Fischer ja One Way jakelu Vauhti Speed Oy:lle

Maailman johtavan suksivalmistajan Fischer Sports GmbH:n jakelu Suomessa ja Baltiassa on siirtynyt liiketoimintakaupalla Oy Patrol Ab:lta Vauhti Speed Oy:lle.

Liiketoimintakauppa käsittää Fischer ja One Way -tuotteiden jakelun Suomessa ja Baltian maissa sekä lisäksi One Way -tuotteiden jakelun Ruotsissa. Liiketoimintakaupan vuotuinen arvo on noin €15.000.000, minkä johdosta suksivoidevalmistaja Vauhti Speed Oy nousee Pohjoismaiden johtavaksi alan yritykseksi.

Oy Patrol Ab, joka on aloittanut liiketoimintansa vuonna 1982 ja on ollut pitkään alansa johtavia yrityksiä Pohjoismaissa, jatkaa liiketoimintaansa keskittymällä Brooks -juoksu­jalkineiden maahantuojana jakeluun Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Järjestelyä, jossa yhtiöillä oli yhteinen omistustausta, on suunniteltu pitkään ja huolelli­sesti. Tavoitteena on vastata entistä paremmin jatkuvasti muuttuvien markkinoiden haasteisiin ja entisestään vahvistaa kaikkien merkkien markkina-asemaa.

Vauhti Speed Oy keskittää syksyn 2020 aikana kaikki toiminnot sen Joensuun toimi­pisteeseen, jossa sijaitsee yhtiönpääkonttori, varasto sekä automatisoitu suksivoiteiden ja Sport & Medi -tuotteiden tuotantolinjat. Toimintojen keskittämisellä optimoidaan myös liiketoimintakaupasta syntyvät synergiaedut.

Oy Patrol Ab.n talvituotteiden avainhenkilöt siirtyvät Vauhti Speed Oy:n palvelukseen.

Toimitusjohtaja Esa Puukilainen jatkaa tehtävissään uudessa organisaatiossa.

esa.puukilainen@vauhti.fi

Oy Patrol Ab
Peder Planting
Hallituksen puheenjohtaja
peder.planting@patrol.fi

Vauhti Speed Oy – joensuulainen, maailmaa valloittava suksivoidetehdas

Joensuussa sijaitseva Vauhdin voidetehdas on nykyään yksi maailman nyky­aikaisimmista ja automatisoiduimmista suksivoidetehtaista, joka valmistaa lisäksi Sport & Medi tuotemallistolla käsien ja pintojen desinfiointiaineita. Vauhti Speed Oy:n juuret juontavat jo vuoteen 1912. Kyseessä on yksi maailman vanhimmista tai jopa vanhin vielä toiminnassa oleva suksivoidevalmistaja. Vuodelta 1935 löytyy jo lehti-ilmoituksia Vauhti-voiteista.

Aulis Tolsa aloitti yhdessä veljensä Valto Tolsan kanssa suksivoiteiden valmistuksen Virolahdella. Sieltä Vauhdin tie kulki Jyväskylän ja Harjavallan kautta nykyiselle sijainnilleen Joensuun seudulle. Tolsan eläköityessä 1991 Vauhti siirtyi hiihto­legenda Aki Karvosen omistukseen.

Vuonna 2014 Vauhti siirtyi suomalaisessa hiihdossa vahvasti vaikuttaneen Martti Uusitalon takana olevalle perhesijoitusyhtiölle. Yhtiön toimitusjohtajaksi palkattiin alalla suurta arvostusta nauttiva filosofian tohtori Esa Puukilainen, joka on mm. väitöskirjatutkimuksessaan tutkinut muovimateriaalin ja veden välistä vuoro­vaikutusta, yhtenä sovelluskohteena suksen pohja.

Vauhti tekee tutkimusyhteistyötä Itä-Suomen yliopiston kemian laitoksessa. Laitoksen tutkimusryhmillä on vuosikymmenien kokemus mm. suksien pohja­materiaalina käytettyjen polymeerien valmistuksesta, pintojen kemiallisesta ja rakenteellisesta muokkauksesta, pintojen päällystämisestä ja pintojen atomitason ilmiöiden teoreettisesta simulaatiosta.

Fischer Sports GmbH

Fischer Sports GmbH on maailman johtava maastohiihtosuksien valmistaja ja yksi johtavista alppihiihtosuksien valmistajista. Yhtiö tunnetaan innovaatioista ja huippu­teknologiasta. Fischer on myös yksi korkealaatuisten jääkiekkomailojen suurimmista valmistajista maailmassa. Fischerin visio on olla talviurheilijan ykkösbrändi erinomaisten tuotteiden avulla, jotka on luotu ikuisiin hetkiin ja uuden tason yksilöllistä suorituskykyä varten. Yksityisomistuksessa oleva yritys työllistää lähes 2 000 henkilöä, jotka kaikki jakavat intohimon ja omistautumisen talviurheiluun.

Fischer Sports GmbH perustettiin vuonna 1924 Ried im Innkreisissa, Itävallassa, jossa yhtiön pääkonttori sijaitsee edelleen. Valmistus tapahtuu Itävallassa ja Ukrainassa. One Way, maailmankuulu brändi, joka keskittyy erityisesti murtomaahiihtoon, on ollut osa Fischer Sports GmbH -yhtiötä toukokuusta 2018. Löffler on osa Fischer-konsernia, jonka pääkonttori sijaitsee myös Ried im Innkreisissä.

SUOMEN PATENTTI- JA REKISTERIHALLITUKSEN PATENTTIVIRASTO ON MYÖNTÄNYT PATENTIN VAUHTI SPEED OY:N SKIN SKI CLEANER -KEKSINNÖLLE21.2.2019 09:25:20 EET | Tiedote

Suomalainen suksivoideyhtiö Vauhti Speed Oy solmi merkittävän jakelusopimuksen maailman johtavan suksiyhtiön Fischerin kanssa10.12.2018 11:39:53 EET | Tiedote