa euroa. Suhteellisesti huomattavasti enemmän rahoitusta myönnettiin kuitenkin matkailu- ja erityisesti ravitsemusalan yrityksille (17 miljoonaa euroa) sekä kaupan ja kuluttajapalvelualojen yrityksille (11 miljoonaa euroa). Verrattuna pandemiaa edeltäviin vuosiin muutos toimialojen suhteellisissa rahoitusosuuksissa on suuri.

- Matkailu- ja ravintola-alan sekä kaupan ja kuluttajapalvelujen yritysten toimintaan korona vaikutti huomattavasti voimakkaammin kuin teollisuuden alan yrityksiin, ja sen vuoksi ulkopuolista rahoitusta on tarvittu huomattavasti enemmän toiminnan jatkuvuuden turvaamiseen, liiketoiminnan uudelleen käynnistämiseen ja kasvuun.

Päijät-Hämeessä investointiaikeet ovat käynnistyneet – Kanta-Hämeessä piristyivät omistajanvaihdokset

Päijät-Hämeessä Finnveran rahoittamien kokonaishankkeiden määrä oli 78 miljoonaa euroa, ja siitä investointien osuus oli merkittävin, 55 miljoonaa euroa.

- Pienelle maakunnalle nämä ovat hyviä lukuja ja kertovat alueen talouden kasvuvireestä, Ketola sanoo.

Yrityskauppoja Finnvera rahoitti Päijät-Hämeen alueella 13 kappaletta (13) noin 3 miljoonalla eurolla.

Toimialoista eniten rahoitusta kohdistui Päijät-Hämeen teollisille toimialoille, yhteensä 69 prosenttia Finnveran kokonaisrahoituksesta. Päijät-Hämeen matkailu- ja ravintola-ala selvisi alkuvuoden aikana ilman merkittävää Finnveran lisärahoitusta.

Kanta-Hämeen alueella Finnvera oli mukana rahoittamassa yhteensä noin 15 miljoonan euron kokonaisrahoitustarpeita, joista suurin osa eli 10 miljoonaa euroa kohdistui yritysten käyttöpääomatarpeisiin. Tämä on huomattavasti vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana, jolloin rahoitetut kokonaishankkeet olivat 28 miljoonaa euroa ja käyttöpääomarahoituksen osuus niistä 18 miljoonaa. Investointien osuus rahoitetuista kokonaishankkeista oli myös Kanta-Hämeessä edelleen huolestuttavan alhainen.

- Kanta-Hämeen talouden vilkastumisesta kertoo kuitenkin se, että lukumääräisesti omistajanvaihdokset piristyivät hieman Kanta-Hämeessä. Finnvera oli mukana rahoittamassa 14 omistuksenvaihdosta (10), ja niihin kohdistui miljoona euroa Finnveran rahoitusta (1,2).

Lisätiedot:

Juha Ketola, aluejohtaja, Sisä-Suomi, Finnvera, puh. 040 582 9280

LIITE: Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen aluekatsaus 1-6/2021 (PDF)

Juha Ketola, aluejohtaja, Sisä-Suomi, Finnvera, puh. 040 582 9280

Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen rahoituksen avainluvut 1-6/2021
Finnveran aluejohtaja Juha Ketola

Rahoitus & kasvu -katsaus 3/2022: Maailmantalouden epävarmuuden kovin vaikutus Suomen vientiin vasta edessä ‒ viennin arvoon voisi tulla miljardien lovi19.8.2022 09:02:04 EEST | Tiedote

Maailman ja Suomen taloutta hallitsee epävarmuus siitä, onko edessä edelleen kiihtyvä inflaatio vai taantuma – vai molemmat. Toistaiseksi muuta euroaluetta hitaampi inflaatio on ollut Suomen etu kustannuskilpailukyvyn näkökulmasta. Suomen talouden suhdanteissa viennin muutokset näyttelevät suurta roolia. Koska Suomen vienti reagoi viiveellä maailmantalouden liikkeisiin, globaalin epävarmuuden kovin vaikutus kotimaiseen vientiin on vasta edessä. Suomen vuoden 2021 viennin arvolla mitattuna tiputus voisi olla jopa 4‒5 miljardia euroa noin 100 miljardin euron kokonaisviennistä. Kerrannaisvaikutuksineen tiputus olisi vieläkin suurempi, arvioi pääekonomisti Mauri Kotamäki.

