Finnveran rahoitus kohdistui alkuvuonna aiempaa enemmän yritysten kasvuhankkeisiin Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä ja Päijät-Hämeessä – Pirkanmaalla investointi- ja omistajanvaihdosaktiivisuus muita maakuntia alhaisempi

Finnveran alkuvuonna Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä myöntämä rahoitus väheni edellisvuodesta, mutta kohdistui nyt pääasiassa yritysten kasvun mahdollistamiseen. Vuotta aiemmin rahoituksen painopiste oli koronapandemian aiheuttamissa yritysten käyttöpääomatarpeissa ja yritysten maksuvalmiuden turvaamisessa epävarmassa tilanteessa. Niinpä rahoituksen volyymin pieneneminen ei ole yritysten kannalta yksinomaan huono uutinen. Päijät-Hämeessä myönnetyn rahoituksen määrä kasvoi hieman. Finnvera myönsi tammi-kesäkuussa rahoitusta Pirkanmaan, Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen alueelle yhteensä 98 miljoonaa euroa, kun viime vuonna vastaavana ajankohtana rahoitusta myönnettiin yhteensä 148 miljoonaa euroa. Verrattuna alkuvuoteen 2019 myönnetyn rahoituksen kokonaismäärä oli kuitenkin noin kolmanneksen korkeampi.

Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen rahoituksen avainluvut 1-6/2021

Rahoituksen painopiste on edelleen yritysten käyttöpääomarahoituksessa, vaikkakin se kohdistuu nyt liiketoiminnan uuteen kasvuun. Käyttöpääomatarve oli voimakkain Pirkanmaalla, missä investointien ja yrityskauppojen rahoitus on edelleen normaalia alempana. Investointiaktiivisuus oli voimakkainta Päijät-Hämeessä ja omistajanvaihdokset piristyivät Kanta-Hämeessä.

Alueen maakunnista Pirkanmaalle myönnettiin tammi‒kesäkuussa 2021 rahoitusta yhteensä 63 miljoonaa euroa (109), Päijät-Hämeeseen 26 miljoonaa euroa (24) ja Kanta-Hämeen yrityksille 9 miljoonaa euroa (16).

Myönnetystä rahoituksesta 58 prosenttia kohdistui alueen kasvuhakuisille yrityksille.

Pirkanmaalla investointien osuus ”huolestuttavan matala”

Finnvera oli Pirkanmaalla mukana rahoittamassa yhteensä 246 miljoonan euron (198) kokonaisrahoitushankkeita. Kokonaisrahoituksesta Finnveran osuus on yleisesti noin kolmasosa hankkeesta riippuen. Selkeästi suurin osa kokonaisrahoituksesta oli Pirkanmaalla yritysten käyttöpääomatarpeita. Investointien osuus oli lähellä edellisvuoden tasoa ja huolestuttavan matala. Investointeihin kohdistui 28 miljoonaa euroa (26), kun määrä alkuvuonna 2019 oli 46 miljoonaa euroa.

- Investointihalukkuuden matalaa tasoa selittävät osaltaan maailmantalouden epävarmuustekijät mutta toisaalta myös työvoiman saatavuus sekä nousevat raaka-ainehinnat. Toisaalta, rahoitusmarkkinat toimivat tällä hetkellä hyvin, ja varsinkin hyvässä taloudellisessa kunnossa olevat yrityksen saavat markkinoilta riittävän kokonaisrahoituksen ilman Finnveran mukanaoloa, arvioi Finnveran Sisä-Suomen aluejohtaja Juha Ketola.

Finnvera oli alkuvuonna mukana noin 30 yrityksen omistajanvaihdoksen rahoituksessa Pirkanmaalla ja myönsi niihin rahoitusta yhteensä noin 4 miljoonaa euroa. Myös tämä on yhä huomattavasti matalammalla tasolla kuin ennen koronaa.

Teolliset toimialat ovat Pirkanmaalla perinteisesti vahvoja, ja teollisuusyrityksiin kohdistui yhä suurin osuus myönnetystä rahoituksesta, 24 miljoonaa euroa. Suhteellisesti huomattavasti enemmän rahoitusta myönnettiin kuitenkin matkailu- ja erityisesti ravitsemusalan yrityksille (17 miljoonaa euroa) sekä kaupan ja kuluttajapalvelualojen yrityksille (11 miljoonaa euroa). Verrattuna pandemiaa edeltäviin vuosiin muutos toimialojen suhteellisissa rahoitusosuuksissa on suuri.

