Fysioterapeutit mukana yli 81 000 palkansaajan ja kymmenen kaupungin lakossa

Akavalaisia asiantuntijoita ja esimiehiä, fysioterapeutit mukaan lukien, edustavan Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn kunta-alan lakko käynnistyi tänään 3. toukokuuta. Suomen Fysioterapeuttien puheenjohtaja Tiina Mäkinen muistuttaa, että ratkaisun avaimet ovat nyt työnantajapuolen käsissä.
Palkkapäivä-mielenosoitus Helsingin Senaatintorilla 5.4.2022 (kuva: Krista Alm)

Tilanteen haastavuudesta huolimatta toivomme, että sovinto syntyisi nopeasti ja kaikki osapuolet olisivat valmiita tuomaan näkemyksiään lähemmäs toisiaan. Potilaat osastoilla odottavat kuntoutustaan, Mäkinen pohtii.

Koronan vuoksi kuntoutusvelkaa on muutenkin paljon ja jonot poliklinikoilla vain kasvavat. Ala tarvitsee vetovoimaa, jotta tekijöitä riittäisi jatkossakin, hän jatkaa.

Viikon kestävä, 9. toukokuuta päättyvä lakko kattaa kunta-alan työtehtäviä kymmenessä kaupungissa: Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa sekä Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa, Oulussa ja Rovaniemellä.

Lakon piirissä on yhteensä yli 81 000 palkansaajaa, kun myös ammattiliitot JHL ja Jyty lakkoilevat JUKOn kanssa samaan aikaan samoilla paikkakunnilla. Lakko onkin ennennäkemättömän laaja, sillä lakossa on jopa joka viides kuntien 425 000 palkansaajasta.

Palkkavinouman korjaamiseen eivät riitä yleiskorotukset

Suomen Fysioterapeuttien kehittämisasiantuntija Juho Korpi muistuttaa, että prosentin tai kahden vuotuiset yleiskorotukset eivät poista varsinaista ongelmaa kunta-alan palkkarakenteissa. Ammattiryhmiä tulee tarkastella myös suhteessa toisiinsa ja tehdä tarvittavia korjausliikkeitä.

Fysioterapeuttien mediaanipalkka säännöllisestä työajasta oli 2 788 euroa vuonna 2021, kun terveydenhuollon asiantuntijoiden yleinen palkkamediaani oli samaan aikaan yli 3 000 euroa.

Fysioterapeuttien työn vaativuutta on tähän asti tarkasteltu hoitotyön näkökulmasta, mikä johtaa lopputuloksen täysin vinoon, Korpi toteaa.

Tällöin ammatin vaativuustekijöitä ei tunnisteta ja korkeakoulututkintoa vaativan autonomisen työn palkkaus jää alimitoitetuksi.

Myös useissa muissa akavalaisissa kunta-alan asiantuntija- ja esimiestehtävässä palkka jää kuukaudessa reilusti alle 3 000 euron.

Merkittävä tekijä työkiistan sovitteluyritysten tähänastisessa kariutumisessa on ollut työnantajapuolen haluttomuus sisällyttää sopimukseen monivuotista palkkaohjelmaa, joka korjaisi vääristymiä.

Puheenjohtaja Tiina Mäkinen painottaa, että pöydällä ovat nyt historiallisen tärkeät asiat. Poikkeuksellisen laajoja lakkoja ja muita työtaistelutoimia tarvitaan vauhdittamaan kunta-alan sopimuskiistan ratkaisua.

Lisätiedot ja kommenttipyynnöt

Tiina Mäkinen, puheenjohtaja
Suomen Fysioterapeutit ry
p. 040 507 7382, tiina.makinen@suomenfysioterapeutit.fi