Future City Challenge –kilpailun voittajatiimi Heads’n Tails haluaa laittaa Espoon koulujen sisäilman kuntoon

IBM:n, Digitan ja Etteplanin organisoima Future City Challenge kilpailu huipentui ystävänpäivänä Grande Finaleen ja voittajaratkaisun valintaan. FCC-kilpailun tavoitteena oli suunnitella uusia ratkaisuja ja sovelluksia helpottamaan kaupunkilaisten arkipäivää. Kisaan mukaan lähtivät kaupungit Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu, Jyväskylä ja Tampere. Voittajatiimi on Espoon kaupungille ratkaisunsa ehdottanut Heads’n Tails. Tiimi voitti kisan ”Koulut kuntoon” -ratkaisulla, jonka tavoitteena on nimensä mukaisesti laittaa koulut kuntoon ja varmistaa kouluihin ja päiväkoteihin sisäilmaltaan terve työympäristö.

Voittajatiimi Heads'n Tails vasemmalta Antti Ryysy, Tuukka Martikainen ja Kari Lehtomaa. Lisäksi tiimiin kuuluvat Jussi Nikki ja Olli Paavola.

”Olemme yleisesti erittäin tyytyväisiä kilpailijoiden tuottamien ratkaisujen tasoon. Kilpailun voittajan Heads’n Tailsin ratkaisu vastasi hyvin asetettuihin vaatimuksiin. Se hyödyttää kaupunkilaisia, siinä on kaupallista potentiaalia, kekseliäisyyttä ja siinä on sovellettu tarjottuja teknologioita. Heads’n Tailsin ratkaisun avulla voidaan vastata ajankohtaiseen ja laajaan tilojen sisäilmaongelmaan tarjoamalla helppo ja monimuotoinen tapa mitata sisäilmaa”, sanoo tuomariston puheenjohtaja toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Hyvän sisäilman tuoman paremman elämänlaadun ansiosta voidaan olettaa, että myös oppimistulokset paranevat. Veronmaksajat säästävät kiinteistöjen ylläpitokuluissa ja terveyspalveluissa, kun poikkeamiin voidaan reagoida jo hyvissä ajoin ennen kuin ne ehtivät eskaloitua isoiksi ongelmiksi”, kertoo Tuukka Martikainen Heads’n Tails -tiimistä.

Ratkaisussa anturidata on yhdistetty ihmisten fyysiseen kokemukseen perustuvaan palautteeseen sekä eri järjestelmistä saatavaan tietoon. Toteutus mahdollistaa ennakoivan analytiikan, jonka avulla tilanteeseen voidaan puuttua ennen kuin ongelmia ilmenee.

Myös kaupungit palkitsivat omasta näkökulmastaan parhaat ratkaisut. ”Voin myös kaupunkien puolesta todeta, että olemme tyytyväisiä Future City Challenge –kilpailuun ja sen tuottamiin helposti käyttöönotettaviin ratkaisuihin”, sanoo Espoon elinkeinojohtaja Tuula Antola.

Future City Challengen tuomareina toimivat elinkeinojohtajat Tuula Antola Espoosta, Timo Antikainen Tampereelta, José Valanta Vantaalta ja Marja-Leena Rinkineva Helsingistä sekä tuomariston puheenjohtajana toiminut toimitusjohtaja Rasmus Roiha Ohjelmistoyrittäjät ry:stä.

Voittajatiimin video:

Tiimi: Jussi Nikki, Tuukka Martikainen, Olli Paavola, Kari Lehtomaa, Antti Ryysy

Kilpailun voittaja pääsee esittelemään ratkaisunsa IBM:n suurimmassa asiakas- ja kumppanitilaisuudessa syksyllä 2018. Lisäksi voittaja saa vuoden ajaksi käyttöönsä IBM:n Cloud-palveluja. Digita antaa vuodeksi LoRaWAN-yhteydet 1000 päätelaitteeseen. Etteplanin valmennus- ja tukipalvelut pilottiprojektiin.

Lisätietoa:

Facebook-ryhmä:

IBM Suomi, Kim Johnsson, liiketoiminnan kehityspäällikkö kumppanit, p. 050 554 1647 Digita Oy, Ari Kuukka, johtaja, IoT-palvelut, p. 040 149 7942
Etteplan Oyj, teknologiajohtaja Jaakko Ala-Paavola, p. 044 755 2936

IBM on kognitiiviseen tietojenkäsittelyyn ja pilvialustoihin erikoistunut teknologiayritys, joka tukee asiakkaidensa ja kokonaisten toimialojen digitaalista transformaatiota. Uudet innovaatiot ovat strategiamme ydin, ja tarjoamme toimialakohtaisia ratkaisuja kognitiivisen tietojenkäsittelyn, pilvipalveluiden, big datan, analytiikan, mobiliteetin, sosiaalisen liiketoiminnan ja tietoturvan alueilla. IBM toimii yli 170 maassa. www.ibm.fi

