Future City Challenge –kilpailun voittajatiimi Heads’n Tails haluaa laittaa Espoon koulujen sisäilman kuntoon

IBM:n, Digitan ja Etteplanin organisoima Future City Challenge kilpailu huipentui ystävänpäivänä Grande Finaleen ja voittajaratkaisun valintaan. FCC-kilpailun tavoitteena oli suunnitella uusia ratkaisuja ja sovelluksia helpottamaan kaupunkilaisten arkipäivää. Kisaan mukaan lähtivät kaupungit Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu, Jyväskylä ja Tampere. Voittajatiimi on Espoon kaupungille ratkaisunsa ehdottanut Heads’n Tails. Tiimi voitti kisan ”Koulut kuntoon” -ratkaisulla, jonka tavoitteena on nimensä mukaisesti laittaa koulut kuntoon ja varmistaa kouluihin ja päiväkoteihin sisäilmaltaan terve työympäristö.

Voittajatiimi Heads'n Tails vasemmalta Antti Ryysy, Tuukka Martikainen ja Kari Lehtomaa. Lisäksi tiimiin kuuluvat Jussi Nikki ja Olli Paavola.

”Olemme yleisesti erittäin tyytyväisiä kilpailijoiden tuottamien ratkaisujen tasoon. Kilpailun voittajan Heads’n Tailsin ratkaisu vastasi hyvin asetettuihin vaatimuksiin. Se hyödyttää kaupunkilaisia, siinä on kaupallista potentiaalia, kekseliäisyyttä ja siinä on sovellettu tarjottuja teknologioita. Heads’n Tailsin ratkaisun avulla voidaan vastata ajankohtaiseen ja laajaan tilojen sisäilmaongelmaan tarjoamalla helppo ja monimuotoinen tapa mitata sisäilmaa”, sanoo tuomariston puheenjohtaja toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Hyvän sisäilman tuoman paremman elämänlaadun ansiosta voidaan olettaa, että myös oppimistulokset paranevat. Veronmaksajat säästävät kiinteistöjen ylläpitokuluissa ja terveyspalveluissa, kun poikkeamiin voidaan reagoida jo hyvissä ajoin ennen kuin ne ehtivät eskaloitua isoiksi ongelmiksi”, kertoo Tuukka Martikainen Heads’n Tails -tiimistä.

Ratkaisussa anturidata on yhdistetty ihmisten fyysiseen kokemukseen perustuvaan palautteeseen sekä eri järjestelmistä saatavaan tietoon. Toteutus mahdollistaa ennakoivan analytiikan, jonka avulla tilanteeseen voidaan puuttua ennen kuin ongelmia ilmenee.

Myös kaupungit palkitsivat omasta näkökulmastaan parhaat ratkaisut. ”Voin myös kaupunkien puolesta todeta, että olemme tyytyväisiä Future City Challenge –kilpailuun ja sen tuottamiin helposti käyttöönotettaviin ratkaisuihin”, sanoo Espoon elinkeinojohtaja Tuula Antola.

Future City Challengen tuomareina toimivat elinkeinojohtajat Tuula Antola Espoosta, Timo Antikainen Tampereelta, José Valanta Vantaalta ja Marja-Leena Rinkineva Helsingistä sekä tuomariston puheenjohtajana toiminut toimitusjohtaja Rasmus Roiha Ohjelmistoyrittäjät ry:stä.

Voittajatiimin video:

Tiimi: Jussi Nikki, Tuukka Martikainen, Olli Paavola, Kari Lehtomaa, Antti Ryysy

Kilpailun voittaja pääsee esittelemään ratkaisunsa IBM:n suurimmassa asiakas- ja kumppanitilaisuudessa syksyllä 2018. Lisäksi voittaja saa vuoden ajaksi käyttöönsä IBM:n Cloud-palveluja. Digita antaa vuodeksi LoRaWAN-yhteydet 1000 päätelaitteeseen. Etteplanin valmennus- ja tukipalvelut pilottiprojektiin.