- Matkailu- ja ravintola-alan sekä kaupan ja kuluttajapalvelujen yritysten toimintaan korona vaikutti huomattavasti voimakkaammin kuin teollisuuden alan yrityksiin, ja sen vuoksi ulkopuolista rahoitusta on tarvittu huomattavasti enemmän toiminnan jatkuvuuden turvaamiseen, liiketoiminnan uudelleen käynnistämiseen ja kasvuun.

Päijät-Hämeessä investointiaikeet ovat käynnistyneet – Kanta-Hämeessä piristyivät omistajanvaihdokset

Päijät-Hämeessä Finnveran rahoittamien kokonaishankkeiden määrä oli 78 miljoonaa euroa, ja siitä investointien osuus oli merkittävin, 55 miljoonaa euroa.

- Pienelle maakunnalle nämä ovat hyviä lukuja ja kertovat alueen talouden kasvuvireestä, Ketola sanoo.

Yrityskauppoja Finnvera rahoitti Päijät-Hämeen alueella 13 kappaletta (13) noin 3 miljoonalla eurolla.

Toimialoista eniten rahoitusta kohdistui Päijät-Hämeen teollisille toimialoille, yhteensä 69 prosenttia Finnveran kokonaisrahoituksesta. Päijät-Hämeen matkailu- ja ravintola-ala selvisi alkuvuoden aikana ilman merkittävää Finnveran lisärahoitusta.

Kanta-Hämeen alueella Finnvera oli mukana rahoittamassa yhteensä noin 15 miljoonan euron kokonaisrahoitustarpeita, joista suurin osa eli 10 miljoonaa euroa kohdistui yritysten käyttöpääomatarpeisiin. Tämä on huomattavasti vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana, jolloin rahoitetut kokonaishankkeet olivat 28 miljoonaa euroa ja käyttöpääomarahoituksen osuus niistä 18 miljoonaa. Investointien osuus rahoitetuista kokonaishankkeista oli myös Kanta-Hämeessä edelleen huolestuttavan alhainen.

- Kanta-Hämeen talouden vilkastumisesta kertoo kuitenkin se, että lukumääräisesti omistajanvaihdokset piristyivät hieman Kanta-Hämeessä. Finnvera oli mukana rahoittamassa 14 omistuksenvaihdosta (10), ja niihin kohdistui miljoona euroa Finnveran rahoitusta (1,2).

Lisätiedot:

Juha Ketola, aluejohtaja, Sisä-Suomi, Finnvera, puh. 040 582 9280

LIITE: Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen aluekatsaus 1-6/2021 (PDF)

Juha Ketola, aluejohtaja, Sisä-Suomi, Finnvera, puh. 040 582 9280

Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen rahoituksen avainluvut 1-6/2021
Finnveran aluejohtaja Juha Ketola

Efterfrågan på finansiering till små och medelstora företag jämnades ut och återgick till normal nivå i början av 2021 i Södra och Mellersta Österbotten. I Österbotten var efterfrågan på finansiering fortfarande livligare än normalt i och med den ökade finansieringen av exportaffärer. Totalt sett minskade den finansiering som beviljades de tre österbottniska landskapen i början av året jämfört med året innan. Finnvera beviljade de tre österbottniska landskapen finansiering till ett belopp på sammanlagt 59 miljoner euro (78) i januari–juni. I fjol syntes i Finnveras finansiering i synnerhet driftskapitalfinansiering på grund av coronakrisen. Driftskapitalets andel utgör 46 procent (65 %) av Finnveras finansiering i området, men i år har företagen behövt finansiering redan för tillväxten när omsättningen och orderstocken har börjat öka. Detta syns också i att leveranssäkerheternas andel av finansieringen har ökat avsevärt, till cirka en fjärdedel.

Etelä-Suomessa Finnveran rahoitus edelleen vuotta 2019 korkeammalla - Investoinnit kasvussa, omistajanvaihdosbuumi jatkuu Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa27.8.2021 10:15:00 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen alueella Finnveran rahoitus palasi alkuvuonna lähemmäksi koronakriisiä edeltänyttä tilannetta vuoden 2020 kysyntäpiikin jälkeen. Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa 2021 kotimaan rahoitusta alueen yrityksille yhteensä noin 238 miljoonaa euroa (374). Kaikissa alueen maakunnissa, Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa, pk-yritysten rahoitus oli edelleen alkuvuotta 2019 korkeammalla tasolla. Myös rahoituksen keskikoko on kasvanut aiempiin vuosiin verrattuna. Finnveran rahoitus kohdentuu entistä enemmän investointeihin ja omistajanvaihdoksiin, jotka nousivat Etelä-Suomen alueella ennätystasolle. Toimialoista teollisuuden osuus rahoituksesta on merkittävin. Matkailun osuus Finnveran rahoituksesta on palannut normaalitasolle. Etenkin Helsingissä ja Etelä-Karjalassa matkailun tilanne jatkuu osittain haastavana.

