Generation €uro -kilpailu huipentuu finaaliin 14.4. - seuraa suoraa verkkolähetystä

Toisen asteen opiskelijoiden Generation €uro -rahapolitiikkakilpailun kansallinen finaali pidetään keskiviikkona 14.4. klo 10.00–13.00. Finaalia voi seurata suorana verkkolähetyksenä.

Finaalissa kilpailevat joukkueet Etelä-Tapiolan lukiosta, Kuopion klassillisesta lukiosta sekä Ålands lyceumista. Finaali alkaa pääjohtaja Olli Rehnin tervehdyksellä, jonka jälkeen opiskelijat esittelevät ja perustelevat ehdotuksensa EKP:n neuvoston korkopäätökseksi sekä mahdollisiksi muiksi rahapoliittisiksi toimiksi. Kilpailusuoritukset arvioi Suomen Pankin asiantuntijoista koostuva raati, jonka puheenjohtajana toimii tutkimuspäällikkö Esa Jokivuolle.

Generation €uro on euroalueen yhteinen rahapolitiikkakilpailu. Kansallisten keskuspankkien järjestämien kilpailujen voittajat pääsevät tapaamaan Euroopan keskuspankin johtoa virtuaaliseen tapahtumaan toukokuussa.

Vuosittain järjestettävällä Generation €uro -kilpailulla halutaan lisätä ymmärrystä rahapolitiikasta ja sen vaikutuksista talouteen ja syventää opiskelijoiden tietämystä eurojärjestelmästä ja rahoitusalasta.

Lisätietoja:

Vanhempi viestintäasiantuntija Richard Brander, richard.brander@bof.fi, 09 183 2206

Katso lisää:

Generation €uro -kilpailusivusto

Suomen Pankin Opi taloudesta -sivusto

Muistutuskutsu medioille: Suomen Pankin Maksufoorumi 19.5.2021 klo 9.00 - 12.0014.5.2021 10:05:51 EEST | Kutsu

Muuttuuko maksaminen koronan jälkeisessä maailmassa? Millä tavalla maksamista kehitetään Euroopassa ja miten tämä vaikuttaa Suomeen? Miltä näyttää digitaalinen euro maksamisen näkökulmasta? Tervetuloa mukaan seuraamaan Suomen Pankin Maksufoorumia keskiviikkona 19.5.2021 klo 9.00–12.00 webinaarina. Ilmoittaudu tilaisuuteen tästä linkistä 17.5.2021 klo 16.00 mennessä. Tapahtumalinkki toimitetaan ilmoittautuneille ennen tilaisuutta. Maksufoorumin yhteydessä julkaistaan Euro ja talous -verkkojulkaisu, jossa syvennetään Maksufoorumin teemoja ja käsitellään maksamisen kustannuksia sekä maksu- ja selvitysjärjestelmiin kohdistuvaa yleisvalvontaa. Lisätietoja: vanhempi viestintäasiantuntija Satu Hietanen (p. 050 352 7802, satu.hietanen@bof.fi) Lue lisää Maksufoorumista Suomen Pankin verkkosivuilta. Ohjelma: 9:00 Tilaisuuden avaus ja maksamiseen keskittyvän Euro ja talous -verkkojulkaisun esittely Tuomas Välimäki, Suomen Pankki 9:20 Maksaminen koronan jälkeisessä maailmassa Paneelikeskustelu: Ja

Kutsu medioille: Suomen Pankin Maksufoorumi 19.5.2021 klo 9.00 - 12.0011.5.2021 10:55:30 EEST | Kutsu

Marknadsvärdet på finländska aktier och aktieinnehav ökar snabbt11.5.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Marknadsvärdet på finländska börsnoterade företag[1] har stigit under flera års tid. Värdet sjönk tillfälligt på grund av coronapandemin, men efter mars 2020 har marknadsvärdet på finländska aktier stigit med 48 % och var 307 miljarder euro vid utgången av mars 2021. Hälften av de finländska företagens noterade aktier är i inhemsk ägo.[2] Utöver värdeökningen har aktiernas totala värde ytterligare ökat något till följd av de flera börsintroduktioner som gjordes av finländska företag under början av 2021. I januari–mars emitterade finländska företag nya aktier till ett värde av 360 miljoner euro[3]. Börsnoterade aktier utgör en betydande andel av finländarnas finansiella tillgångar. Finländarnas[4] sammanlagda aktieinnehav uppgick vid utgången av mars 2021 till 236,2 miljarder euro och av dem var 35 % utländska aktier. I mars 2021 ökade innehavens marknadsvärde med 7,3 miljarder euro. Därtill köpte finländarna aktier till ett nettobelopp av 790 miljoner euro, varav 600 miljoner euro hän

Market value of Finnish shares and shareholdings soared11.5.2021 10:00:00 EEST | Press release

The market value of shares issued by listed Finnish companies[1] has increased for several consecutive years. It declined temporarily because of the COVID-19 crisis, but since March 2020, the market capitalisation of Finnish equities has risen by 48% to stand at EUR 307 billion at the end of March 2021. Half of Finnish companies’ listed shares are held by domestic owners.[2] In addition to appreciation, the total value of equities was boosted somewhat by several initial public offerings by Finnish companies in early 2021. In January-March, Finnish companies issued new equities worth EUR 360 million.[3] Listed shares constitute a significant proportion of Finns’ financial assets. At the end of March 2021, Finns’[4] equity holdings totalled EUR 236.2 billion, 35% of which in foreign equities. In March 2021, the market value of the holdings increased by EUR 7.3 billion. Meanwhile, Finns made net equity investments of EUR 790 million, EUR 600 million of which was allocated to foreign equit