Fira rakentaa NREPin omistaman logistiikkakeskuksen laajennusosan Espooseen

Rakennusalan palveluyhtiö Fira Oy ja Pohjoismaiden johtava kiinteistöalan yritys NREP ovat sopineet Espoon Koskelonkujalla sijaitsevan logistiikkakeskuksen laajennusosan rakentamisesta. Kokonaisuus on laajuudeltaan noin 5 800 bruttoneliömetriä. Rakennustyöt käynnistyvät toukokuussa ja kohde valmistuu vuoden 2023 toukokuun loppuun mennessä.

Havainnekuva kohteesta. Kuva: Arkkitehtiruutu Oy.

Logistiikkakeskukselle tavoitellaan “Very Good” -tason BREEAM-ympäristösertifiointia. Olemassa olevassa kiinteistössä työskennellään koko rakentamisen ajan, joten kiinteistön käyttäjien toimintojen sujuvuus ja hyvät työskentelyolosuhteet huomioidaan kaikissa rakentamisen vaiheissa.

− On ilo aloittaa yhteistyö Firan kanssa meille merkittävän Koskelonkuja 4:n logistiikkakeskuksen kehittämiseksi. Laajennuksen ansiosta saamme lisää nykyaikaisia tiloja tulevaisuuden vuokralaistemme käyttöön. Valmistuvissa tiloissa hyödynnetään Qheatin kanssa aiemmin tontille rakennettua syvälämpökaivoa lämmitykseen. Lisäksi pystymme pienentämään rakennusvaiheen päästöjä, sillä emme tarvitse erillisiä maanrakennustöitä kiinteistöä varten, sanoo NREP-konserniin kuuluvan Logicenters Finlandin kaupallinen johtaja Jarkko Äikää.

− Firalla on vankka kokemus vaativien ja laajojen logistiikkakeskushankkeiden suunnittelusta ja toteutuksesta, ja tässäkin hankkeessa on hyödynnetty oman ratkaisukehityksemme asiantuntemusta tilaajalle optimaalisimman ratkaisun löytämiseksi. On todella hienoa päästä yhteistyöhön NREPin sekä kiinteistön käyttäjien kanssa, kertoo Firan toimitilarakentamisen linjan Head of Project Development Tuomas Lankinen.

Firan oman ratkaisukehitystiimin rooli hankkeen suunnitteluvaiheessa on ollut keskeinen. Syvällisen erikoisosaamisen, pitkälle kehitettyjen toimintamallien ja asiakkaiden tarpeiden pohjalta luotiin ratkaisu, jolla parhaiten päästiin haluttuun lopputulokseen.

Viime vuonna Fira rakensi Postin logistiikkayhtiö Transvallille 30 000 neliömetrin varastorakennuksen Sipoon Bastukärriin. Vuoden 2021 lopulla Fira solmi urakkasopimuksen kauppakeskus Tokmannin kanssa 55 000 neliömetrin varastorakennuksen rakentamisesta Mäntsälään. Varastorakennuksen valmistuttua vuonna 2024 se myydään NREPille.

Fira Oy

Henri Mämmi, linjajohtaja / toimitilarakentaminen, puh. 050 3469 076, henri.mammi@fira.fi
Tuomas Lankinen, Head of Project Development / toimitilarakentaminen, puh. 044 3786 454, tuomas.lankinen@fira.fi

Havainnekuva kohteesta. Kuva: Arkkitehtiruutu Oy.

Fira Oy on rakentamisen palveluyhtiö, joka keskittyy laadukkaisiin hankeratkaisuihin kasvavilla rakentamisen osa-alueilla erityisesti pääkaupunkiseudulla. Liiketoimintamme jakautuu neljään palvelualueeseen: asuntorakentamiseen, toimitilarakentamiseen, modernisointiin ja putkiremontteihin. Kehitämme asumisen ja rakentamisen ratkaisuja, jotka huomioivat ympäristön, ilahduttavat ja auttavat asiakasta ylittämään tavoitteensa.

Fira ja SATO ovat solmineet yhteistyösopimuksen asuntokorjaushankkeiden kehittämisestä ja toteuttamisesta22.6.2022 09:08:05 EEST | Tiedote

Fira rakentaa DHL:lle logistiikkakeskuksen Sipooseen1.6.2022 11:55:00 EEST | Tiedote

Rakennusalan palveluyhtiö Fira Oy ja logistiikka-alan maailmanlaajuinen markkinajohtaja DHL ovat sopineet uuden, noin 44 000 neliömetrin logistiikkakeskuksen rakentamisesta Sipoon Bastukärriin. Kyseessä on ensimmäisiä kohteita Suomessa, jolle tavoitellaan BREEAM International New Construction 2016 -ympäristösertifioinnin korkeinta mahdollista eli “Outstanding”-tasoa. Kohteen rakentaminen käynnistyi toukokuussa.

Fira rakentaa Spondalle kiinteistökokonaisuuden Vantaan Jokiniemeen – kyseessä Firan historian suurin hanke9.5.2022 10:08:04 EEST | Tiedote

Rakennusalan palveluyhtiö Fira Oy ja kiinteistösijoitusyhtiö Sponda ovat sopineet korkealaatuisen kiinteistökokonaisuuden rakentamisesta Vantaan Jokiniemeen Lauri Korpisen kadulle. Hanke koostuu 21 000 bruttoneliömetrin toimistokiinteistöstä, noin 650 autopaikan pysäköintilaitoksesta sekä sen kivijalkaan sijoittuvasta, yli 2 000 bruttoneliömetrin liiketilasta.