Pk-yritysten rahoituksen kysyntä tasaantui ja palautui normaalitasolle alkuvuonna 2021 Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla. Pohjanmaalla rahoituksen kysyntä oli edelleen tavanomaista vilkkaampaa lisääntyneen vientikauppojen rahoittamisen myötä. Kokonaisuutena kolmeen pohjalaismaakuntaan alkuvuonna myönnetty rahoitus laski edellisvuodesta. Finnvera myönsi rahoitusta alueella tammi-kesäkuussa yhteensä 59 miljoonaa euroa (78). Viime vuonna Finnveran rahoituksessa näkyi erityisesti koronakriisin aiheuttama käyttöpääomarahoitus. Käyttöpääoman osuus rahoituksesta oli alueella 46 prosenttia kun se alkuvuonna 2020 oli vielä 65 prosenttia. Tänä vuonna yritykset ovat tarvinneet rahoitusta myös kasvua varten liikevaihdon ja tilauskantojen kääntyessä nousuun. Tämä näkyy myös siinä, että toimitusvakuuksien osuus rahoituksesta on noussut merkittäväksi, noin neljännekseen.

Finnveras driftskapitalfinansiering är nu inriktad på tillväxtfinansiering i Sydvästra Finland – Finansieringen av företagsförvärv ökade tydligt, i Satakunta ökade i synnerhet finansieringen av växande och internationaliserade företag26.8.2021 09:51:31 EEST | Tiedote

Tyngdpunkten för Finnveras finansiering överfördes i början av 2021 till det driftskapital som affärsverksamhetens tillväxt förutsätter, medan finansieringen föregående år fokuserade på att stärka företagens kassor på grund av coronakrisen. Finnvera beviljade i januari-juni 2021 finansiering till företag i Sydvästra Finland till ett belopp av 128 miljoner euro (144), vilket var 12 procent mindre än året innan. Finansieringen var främst inriktad på SMF- företag, samt några företag som anses vara stora. Inklusive inhemsk finansiering till stora företag uppgick Finnveras finansiering i Sydvästra Finland i början av 2021 till 344 miljoner euro. I siffran ingår en enda stor finansiering. Förändringen i finansieringens tyngdpunkt visar att företagens situation normaliseras. Av företagens positiva framtidsförväntningar torde också framgå att antalet företagsförvärv som Finnvera finansierar ökade betydligt.

Finnveran käyttöpääomarahoitus suuntautuu Lounais-Suomessa nyt kasvun rahoitukseen – Yrityskauppojen rahoitus nousi selvästi, Satakunnassa kasvoi erityisesti kasvavien ja kansainvälistyvien yritysten rahoitus26.8.2021 09:45:29 EEST | Tiedote

Finnveran rahoituksen painopiste siirtyi Lounais-Suomessa alkuvuonna 2021 jälleen liiketoimintojen kasvun edellyttämään käyttöpääomaan, kun edellisvuonna rahoitus painottui koronakriisistä johtuneeseen yritysten kassojen vahvistamiseen. Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa 2021 Lounais-Suomessa rahoitusta yrityksille 128 miljoonaa euroa (144), mikä oli 12 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Rahoitus kohdistui pääasiassa pk- ja midcap-yrityksille sekä jonkin verran suuryrityksiksi luettaville yrityksille. Suuryrityksille myönnetty kotimaan rahoitus mukaan lukien Finnveran rahoitus Lounais-Suomessa oli alkuvuonna 2021 yhteensä 344 miljoonaa euroa. Luku sisältää yksittäisen suuren rahoituksen. Rahoituksen painopisteen muutos kertoo yritysten tilanteen normalisoitumisesta. Yritysten positiivisista tulevaisuuden odotuksista kertonee myös se, että Finnveran rahoittamien yrityskauppojen määrä kasvoi Lounais-Suomessa merkittävästi.