Lisätietoa:

Facebook-ryhmä:

IBM Suomi, Kim Johnsson, liiketoiminnan kehityspäällikkö kumppanit, p. 050 554 1647 Digita Oy, Ari Kuukka, johtaja, IoT-palvelut, p. 040 149 7942
Etteplan Oyj, teknologiajohtaja Jaakko Ala-Paavola, p. 044 755 2936

IBM on kognitiiviseen tietojenkäsittelyyn ja pilvialustoihin erikoistunut teknologiayritys, joka tukee asiakkaidensa ja kokonaisten toimialojen digitaalista transformaatiota. Uudet innovaatiot ovat strategiamme ydin, ja tarjoamme toimialakohtaisia ratkaisuja kognitiivisen tietojenkäsittelyn, pilvipalveluiden, big datan, analytiikan, mobiliteetin, sosiaalisen liiketoiminnan ja tietoturvan alueilla. IBM toimii yli 170 maassa. www.ibm.fi

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita. www.digita.fi

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun, sulautettujen järjestelmien ja IoT:n (esineiden internet) sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2017 Etteplanin liikevaihto oli noin 215 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli 2 800 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com

Päivitys tiedotteeseen: Digitan antenni-tv-verkon lähetykset toimivat taas normaalisti20.7.2018 19:21Tiedote

Digitan antenni-tv-verkon kaikkien kanavanippujen tv-kanavilla koko maassa ilmeni häiriöitä perjantaina 20.7. klo 18.32 alkaen. Häiriöitä oli myös kaupallisten radioiden lähetyksissä. TV- ja radiolähetykset ovat palautuneet normaaleiksi klo 19:40 lukuun ottamatta Tampereen alueen A-kanavanippua, jossa lähetetään muun muassa Ylen tv-kanavat. Lisäksi kaapelioperaattori- ja IPTV-jakelussa ovat vielä poikki seuraavat kanavat: Nelonen, Nelonen HD, Hero, Jim, Liv. Lisäksi poikki on Yle TV 1 muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla. Häiriöiden syynä oli tietoliikennevika. Digita pahoittelee häiriöistä aiheutunutta haittaa Median yhteydenotot: Digita Oy, operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala, p. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi. Tiedote, Digita 20.7.2018 klo 19:21 Häiriöitä Digitan antenni-tv-verkossa koko maassa Digitan antenni-tv-verkon kaikkien kanavanippujen tv-kanavilla ilmenee häiriöitä koko maassa. Häiriö on alkanut perjantaina 20.7.2018 klo 18:32. Häiriöitä esiintyy myös

Hippos tuo kumppaneidensa kanssa ravit takaisin televisioon - heinäkuussa nähdään päivittäin raveja antenni-tv-verkon Estradi-kanavalla13.6.2018 14:02Tiedote

Hippos yhteistyökumppaneidensa kanssa tekee heinäkuussa kokeilun, jossa ravit näkyvät päivittäin antenni-tv-verkossa Estradi-kanavalla. Lähetys Estradilla on sama, minkä Veikkaus lähettää TotoTV:stä. Studiolähetykset ovat ruudussa keskiviikkoisin ja lauantaisin –muina päivinä ravit nähdään suoraan radalta. Lähetykset alkavat 30.6. Suur-Hollola-viikonlopun lauantaista. Ponsse Oyj, Lähitapiola ja Hevosurheilu-lehti ovat mukana tukemassa hanketta.

Samsungin uusiin televisioihin hybridiominaisuus - kodeissa jo yli 350 000 hybridi-tv-vastaanotinta12.6.2018 10:44Tiedote

Digita on panostanut viime vuosina voimakkaasti uudentyyppisten hybridi-tv-palveluiden kehittämiseen. Esimerkkeinä HbbTV-teknologian (Hybrid broadcast broadband TV) mahdollistamista sovelluksista ovat muun muassa syksyllä 2017 ja keväällä 2018 musiikkiohjelmien yhteydessä ollut äänestysmahdollisuus. Hybridi-tv-laitteiden määrä on kasvanut voimakkaasti suomalaisissa tv-talouksissa. Hybridi-tv-palveluita aktiivisesti käyttäviä televisioita on nyt yli 350 000, joka on yli 2,5 kertainen määrä vuodentakaiseen verrattuna. Hybridi-tv-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Digitan antenni-tv-verkossa sekä Telian Kaapeli-TV:ssä.