Glennmont Partners

Glennmont Partnersin rahoittama Piiparinmäen tuulipuisto aloitti kaupallisen toiminnan

Varainhoitoyhtiö Nuveeniin kuuluva Glennmont Partners ilmoittaa Piiparinmäen 211 megawatin tuulipuiston aloittaneen toimintansa 10.6.2022. Glennmont on yksi maailman suurimmista yksinomaan puhtaan energian infrastruktuurisijoituksiin keskittyvistä rahastoyhtiöistä.

Piiparinmäessä sijaitseva tuulipuisto on yksi Euroopan laajimmista subventoimattomista tuulipuistoista. Se on myös merkittävä tuulivoiman tuottaja pohjoismaisen sähköpörssin alueella ja tärkeä osa infrastruktuuria, joka tukee vihreää siirtymää. Tuulipuiston kaupallisen toiminnan aloittaminen on merkittävä virstanpylväs Glennmontin kolmannessa Clean Energy -rahastossa. Glennmont omistaa Piiparinmäen yhdessä kumppaninsa Kansai Electric Power Companyn kanssa, joka hankki projektista 15 prosentin vähemmistöosuuden vuonna 2020.

Kainuun alueella sijaitsevassa tuulipuistossa käytetään Vestaksen tuuliturbiiniteknologiaa. Siellä on yhteensä 41 turbiinia: 13 V150-tuuliturbiinia (kukin 4,2 megawattia) sekä 28 V150-turbiinia (5,6 megawattia), joiden napakorkeus on 150 metriä. Piiparinmäki on tehnyt Googlen kanssa kymmenvuotisen sopimuksen, jonka perusteella Google käyttää 24 turbiinin tuottaman sähkön. Loppujen 17 turbiinin tuottama sähkö myydään Vattenfallille.

Glennmont on tehnyt tiivistä yhteistyötä projektin rakentamisesta vastaavan Ilmatar Energyn kanssa, jolla on ollut keskeinen rooli laitekokonaisuuden urakkasopimusten tekemisessä ja rakennuspalvelujen hankinnassa. Tuulivoimapuiston teknisestä ja kaupallisesta hallinnoinnista vastaa Ilmatar Service Glennmontin varainhoitotiimin valvonnassa.

Osana jatkuvaa projektinhallintaa ja paikallisten vastuullisuushankkeiden tukemiseksi tuulivoimapuiston omistajat ovat perustaneet yhteisöä hyödyttävän ohjelman, joka tukee paikallisia projekteja vuosittain 100 000 eurolla. Projektien tavoitteena on oltava Piiparinmäen tuulipuiston lähistöllä asuvien ihmisten elämän parantaminen ympäristöä, yhteisöä tai alueen taloutta edistävillä hankkeilla.

Glennmont Partnersin rahoitusjohtaja Francesco Cacciabue sanoo: "Meille Piiparinmäen kaupallisen toiminnan alkaminen on iloinen asia, sillä tuulipuisto on tärkeä osanen Suomen puhtaan energian ratkaisuissa. Tuulivoimapuiston rakennustöiden valmistuminen on kumppaneidemme kovan työn tulosta ja merkittävä virstanpylväs."

"Tuulivoiman ja muiden uusiutuvien energialähteiden rooli globaalissa energiatuotannossa on tärkeämpi kuin koskaan aiemmin. Piiparinmäen menestyksen jälkeen haluamme Glennmontissa edistää uusia hankkeita Pohjoismaissa osana seuraavaa kasvuvaihettamme."

1 300 miljardin dollarin varoja hallinnoiva Nuveen osti Glennmontin maaliskuussa 2021. Tämän ansiosta Glennmontillaon entistä paremmat edellytykset kerätä lisää varoja uudistuvan energian rahastoihinsa ja investoida kaikkiin keskeisimpiin energiateknologioihin – maalla ja merellä sijaitseviin tuulivoimaloihin ja aurinkopaneeleihin – ydinmarkkinoillaan Euroopassa, Aasian-Tyynenmeren alueella ja Yhdysvalloissa.

Lisätietoja medialle:

Harry Padfield (Glennmont)
h.p@lodestonecommunications.com
Puh. +44 (0) 789 614 0920

Glennmont Partners

Nuveenin Glennmont Partners on johtava infrastruktuuri-investointeihin keskittyvä varainhoitaja, joka on ollut puhtaan energian investointien eturintamassa yli vuosikymmenen ajan. Yhtiön omistaa Nuveen, joka hallinnoi 1,3 biljoonan dollarin varoja institutionaalisten ja yksityissijoittajien puolesta ympäri maailmaa. Glennmont on yksi Euroopan suurimmista uusiutuvaan energiaan erikoistuneista rahastonhoitajista, joka on investoinut noin 2 miljardia euroa yli 30 puhtaan energian hankkeeseen, kuten tuulipuistoihin, aurinkosähköön ja biomassaan. Ne tuottavat yhteensä yli 1 500 megawattia energiaa Euroopan unionin alueella. www.glennmont.com, Twitterissä @glennmont