Fjällräven Polar kutsuu arktiseen seikkailuun – hakuaika alkaa tänään

Fjällräven Polar tuo yhteen ihmisiä ympäri maailman 300 kilometrin löytöretkelle halki Pohjois-Skandinavian arktisen tundran ensi keväänä. Henkeäsalpaavaan seikkailutapahtumaan voi hakea mukaan kuka tahansa. Hakuaika käynnistyy tänään 24. lokakuuta.
Fjällräven Polar -hakuaika käynnistyy tänään. Kuva: Fjällräven.

Fjällräven Polar on huhtikuussa 2023 järjestettävä seikkailutapahtuma, joka kokoaa yhteen parikymmentä ihmistä eri puolilta maailmaa arktisen tundran halki kulkevalle 300 kilometrin mittaiselle koiravaljakkoretkelle. Kuusi päivää kestävässä tapahtumassa osallistujat ajavat omaa koiravaljakkoaan Pohjois-Skandinavian ainutlaatuisissa maisemissa ja kokevat ympäristön, joka poikkeaa täysin heidän normaalista elämästään. He oppivat tärkeitä selviytymistaitoja, matkustavat jäätyneiden järvien ja vuoristometsien läpi sekä opettelevat elämään arktisella alueella, jossa pakkasta voi olla jopa 30 astetta.

Tapahtuma järjestetään keväällä ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2019. Koiravaljakkoreitin alkupää on Ruotsin Lapissa Jukkasjärven alueella, 200 kilometriä Napapiiriltä pohjoiseen. Päätepiste on Signaldalenissa Norjan vuonoilla. Retkikunnan mukana kulkevat Fjällrävenin asiantuntijat, joilta osallistujat oppivat taitoja selviytyä ankarissa ja jatkuvasti muuttuvissa sääolosuhteissa.

Fjällräven Polar ei ole kilpailu, eikä sinne voi ostaa lippua, vaan kuka tahansa arktisesta retkeilystä kiinnostunut voi hakea mukaan. Hakuaika alkaa tänään 24. lokakuuta. Tänään iltapäivällä klo 17.00 alkaen järjestetään maailmanlaajuinen infotilaisuus, jossa kerrotaan tarkemmin miten päästä osaksi Fjällrävenin retkikuntaa. Livenä striimattavan infotilaisuuden ennakkorekisteröinti on käynnissä täällä. Hakuaika on käynnissä 13. marraskuuta saakka ja retkikuntaan valitut hakijat julkistetaan 23.11.

Seikkailutapahtuman tavoitteena on inspiroida ihmisiä viettämään antoisaa ulkoilmaelämää vuodenajasta huolimatta. Fjällräven kannustaa ihmisiä syventämään luontosuhdettaan myös talvella ja uskoo, että kenestä tahansa voi tulla arktinen seikkailija oikeanlaisella koulutuksella, sopivilla varusteilla ja hyvällä asenteella.

Elämää mullistava seikkailu

Monille aikaisempina vuosina tapahtumaan osallistuneista Fjällräven Polar on ollut elämää mullistava kokemus. Suomesta Polariin on valikoitunut mukaan aiemmin vain muutamia hakijoita. Yksi heistä, valokuvaajana työskentelevä Daniel Taipale, onnistui saamaan paikan retkikunnasta vuonna 2018.

“Kokemus oli todella ainutlaatuinen ja maisemat upeita. Yöpymiset teltassa erämaan pimeydessä lumen keskellä ja vastuullani ollut urhea koiravaljakko ovat painuneet vahvasti mieleen. Ajopäivät olivat pitkiä ja niiden aikana ehti miettiä monenlaista. Opin paljon itsestäni ja selviytymisestä arktisissa olosuhteissa. Oli myös hienoa päästä tutustumaan ihmisiin erilaisista taustoista ympäri maailmaa”, kuvailee Taipale.

Fjällräven Polar järjestetään 30.3.–5.4.2023 Ruotsin ja Norjan Lapissa. Hakuaika tapahtumaan käynnistyy maailmanlaajuisesti 24.10.2022. Valitut hakijat julkistetaan 23.11.2022.

noora.tuominen@fenixoutdoor.fi

Fjällräven Polar -hakuaika käynnistyy tänään. Kuva: Fjällräven.
Kuva: Fjällräven

Åke Nordin perusti Fjällrävenin pienessä pohjoisruotsalaisessa Örnsköldsvikin kaupungissa vuonna 1960. Nykyään yrityksen toimivia, kestäviä ja ajattomia varusteita myydään yli 70 maassa. Koska Fjällrävenin missiona on mahdollistaa luonnosta nauttiminen yhä useammalle, kuuluu sen tuotevalikoimaan kaikki tarvittavat varusteet, joiden avulla voi tuntea olonsa kotoisaksi ulkona. Fjällrävenin tuotteet on tarkoitettu kestämään pitkään käytössä, ja ne valmistetaan sanomalla ei haitallisille kemikaaleille, ei eläinten kaltoinkohtelulle, ei resursseja kuluttaville materiaaleille ja ei ohimeneville trendeille. Fjällräven houkuttelee joka vuosi tuhansia ihmisiä retkeilemään Fjällräven Classic -tapahtumissaan. Se myös inspiroi nauttimaan luonnosta jopa arktisissa olosuhteissa Fjällräven Polarin avulla.