Fiskarsin Buster-palvelut laajentuvat venevuokraukseen

Fiskarsin veneliiketoiminta laajentaa palveluitaan venevuokraukseen. Buster Rent -palvelua pilotoidaan ensi kesänä Turun seudulla.
Anders Kurtén (vas.) Fiskarsilta ja yrittäjä Kari Mäenpää käynnistävät vuokravenepalvelun Turun seudulla.

Fiskarsin veneliiketoiminnan Buster-palvelut laajenevat kevään aikana venevuokraukseen. Vuokravenepalvelua piloitoidaan ensimmäisenä Turun seudulla.

”Näemme selvän tarpeen ammattimaisesti hoidetulle vuokravenepalvelulle, jonka kautta veneen veneen saa käyttöön viikon lomareissulle tai vaikkapa viisi venettä päiväksi yritystapahtumaa varten”, Fiskarsin veneliiketoiminnan tuotekehitys- ja markkinointijohtaja Anders Kurtén kertoo.

Kurténin mukaan saaristoon ja järville sopivien avoveneiden vuokratarjonta on vähäistä; ammattimaiset venevuokraajat taas ovat keskittyneet suuriin matkaveneisiin.

Ensimmäiset vuokrattavat veneet sijoitetaan Turkuun ja Naantaliin; osa veneistä on trailerilla ja osa satamassa valmiina käyttöönotettavaksi. Veneen vuokraan sisältyvät varusteet veneilyliiveistä karttaplotteriin ja traileri.

”Pystymme tarjoamaan kohtuullisella hinnalla veneen avaimet käteen -pakettina, samalla palvelu- ja laatutasolla kuin autovuokraamossa on totuttu”, Fiskarsin kanssa Buster Rent -yhteistyön käynnistävä Turun Avis-yrittäjä Kari Mäenpää kertoo.

Mäenpää uskoo, että vuokraveneille on saaristossa kysyntää myös varsinaisen veneilykauden ulkopuolella, kun esimerkiksi oma isompi vene on jo talvitelakalla.

Buster Rent tarjoaa käyttöön täysin varusteltuja Buster X -veneitä. Buster X on Fiskarsin alumiinivenemalliston keskiluokkaa: hieman yli viisimetrinen seitsemän hengen avovene. Vene varataan nettipalvelusta samaan tapaan kuin vuokrattava auto.

Buster aloitti jo viime vuonna veneiden lisäksi markkinoimaan myös veneilijöiden palveluita. Tarjontaan kuuluuvat muun muassa rahoitus, venevakuutus, venepaikka sekä satelliittipaikannukseen ja antureihin perustuva elektroninen paikannus- ja valvontapalvelu.

Juha Lehtolan mukaan palvelupaketti on venealalla ainutlaatuinen.  ”Haluamme tuoda veneilyyn helppoutta ja huolettomuutta – ja samalla madaltaa harrastuksen aloituskynnystä”, Lehtola sanoo.

Anders Kurtén, tuotekehitys- ja markkinointijohtaja
anders.kurten@fiskars.com, 050 327 1272

Kari Mäenpää, yrittäjä, Avis Turku
kari.maenpaa@avis.fi, 0400 610 077

Euroopan suurin alumiinivenevalmistaja Fiskars on valmistanut Bustereita lähes 40 vuoden ajan. Buster-mallistoon kuuluu 17 venettä, joista pienin on alle nelimetrinen Buster Mini ja suurin yli seitsenmetrinen Buster SuperMagnum. Tuotannosta yli puolet menee vientiin. Busterin lisäksi Fiskarsin venevalikoimaan kuuluu modernia skandinaavista muotoilua edustava Drive Boats -mallisto. Buster on Pohjoismaiden ja Suomen suosituin moottorivenemerkki. Bustereita on myyty yli 120 000 kappaletta ja valtaosan niistä arvioidaan olevan yhä käytössä. Buster on markkinajohtaja kaikilla päämarkkina-alueillaan.