Kutsu: Finnveran aluekatsaus Pohjois-Suomen talouteen ja rahoitukseen tiistaina 23.8. klo 9.0018.8.2022 15:24:10 EEST | Kutsu

Hyvä median edustaja, Finnvera julkaisee jälleen alkuvuoden rahoituksesta Pohjois-Suomen alueella. Alkuvuonna P-Suomen rahoituksessa tapahtui merkittävä käänne. Tervetuloa seuraamaan aluekatsauksen julkistusta tiistaina 23.8.2022 kello 9.00 Teamsin välityksellä. Tilaisuus kestää noin 30 minuuttia. Ilmoitathan osallistumisestasi Johanna Norrenalle Finnveran viestintään johanna.norrena@finnvera.fi tai 040 8372 511 maanantaina 22.8. kello 12 mennessä. Lähetämme osallistujille Teams-kutsun. Lämpimästi tervetuloa!

Finnvera Group’s Half-Year Report 1 January–30 June 202218.8.2022 10:30:14 EEST | Tiedote

Finnvera Group, Stock Exchange Release 18 August 2022 Finnvera Group’s Half-Year Report 1 January–30 June 2022 In the first half of the year, Russia's invasion of Ukraine impacted Finnvera's financing and increased the credit loss risk – Group result showed a loss of EUR 29 million Finnvera Group, summary H1/2022 (vs. H1/2021 or 31 Dec 2021) Result -29 MEUR (65) – In the first half of the year, credit loss risk of export credit guarantee exposure and loss provisions in Russia increased by 210 MEUR – as yet, there were no grounds for reversing loss provisions made due to the coronavirus pandemic in 2020. Result by segments: profit of the parent company Finnvera plc's SME and midcap business stood at 11 MEUR (11) and the result of Large Corporates business at -65 MEUR (35); the subsidiary Finnish Export Credit Ltd had an impact of 25 MEUR (19) on the Group’s profit. The separate result for export credit guarantee and special guarantee operations was -79 MEUR (38). Balance sheet total EUR

Finnvera-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.202218.8.2022 10:30:06 EEST | Tiedote

Finnvera-konserni, pörssitiedote, 18.8.2022 Finnvera-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2022 Venäjän hyökkäys Ukrainaan vaikutti alkuvuonna Finnveran rahoitukseen ja luottotappioriskin kasvuun – konsernin tulos 29 miljoonaa euroa tappiollinen Finnvera-konserni, yhteenveto H1/2022 (vs. H1/2021 tai 31.12.2021) Tulos -29 miljoonaa euroa (65) – Venäjän vientitakuuvastuiden luottotappioriski ja tappiovaraukset kasvoivat alkuvuonna 210 miljoonaa euroa – perusteita vuonna 2020 koronapandemian seurauksena tehtyjen tappiovarausten purkamiselle ei vielä ollut. Tulokset segmenteittäin: emoyhtiö Finnvera Oyj:n pk- ja midcap-liiketoiminnan tulos 11 (11), suuryritykset-liiketoiminnan tulos -65 miljoonaa euroa (35) ja tytäryhtiö Suomen Vientiluotto Oy:n vaikutus konsernitulokseen 25 miljoonaa euroa (19). Vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan erillistulos -79 miljoonaa euroa (38). Tase 12,8 miljardia euroa (12,2) – muutos 5 prosenttia, mihin vaikutti merkittävimmin lyhytaikainen varainhankinta. Ta

Rahoitus & kasvu -kesäkatsaus: Investointi- ja kannattavuusodotukset laskussa, edessä häämöttää taantuma - Yritykset ennakoivat tuotteidensa hintojen nousun jo viime talvena28.7.2022 11:59:21 EEST | Tiedote

Edessä on hyvin todennäköisesti taantuma, mutta kuinka pitkä ja syvä? Vai onnistuuko EKP:n suuri ohjauskorkojen nosto taittamaan inflaation nousun ja palauttamaan markkinoiden luottamuksen? Huonot uutiset heijastuvat usein talousodotuksiin, mutta odotukset voivat myös kertoa talouden tulevista käänteistä, sanoo Finnveran kesäekonomisti Jaakko Rahko. Pk-yritysbarometrit vuosilta 2013‒2022 kertovat, että yritysten kyselyissä kertomat suhdanneodotukset ovat ennakoineet oikein toteutunutta bkt-kehitystä. Nyt nähdyt hintojen korotukset ennakoitiin barometrissa jo keväällä.