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita. www.digita.fi

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun, sulautettujen järjestelmien ja IoT:n (esineiden internet) sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2017 Etteplanin liikevaihto oli noin 215 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli 2 800 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com

Yle Radio Suomi Lahden aluelähetyksissä häiriöitä15.3.2018 16:50Tiedote

Digitan radiolähetyksissä Radio Suomen Lahden alueella on havaittu tekninen vika ja tällä hetkellä Lahden alueella välitetään Yle Radio Suomi Hämeenlinnan alueohjelmaa. Häiriö alkoi klo 15 ja viankorjaus on käynnissä. Pyrimme palauttamaan Yle Radio Suomen Lahden aluelähetykset normaaleiksi mahdollisimman pian. Pahoittelemme teknisestä viasta aiheutuvaa haittaa. Näkyvyys- ja kuuluvuusalueet Näkyvyys- ja kuuluvuusalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Lisätietoa: Kuluttajat: Digita Info ma-pe klo 8.00–20.00 puh. 020 411 7676 info@digita.fi Puhelun hinta Digita Infoon on lankapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 6 senttiä minuutilta ja matkapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 17,17 senttiä minuutilta.

Sanoma Media Finland ja Digita syventävät televisioyhteistyötään entisestään laajentamalla hybridi-tv-tarjontaa15.3.2018 10:00Tiedote

Sanoma Media Finland ja Digita sopivat maaliskuussa 2017 Nelonen Median tv-kanavien jakelusta vuodesta 2017 eteenpäin Digitan antenni-tv-verkossa. Marraskuussa 2017 yhtiöt laajensivat yhteistyötään lanseeraamalla teräväpiirtokanava Nelonen HD Digitan UHF-verkossa 1.11.2017. Samassa yhteydessä sovittiin myös Nelonen Ruutu -palvelun sisältötarjonnan laajentamisesta hybriditelevisiossa. Lisäksi yhtiöt ovat sopineet yhteistyöstä mainonnan kehittämisen osalta.

Digita avaa LoRaWAN-verkkonsa lähes 100 000 opiskelijalle Suomessa14.3.2018 11:12Tiedote

Digita on valjastanut kotimaisen LoRaWAN-verkkonsa oppilaitosten ilmaiseen käyttöön ympäri Suomen. Tällä hetkellä mahdollisuus hyödyntää LoRa-teknologiaa opetuksessa on lähes 100 000 opiskelijalla mm. Helsingissä, Jyväskylässä, Tampereella, Turussa, Salossa, Vaasassa, Kouvolassa, Lappeenrannassa, Kokkolassa ja Pohjois-Savon alueella. ”Kiinnostus on ollut suurta ja saamme koko ajan uusia yhteydenottoja oppilaitoksilta ympäri Suomen”, Digitan IoT-palveluiden myyntijohtaja Mika Flinck kertoo. ”Laajennamme yhteistyötä oppilaitosten kanssa talven mittaan. Tavoitteenamme on, että kaikilla halukkailla alan oppilaitoksilla olisi ensi vuonna mahdollisuus hyödyntää LoRa-teknologiaa opetuksessaan”, Flinck jatkaa. Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu olivat ensimmäisiä oppilaitoksia, jotka lähtivät mukaan yhteistyöhön Digitan kanssa. ”Jyväskylän yliopistossa ja Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on meneillään IoT:stä liiketoimintaa -projekti, jossa tarkastellaan uusia teknologioita,

Antenni-TV-lähetyksissä katkos Länsi-, Itä- ja Pohjois-Suomessa - palvelut toimivat nyt normaalisti6.3.2018 10:47Tiedote

Digitan radio- ja tv-asemilla oli katkos tiistaiaamuna tv-lähetyksissä Pohjois-, Itä- ja Länsi-Suomen alueilla. Katkos alkoi 6.3. klo 9:10. Häiriö aiheutti lähetyskatkoksen A-, C- ja E-kanavanippuihin. Vika saatiin korjattu klo 9:44 A-kanavanipun osalta. C-kanavanippu saatiin korjattua klo 9:56 ja E-kanavanippu klo 9:59. Katkoksen syynä oli tietoliikennehäiriö. Digita pahoittelee katkosta aiheutunutta haittaa. Näkyvyysalueen voi tarkastaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Tv-kanavatarjonta vaihtelee alueittain. Alueen tv-kanavatarjonnan voi tarkastaa karttapalvelusta. Digita/Viestintä Median yhteydenotot: Digita Oy, Markus Ala-Hautala, COO, puh. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme p