Finnveran yhtiökokous: Petri Ekman hallituksen puheenjohtajaksi – Hallitukseen ja hallintoneuvostoon uusia jäseniä

Finnvera Oyj, pörssitiedote 12.3.2021

Finnveran yhtiökokous valitsi 12.3.2021 Finnveran hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi DI Petri Ekmanin. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin KTM Hannu Jaatinen.

Finnveran hallituksen I varapuheenjohtajana jatkaa ylijohtaja Antti Neimala ja II varapuheenjohtajana ylijohtaja Terhi Järvikare. Jäseninä jatkavat KTM Ritva Laukkanen, ekonomi Pirkko Rantanen-Kervinen ja yrittäjäneuvos, hallituksen puheenjohtaja Antti Zitting.

Finnveran hallintoneuvostoon valittiin uusina jäseninä ekonomisti Anni Marttinen SAK:sta, Suomen Ekonomien puheenjohtaja Martin Paasi ja kehityspäällikkö Arja Parkkinen Finnverasta.

Hallintoneuvoston puheenjohtajana jatkaa kansanedustaja Sofia Vikman ja varapuheenjohtajana kansanedustaja Johannes Koskinen. Hallintoneuvoston jäseninä jatkavat kansanedustajat Eeva-Johanna Eloranta, Mari Holopainen, Anne Kalmari, Juho Kautto, Juha Pylväs, Lulu Ranne, Wille Rydman ja Joakim Strand sekä asiantuntija Leila Kurki (STTK), toimitusjohtaja Kari Luoto (Päivittäistavarakauppa), johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila (Finanssiala) ja johtaja Tommi Toivola (Elinkeinoelämän Keskusliitto).

Yhtiökokous vahvisti konsernin ja emoyhtiön tilinpäätökset ajalta 1.1.–31.12.2020 ja myönsi vastuuvapauden yhtiön hallintoneuvostolle, hallitukselle ja toimitusjohtajalle sekä hyväksyi hallituksen esityksen emoyhtiön tuloksen käyttämisestä.

Varsinaiseksi tilintarkastajaksi valittiin KPMG Oy Ab, päävastuullisena tilintarkastajana KHT Marcus Tötterman.

Lisätiedot:

Risto Huopaniemi, hallintojohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2520, risto.huopaniemi@finnvera.fi

European guarantee will enable Finnvera to grant EUR 650 million of loans to Finnish companies6.4.2021 17:14:16 EEST | Press release

Finnvera is joining the Pan-European Guarantee Fund (EGF) programme of the European Investment Bank (EIB) Group. On 1 April 2021, Finnvera and the EIB signed an agreement on a guarantee programme which will enable Finnvera to grant a total of EUR 650 million of working capital and investment loans, mainly for the financing needs of large enterprises. This funding will have a 75% EIB guarantee. The guarantee programme will be in force until the end of 2021.

Finnveralle mahdollisuus myöntää 650 miljoonaa euroa Euroopan investointipankin takaamia lainoja suurille yrityksille6.4.2021 17:14:00 EEST | Tiedote

Finnvera liittyy Euroopan investointipankki -ryhmän (EIP) Pan-European Guarantee Fund (EGF) -takausohjelmaan. Finnvera ja EIP allekirjoittivat 1.4.2021 sopimuksen takausohjelmasta, jonka puitteissa Finnvera voi myöntää kaikkiaan 650 miljoonaa euroa käyttöpääoma- ja investointilainoja pääasiassa suurten yritysten rahoitustarpeisiin. Rahoituksella on EIP:n 75 prosentin takaus. Takausohjelma on voimassa vuoden 2021 loppuun asti.

Lyhennysvapaiden kysyntä kääntyi kasvuun – näissä tilanteissa rahoituksen hinta voi nousta29.3.2021 12:32:27 EEST | Tiedote

Yritysten tarve lyhennysvapaille kääntyi kasvuun helmi‒maaliskuun vaihteessa, kun koronatilanne paheni ja rajoituksia lisättiin. Päivittäinen lyhennysvapaahakemusten määrä kasvoi noin 50 kappaleeseen Finnverassa. Pääosa kasvusta tulee matkailu- ja ravintola-alalta, jossa hakemusmäärä kaksinkertaistui. Lyhennysvapaiden käsittely on nyt viime vuotta mutkikkaampaa muun muassa valtiontukisääntelyn vuoksi. Finnvera myöntää lyhennysvapaan nostamatta marginaalia ja laina-aikaa jatkaen, mutta voi joutua korottamaan takauksensa tai lainansa marginaalia, jottei yritykselle kerry liikaa valtiontukea. Pahimmillaan valtiontuen enimmäismäärän ylitys johtaa siihen, että yritys joutuu palauttamaan tukia tai uusi tuki jää saamatta.

Omistajanvaihdosten suma purkautumassa – Alkuvuoden rahoitus ennätystasolla17.3.2021 11:00:03 EET | Tiedote

Koronapandemia aiheutti kuopan omistajanvaihdosmarkkinaan vuonna 2020. Ostajat olivat poikkeusvuonnakin aktiivisia, mutta myyjät epäröivät. Nyt suma näyttää purkautuvan, ja Finnveran omistajanvaihdoksiin myöntämä rahoitus on noussut tammi‒helmikuussa korkeimmalle tasolleen viiteen vuoteen. Koronan vaikutukset ovat suurimmat matkailu- ja ravintola-alan yrityskaupoissa, jotka käytännössä pysähtyivät Lapissa ja Kainuussa vuonna 2020.