Firalle kaksi merkittävää linjasaneeraushanketta – toinen Firan historian suurin linjasaneeraussopimus

Rakennusalan palveluyhtiö Fira on solminut sopimuksen kahdesta merkittävästä linjasaneeraushankkeesta, joista toinen on Firan kaikkien aikojen suurin linjasaneeraussopimus. Kummatkin kohteet sijaitsevat Helsingissä, ja niissä hyödynnetään Firan tehokasta tuotantojunamallia, jonka avulla kohteet valmistuvat tavallista linjasaneerausta nopeammin.
Helsingin Mellunmäessä sijaitseva As Oy Ounasvaarantie 1 on Firan kaikkien aikojen suurin linjasaneeraussopimus. Kuva: Fira.

Tuotantojunatyöskentelyssä tarkkaan suunnitellut ja aikataulutetut työvaiheet seuraavat toisiaan peräperää kuin junan vaunut, ja sama henkilöstö jatkaa huoneistosta ja kohteesta toiseen sujuvasti ikään kuin tasatahtiin etenevä juna. Näin huoneiston valmistumisaika lyhenee merkittävästi. Lisäksi materiaalihukka vähenee, kun ylijäämät saadaan siirrettyä suoraan seuraavaan kohteeseen.

– Käytämme tuotantojunamallia näissä molemmissa kohteissa. Se luo erinomaiset edellytykset onnistuneelle läpiviennille nopeuttaen sekä huoneistokohtaista että koko urakan läpimenoaikaa, kuvailee Firan putkiremonttilinjan johtaja Sami Kokkonen.

Tuotantojunatyöskentely sopii parhaiten melko isoihin, vähintään 50 asunnon hankkeisiin. Firan ensimmäinen tuotantojuna aloitti vuonna 2013, ja vuodesta 2016 alkaen Fira on tehnyt kaikki putkiremontit tuotantojunamallilla.

– Koronapandemian hiljentämä putkiremonttimarkkina on nyt selvästi elpynyt, ja linjasaneerausten kysyntä on tällä hetkellä varsin vilkasta. Tämä on koko alalle iloinen uutinen, Kokkonen jatkaa.

Fira on toteuttanut linjasaneeraushankkeita vuosien varrella jo yli 130, ja putkiremonttiasiakkaiden (B2C) tyytyväisyys on 4,1 asteikolla 1–5.

Lisätietoa alkavista linjasaneeraushankkeista

As Oy Ounasvaarantie 1, Helsingin Mellunmäki

• Projektinjohtourakka, Firan kaikkien aikojen suurin linjasaneeraushanke. Urakka sisältää vesijohtojen, viemärien ja kypyhuoneiden uusimisen sekä maalämmön käyttöönoton.
  • Rakentaminen käynnistyi 1.8.2022 ja kohde luovutetaan elokuussa 2023.
  • Taloyhtiössä on 198 asuntoa ja kuusi liiketilaa. Valmistunut vuonna 1974.

As Oy Liusketie 2, Helsingin Pihlajamäki

• Projektinjohtourakka, jossa Fira vastaa myös suunnittelusta. Urakka sisältää vesijohtojen, viemäreiden ja kylpyhuoneiden uusimisen. Kohteeseen tulee lämmon talteenotto ja aurinkopaneelit.
  • Rakentaminen alkaa vuoden 2023 alussa ja kestää noin vuoden.
  • Taloyhtiössä on reilu 110 asuntoa. Valmistunut vuonna 1963.

Sami Kokkonen, linjajohtaja / putkiremontit, puh. 0400 204 250, sami.kokkonen@fira.fi

Fira on rakennusalan rohkea uudistaja. Maailma muuttuu koko ajan ja uskomme, että rakennusalan tulee muuttua sen mukana. Tavoitteenamme on tarjota ylivoimaista palvelurakentamista, jonka keskiössä on asiakas – sekä tietysti ihmiset, jotka tiloja käyttävät. Siksi kehitämme rakentamisen ja asumisen ratkaisuja, jotka huomioivat ympäristön sekä ilahduttavat ja auttavat asiakasta ylittämään tavoitteensa. Olemme merkittävä rakentaja pääkaupunkiseudulla, ja liikevaihtomme oli 225 milj. euroa vuonna 2021. Palvelualueitamme ovat asuntorakentaminen, toimitilarakentaminen, modernisointi sekä putkiremontit ja asuntoperuskorjaukset. #buildingmovement