Fortum hyödyntää valtakunnallista IoT-verkkoa palveluidensa digitalisoinnissa

Fortum ottaa SmartLiving-palveluissaan käyttöön Digitan maanlaajuisen LoRaWAN-teknologiaan perustuvan IoT-verkon.

Fortumin SmartLiving-palveluiden tavoitteena on huoneistojen asumismukavuuden parantaminen ja koko kiinteistön energiatehokkuuden nostaminen. Kuva Fortum.

Verkkoa voidaan käyttää muun muassa asuntojen sisäilmaolosuhteiden ja lämmön kulutuksen ohjaamisessa. Fortumin SmartLiving-palvelu perustuu huoneistokohtaisiin lämpötilamittauksiin ja keinoälyn avulla toteutettuun itseohjautuvaan lämmityksensäätöön. Palvelun piirissä on jo 2 600 asuntoa.

”Fortumin SmartLiving-palveluiden tavoitteena on huoneistojen asumismukavuuden parantaminen ja koko kiinteistön energiatehokkuuden nostaminen. SmartLiving-järjestelmä mittaa asuntojen lämpötilaa ja ilmankosteutta. Lisäksi järjestelmä ottaa huomioon sääennusteen. Näiden tietojen perusteella järjestelmä säätää kullekin hetkelle juuri oikean lämmöntarpeen asuntokohtaisesti”, kertoo Timo Aaltonen, Head of Property Solutions, Fortum SmartLiving.

”Valitsimme LoRaWAN:in yhdeksi käytettävistä teknologioista sen teknisten ominaisuuksien vuoksi. Verkon operoijaksi valitsimme Digitan, jolla on kaupungeissa tiheä ja vikasietoinen verkko, mikä mahdollistaa tiedonsiirron haastavistakin kohteista”, Aaltonen jatkaa.

”Fortum on energiasektorilla innovatiivinen edelläkävijä, ja olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme tarjota Suomen suurimmalle energiayhtiölle valtakunnallisen LoRaWAN-verkkomme SmartLiving-liiketoiminnan kehittämiseen”, sanoo Digitan IoT-liiketoiminnasta vastaava johtaja Ari Kuukka.

Lisätietoja:

Timo Aaltonen, Head of Property Solutions, Fortum SmartLiving, puh. 050 454 3475

Ari Kuukka, Digita Oy, johtaja, IoT-palvelut, puh. 040 149 7942

Lue lisää Fortumin SmartLiving-palveluista: https://www.fortum.fi/yrityksille-ja-yhteisoille/alykkaat-energiaratkaisut/fortum-smartliving-kotona-kaikki-hyvin

Fortum
Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 4,5 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.fi

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita. www.digita.fi

Hippos tuo kumppaneidensa kanssa ravit takaisin televisioon - heinäkuussa nähdään päivittäin raveja antenni-tv-verkon Estradi-kanavalla13.6.2018 14:02Tiedote

Hippos yhteistyökumppaneidensa kanssa tekee heinäkuussa kokeilun, jossa ravit näkyvät päivittäin antenni-tv-verkossa Estradi-kanavalla. Lähetys Estradilla on sama, minkä Veikkaus lähettää TotoTV:stä. Studiolähetykset ovat ruudussa keskiviikkoisin ja lauantaisin –muina päivinä ravit nähdään suoraan radalta. Lähetykset alkavat 30.6. Suur-Hollola-viikonlopun lauantaista. Ponsse Oyj, Lähitapiola ja Hevosurheilu-lehti ovat mukana tukemassa hanketta.

Samsungin uusiin televisioihin hybridiominaisuus - kodeissa jo yli 350 000 hybridi-tv-vastaanotinta12.6.2018 10:44Tiedote

Digita on panostanut viime vuosina voimakkaasti uudentyyppisten hybridi-tv-palveluiden kehittämiseen. Esimerkkeinä HbbTV-teknologian (Hybrid broadcast broadband TV) mahdollistamista sovelluksista ovat muun muassa syksyllä 2017 ja keväällä 2018 musiikkiohjelmien yhteydessä ollut äänestysmahdollisuus. Hybridi-tv-laitteiden määrä on kasvanut voimakkaasti suomalaisissa tv-talouksissa. Hybridi-tv-palveluita aktiivisesti käyttäviä televisioita on nyt yli 350 000, joka on yli 2,5 kertainen määrä vuodentakaiseen verrattuna. Hybridi-tv-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Digitan antenni-tv-verkossa sekä Telian Kaapeli-TV:ssä.

Yle Radio Suomi Lahden aluelähetyksissä häiriöitä15.3.2018 16:50Tiedote

Digitan radiolähetyksissä Radio Suomen Lahden alueella on havaittu tekninen vika ja tällä hetkellä Lahden alueella välitetään Yle Radio Suomi Hämeenlinnan alueohjelmaa. Häiriö alkoi klo 15 ja viankorjaus on käynnissä. Pyrimme palauttamaan Yle Radio Suomen Lahden aluelähetykset normaaleiksi mahdollisimman pian. Pahoittelemme teknisestä viasta aiheutuvaa haittaa. Näkyvyys- ja kuuluvuusalueet Näkyvyys- ja kuuluvuusalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Lisätietoa: Kuluttajat: Digita Info ma-pe klo 8.00–20.00 puh. 020 411 7676 info@digita.fi Puhelun hinta Digita Infoon on lankapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 6 senttiä minuutilta ja matkapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 17,17 senttiä minuutilta.

Sanoma Media Finland ja Digita syventävät televisioyhteistyötään entisestään laajentamalla hybridi-tv-tarjontaa15.3.2018 10:00Tiedote

Sanoma Media Finland ja Digita sopivat maaliskuussa 2017 Nelonen Median tv-kanavien jakelusta vuodesta 2017 eteenpäin Digitan antenni-tv-verkossa. Marraskuussa 2017 yhtiöt laajensivat yhteistyötään lanseeraamalla teräväpiirtokanava Nelonen HD Digitan UHF-verkossa 1.11.2017. Samassa yhteydessä sovittiin myös Nelonen Ruutu -palvelun sisältötarjonnan laajentamisesta hybriditelevisiossa. Lisäksi yhtiöt ovat sopineet yhteistyöstä mainonnan kehittämisen osalta.