Fjällrävenin uusi Samlaren-mallisto antaa ylijäämäkankaille uuden elämän

Laadukkaita ulkoiluvaatteita ja -varusteita valmistava Fjällräven on suunnitellut uniikin ja numeroidun Samlaren-malliston, jonka tuotteet on valmistettu ylijäämäkankaista.

Samlaren pohjautuu Fjällrävenille tärkeisiin arvoihin, laatuun sekä jäte- ja hävikkimateriaalin minimoimiseen. Värikäs ja leikkisä mallisto tulee myyntiin Suomessa vain Fjällrävenin verkkokauppaan ja Helsingin Yrjönkadun Partioaittaan. Numeroituja tuotteita on koko maailmassa mallista riippuen saatavilla vain muutamasta kymmenestä reiluun pariin tuhanteen.

Ensimmäisenä uudesta mallistosta julkaistaan sarja päivitettyjä klassikoita, jotka on tehty muiden mallistojen ylijääneestä G-1000-kankaasta. Mallistoon kuuluu Greenland Jacket -takki, jossa on käytetty hauskaa tilkkutäkkikuviointia, Kånken-reppu, Kånken Totepack -olkalaukku ja lippis.

Samlaren-mallisto suunniteltiin täysin ylijäämämateriaalien ehdoilla. Kuten kaikissa muissakin Fjällrävenin mallistoissa, myös Samlarenissa kiinnitettiin huomiota erityisesti tuotteiden monikäyttöisyyteen, kestävyyteen ja ajattomuuteen.

”Kankaat ja värit laskettiin tarkkaan, sillä materiaali haluttiin hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. Tavallisesti suunnitteluprosessi menee juuri päinvastoin, eli mallisto luodaan ensin ja sen jälkeen tuotetaan materiaali”, Fjällrävenin kestävän kehityksen johtaja Christiane Dolva Törnberg sanoo.

Pitkäikäisiä mallistoja luontoa kunnioittaen

Vastuullisuus ja ympäristön kunnioittaminen ovat olleet Fjällrävenin toiminnan keskiössä jo vuosikymmenten ajan. Tuotantoprosessin jokaisessa vaiheessa kiinnitetään huomiota kestävään kehitykseen: hiilijalanjäljestä pyritään tekemään mahdollisimman pieni ja tuotannosta syntyvän jätteen määrä minimoidaan.

”Tulevaisuudessa kestävä kehitys tulee olemaan entistä suuremmassa roolissa, ja vaatimus vaatteiden kestävyydestä ja pitkäikäisyydestä kasvaa. Toivottavasti näemme tulevaisuudessa vielä enemmän tuotteita ja toimintatapoja, jotka kuormittavat ympäristöä mahdollisimman vähän”, Törnberg toteaa.

Samlaren-mallisto on myynnissä 1. maaliskuuta alkaen Fjällrävenin verkkokaupassa ja Helsingin Yrjönkadun Partioaitassa. Lisäksi malliston laukut ja reput ovat myynnissä Vantaan Jumbon, Turun Hansan, Tampereen, Jyväskylän, Oulun ja Vaasan Partioaitoissa.

Åke Nordin perusti Fjällrävenin pienessä pohjoisruotsalaisessa Örnsköldsvikin kaupungissa vuonna 1960. Nykyään yrityksen toimivia, kestäviä ja ajattomia varusteita myydään yli 70 maassa. Koska Fjällrävenin missiona on mahdollistaa luonnosta nauttiminen yhä useammalle, kuuluu sen tuotevalikoimaan kaikki tarvittavat varusteet, joiden avulla voi tuntea olonsa kotoisaksi ulkona. Fjällrävenin tuotteet on tarkoitettu kestämään pitkään käytössä, ja ne valmistetaan sanomalla ei haitallisille kemikaaleille, ei eläinten kaltoinkohtelulle, ei resursseja kuluttaville materiaaleille ja ei ohimeneville trendeille. Fjällräven houkuttelee joka vuosi tuhansia ihmisiä retkeilemään Fjällräven Classic -tapahtumissaan. Se myös inspiroi nauttimaan luonnosta jopa arktisissa olosuhteissa Fjällräven Polarin avulla.