Från ullstrumpor till hemlig kärlek – kortlistan i FM i kommunal marknadsföring

De tio bästa tävlingsbidragen i FM i kommunal marknadsföring har valts. Det är nu 17:e gången som pärlorna inom kommunal marknadsföring utses. Sammanlagt 40 tävlingsbidrag deltog och av dem kortlistades 10.

På listan finns bidrag från olika stora kommuner runt om i landet, från Tusby i södra Finland till Salla i norr. Det västligaste bidraget kommer från Björneborg medan det östligaste kommer från Rautavaara.

I finalen i FM i kommunal marknadsföring deltar följande kommuner:

• Luonnostaan luontomatkailun helmeksi, Rautavaara kommun
  • Maailman onnellisin ihminen, Vasa stad och Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK
  • Murtaudu kehän ulkopuolelle, Janakkala kommun
  • Orivesi - Suomen Villasukkapääkaupunki, Orivesi stad
  • Paluumuuttajabongarit Jyväskylä stad och företagens kompetensrekryteringskampanj, Jyväskylä stad
  • Pohjolan rengastie, Uleåborgs turistnäring
  • Rakkauden taidetta – tunteen kautta Tuusula tunnetuksi, Tusby kommun
  • Salaa rakas Yyteri, Björneborgs stad
  • Save Salla / Salla 2032, Salla kommun & House of Lapland
  • Viinikanniemi - Asumisen järvihelmi Nokialla, Nokia stad

Kortlistans tävlingsbidrag presenteras och vinnarna utses 14.9 på Kommunmarknaden, vid seminariet som börjar kl. 14.

Syftet med tävlingen är att betona marknadsföringens betydelse för regionens livskraft och utveckling samt att sprida innovativa och användbara idéer och modeller i hela kommunsektorn.

Bekanta dig med tävlingsbidragen på kortlistan:

Tävlingsarrangörer är Finlands Kommunförbund, Finlands regionala utvecklingsorganisationer SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf. Tävlingens samarbetsföretag Sanoma och Miltton bidrar med kampanjpriser.

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.

Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Nätverken är eniga: varje kommun bör ges organiseringsansvar22.6.2022 09:57:43 EEST | Tiedote

Kommuntypsnätverken har lämnat sitt utlåtande om utkastet till regeringsproposition som gäller en omorganisering av den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen 2024. Kommuntypsnätverken understöder en övergång till en kommunbaserad modell. Den nya modellen bidrar med välkomna verktyg för att utveckla sysselsättningen och livskraften i kommunerna. Viktigt är att kunna utnyttja de fördelar som ett lokalt kommunekosystem för med sig.