Fira rakentaa DHL:lle logistiikkakeskuksen Sipooseen

Rakennusalan palveluyhtiö Fira Oy ja logistiikka-alan maailmanlaajuinen markkinajohtaja DHL ovat sopineet uuden, noin 44 000 neliömetrin logistiikkakeskuksen rakentamisesta Sipoon Bastukärriin. Kyseessä on ensimmäisiä kohteita Suomessa, jolle tavoitellaan BREEAM International New Construction 2016 -ympäristösertifioinnin korkeinta mahdollista eli “Outstanding”-tasoa. Kohteen rakentaminen käynnistyi toukokuussa.

Havainnekuva kohteesta. Kuva: Parviainen Arkkitehdit

BREEAM NC 2016 -sertifioinnin Outstanding-tason saavuttaminen asettaa tiukkoja vaatimuksia muun muassa energiatehokkuudelle, rakennusmateriaalien ympäristövaikutuksille sekä vastuulliselle hankinnalle. Koko rakennukselle tavoiteltavan BREEAM-sertifioinnin lisäksi kohteen toimistotiloille tavoitellaan WELL Core Gold -tasoa.

Uuden logistiikkakeskuksen rakentaminen aloitettiin toukokuussa työmaan perustamisella ja maanrakennustöillä. Hanke luovutetaan DHL:lle kahdessa vaiheessa, ensimmäinen osa syyskuussa 2023 ja loppuosa helmikuussa 2024. Hankkeen suunnitteluvaiheen ratkaisuissa on hyödynnetty Firan oman ratkaisukehitystiimin erikoisosaamista ja vuosia kehitettyjä toimintamalleja.

− Firalla on vankka kokemus vaativien ja laajojen logistiikkakeskushankkeiden suunnittelusta ja toteutuksesta. Oman ratkaisukehityksemme avulla pystymme löytämään asiakkaalle eri ratkaisuvaihtoehtojen joukosta optimaalisimman. Olemme todella iloisia luottamuksesta ja lähdemme innolla rakentamaan DHL:n uutta logistiikkakeskusta BREEAM-sertifioinnin Outstanding-tason vaatimuksia noudattaen, toteaa Firan toimitilarakentamisen linjajohtaja Henri Mämmi.

DHL:n konsultteina hankkeessa toimivat Ramboll, JLL ja Parviainen Arkkitehdit.

Viime vuonna Fira rakensi Postin logistiikkayhtiö Transvallille 30 000 neliömetrin varastorakennuksen Sipoon Bastukärriin DHL:n tulevan logistiikkakeskuksen naapuritontille. Vuoden 2021 lopulla Fira solmi urakkasopimuksen kauppakeskus Tokmannin kanssa 55 000 neliömetrin varastorakennuksen rakentamisesta Mäntsälään.

Fira Oy

Henri Mämmi, linjajohtaja / toimitilarakentaminen, puh. 050 3469 076, henri.mammi@fira.fi

Tuomas Lankinen, Head of Project Development / toimitilarakentaminen, puh. 044 3786 454, tuomas.lankinen@fira.fi

Havainnekuva kohteesta. Kuva: Parviainen Arkkitehdit

Fira Oy on rakentamisen palveluyhtiö, joka keskittyy laadukkaisiin hankeratkaisuihin kasvavilla rakentamisen osa-alueilla erityisesti pääkaupunkiseudulla. Liiketoimintamme jakautuu neljään palvelualueeseen: asuntorakentamiseen, toimitilarakentamiseen, modernisointiin ja putkiremontteihin. Kehitämme asumisen ja rakentamisen ratkaisuja, jotka huomioivat ympäristön, ilahduttavat ja auttavat asiakasta ylittämään tavoitteensa.

Fira ja SATO ovat solmineet yhteistyösopimuksen asuntokorjaushankkeiden kehittämisestä ja toteuttamisesta22.6.2022 09:08:05 EEST | Tiedote

Fira rakentaa Spondalle kiinteistökokonaisuuden Vantaan Jokiniemeen – kyseessä Firan historian suurin hanke9.5.2022 10:08:04 EEST | Tiedote

Rakennusalan palveluyhtiö Fira Oy ja kiinteistösijoitusyhtiö Sponda ovat sopineet korkealaatuisen kiinteistökokonaisuuden rakentamisesta Vantaan Jokiniemeen Lauri Korpisen kadulle. Hanke koostuu 21 000 bruttoneliömetrin toimistokiinteistöstä, noin 650 autopaikan pysäköintilaitoksesta sekä sen kivijalkaan sijoittuvasta, yli 2 000 bruttoneliömetrin liiketilasta.