Fossiilisista irtautuminen edellyttää hyviä investointiolosuhteita

Suomessa toimivan metsäteollisuuden tehtaat voivat olla lähes fossiilivapaita vuonna 2035, mikäli toimintaympäristö tukee ilmastomyönteisiä investointeja. Kustannuskilpailukyky on jatkossakin alan uudistumisen ydinkysymys, mikä on otettava huomioon kansallisen energia- ja ilmastostrategian valmistelussa.

Tänään järjestetyn TEM:in tiekarttaseminaarin yksi keskeisistä aiheista oli fossiilisesta energiasta luopuminen. Metsäteollisuuden ilmastotiekartan skenaariossa fossiilisten polttoaineiden käyttö voidaan pieniä varapolttoainemääriä lukuun ottamatta ajaa alas tehtaiden investointien ja sähköistymisen myötä vuoteen 2035 mennessä.

- Ala on kehityksessä pitkällä jo nyt. Uusiutuvien polttoaineiden osuus on teollisuudessa tällä hetkellä 86 prosenttia, mikä on kansainvälisesti vertaillen korkea luku. Metsäteollisuuden tuotantoon suhteutetut fossiiliset hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet 64 prosenttia vuoteen 1990 verrattuna, toteaa Metsäteollisuus ry:n energia- ja ilmastopäällikkö Ahti Fagerblom.

Hallituksen päätöksistä sekä energia- ja ilmastostrategiasta vauhtia sähköistymiselle ja taloudelle

Vientiteollisuuden menestys on avainasemassa, kun Suomi etenee kohti hiilineutraalisuutta ja pyrkii samalla selviytymään koronaviruksen aiheuttamasta talous- ja työllisyyskriisistä.

- Metsäteollisuuden hyvän päästökehityksen jatkuminen ja lopullinen irtautuminen fossiilisista edellyttävät investointeja sekä alan sähköistymistä. Tämä on otettava huomioon työ- ja elinkeinoministeriön valmistelemassa energia- ja ilmastostrategiassa sekä hallituksen tulevissa linjauksissa, Fagerblom painottaa.

Jo päätetty sähköveron alentaminen EU-minimiin pitää toteuttaa ripeästi ja huolehtia siitä, että energiaverouudistuksessa turvataan tehtaiden kansainvälinen kilpailukyky. Lisäksi tarvitaan päätös hiilivuotoa estävän ja sähköistymistä edistävän päästökauppakompensaation jatkamisesta.

Metsäteollisuuden ilmastotiekartta valmistuu kevään aikana

Metsäteollisuus vastaa hallituksen Hiilineutraali Suomi 2035 -tavoitteeseen laatimalla kevään aikana toimialan ilmastokartan. Ilmastotiekartta toimii energia- ja ilmastopolitiikkaa koskevan päätöksenteon tukena.

Karttaa tarkasteltaessa oleellista on kokonaisuuden hahmottaminen. Päästöjä on vähennettävä ja metsien hiilivarastoja kasvatettava. Samalla globaalien ilmastohyötyjen aikaansaaminen edellyttää ilmastoystävällisten tuotteiden valmistamista maailmanmarkkinoille ja hiilivuodon estämistä siten, ettei tuotanto valu heikomman ympäristönormiston maihin.

Voit tutustua metsäteollisuuden ilmastotiekarttaan tarkemmin osoitteessa www.metsateollisuus.fi/ilmastotiekartta.

Lisätietoja: Ahti Fagerblom, energia- ja ilmastopäällikkö, p. 040 820 9763, ahti.fagerblom@forestindustries.fi

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Metsäteollisuuden ilmastotiekartta arvioi myös toimialan laajat ilmastohyödyt – Metsäteollisuudella kokoaan merkittävämpi rooli ilmastonmuutoksen hidastamisessa17.6.2020 08:21:19 EESTTiedote

Ilmastotiekartan mukaan metsäteollisuuden tehtaat voidaan muuttaa lähivuosikymmeninä lähes fossiilittomiksi ja puupohjaisista tuotteista voidaan saada enenevässä määrin ilmastohyötyjä ilman, että metsävarat supistuvat. Samalla metsäteollisuuden tuotannon arvonlisää voidaan kasvattaa, mikä säteilee myös taloushyötyjä koko yhteiskuntaan.

Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta nyt ja tulevaisuudessa – tuotteista yli 16 miljoonan tonnin globaali ilmastohyöty vuosittain9.6.2020 08:19:41 EESTTiedote

Suomalainen metsäteollisuus tuottaa mittavan globaalin ilmastohyödyn, kun uusiutuvasta puusta valmistetut tuotteet korvaavat fossiilisia päästöjä runsaasti aiheuttavia tuotteita, tehtaat irtautuvat fossiilisista päästöistä ja metsien kasvua kiihdytetään. Metsäteollisuuden ilmastotiekartta julkistetaan kokonaisuudessaan keskiviikkona 17.6.2020.

EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille20.5.2020 15:40:15 EESTTiedote

Euroopan komissio on tänään julkaissut EU-laajuisen biodiversiteettistrategian. Strategiassa esitetään muun muassa merkittävää lisäystä suojelualueiden pinta-aloihin sekä heikentyneiden elinympäristöjen laillisesti sitovaa ennallistamistavoitetta. Ehdotetuissa toimenpiteissä ei ole huomioitu jäsenmaiden erityispiirteitä, eikä metsien taloudellista ja sosiaalista merkitystä. Strategian kirjauksilla komissio astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille.

Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä19.5.2020 08:00:12 EESTTiedote

Metsäteollisuus käynnisti vuonna 2017 Lisää lahopuuta talousmetsiin -toimintaohjelman. Tänä vuonna ohjelmassa panostetaan metsäsertifioinnin kehittämiseen, viestintään ja lahopuuosaamiseen metsäalan koulutuksessa. Lisäksi edistetään lahopuun määrän ja laadun seurannan kehittämistä. Metsäteollisuusyritykset ovat sitoutuneet varmistamaan henkilöstönsä tietämyksen lahopuun merkityksestä, ja kertomaan siitä metsänomistajille muun asioinnin yhteydessä.

Metsäteollisuus edistää parhaiden toimintatapojen käyttöä suometsien hoidossa14.5.2020 12:31:04 EESTTiedote

Puhtaat vesistöt ovat metsäteollisuudelle tärkeä asia, ja koko toimiala on sitoutunut vähentämään metsätalouden aiheuttamia vesistövaikutuksia omassa toiminnassaan. Metsäteollisuus tekee monipuolisesti yhteistyötä vesiensuojelussa, ja edistää parhaita käytäntöjä. Turvemaiden metsillä on merkittävä rooli teollisuuden puuhuollossa, sillä neljäsosa Suomen puuvarannosta sijaitsee suometsissä.