Globaalit suuryritykset mukana Reilun kaupan käynnistämissä kehityshankkeissa

Reilu kauppa aloittaa uuden 15 kehityshanketta kattavan ohjelman Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Ohjelmatyön tavoitteena on vahvistaa ihmisoikeuksien toteutumista Reilun kaupan tiloilla. Ulkoministeriön valtionavustuksen lisäksi hankkeita rahoittavat merkittävät yritykset kuten Alko, Mars, Lidl ja Ben & Jerry’s.
Kaakao-osuuskunta Ampenkro Koforiduan jäsenet kokouksessa. Kuva: Francis Kokoroko 2021. Ghana.

Kehitysyhteistyön ohjelmakausi 2022-2025 avattiin viime viikolla järjestetyssä virallisessa avajaistilaisuudessa Kenian Naivashassa. Tilaisuudessa oli paikalla hankkeiden sidosryhmiä, Reilun kaupan toimijoita eri mantereilta sekä Suomen suurlähetystön edustajia. Reilu kauppa ry on tehnyt kehitysyhteistyöhankkeita vuodesta 2014 lähtien ja sen rooli koko globaalin Reilun kaupan kehitysyhteistyössä on merkittävä.

Ohjelmatyön keskiössä on Kate Raworthin donitsitalouden malli ja sen tavoitteena on nostaa viljelijät ja työntekijät taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävän elämän perustuksille aiheuttamatta säröjä ekologiselle kestävyydelle. Keskeisiä kohderyhmiä ovat nuoriso sekä haavoittuvassa asemassa olevat henkilöt, erityisesti vammaiset ihmiset. Hankkeet keskittyvät kahvin, kaakaon, kukkien, vaniljan, sokerin ja viinin viljelytiloille. Maantieteellisesti ohjelma keskittyy Afrikkaan.

”Suomen Kenian maastrategia keskittyy kestävään talouskasvuun ja siten tämä donitsitalouteen pohjautuva ohjelmatyö on juuri sellaista yhteistyötä, jota me haluamme nähdä”, kommentoi avajaistilaisuudessa suurlähetystön edustuston päällikön sijainen Otto Stenius.

“Reilun kaupan visiona on maailma, jossa kehittyvien maiden viljelijöillä ja työntekijöillä on kestävä toimeentulo, mahdollisuus kehittyä ja päättää itse omasta tulevaisuudestaan. Tämän vision toteutumisen tiellä on kuitenkin monia esteitä, joita ei voi selvittää pelkkien kriteerien voimalla. Tällä uudella ohjelmalla voimme osaltamme vaikuttaa tasa-arvoa haittaaviin asenteisiin, mahdollistaa työntekijöiden voimaantumista ja vähentää hiilipäästöjä tuotantoketjuissa,” kertoo Reilu kauppa ry:n ohjelmapäällikkö Teemu Sokka.

Suuryritykset mukana mahdollistamassa ohjelmatyötä

Ohjelmatyön kokonaisbudjetti on 14 miljoonaa euroa, josta yli 7 miljoonaa euroa on Ulkoministeriön valtionavustusta. Lisäksi ohjelmatyötä rahoittavat eri yritykset kuten Alko, Tony’s Chocolonely, Mars, Lidl, Aldi, Chocolats Halba ja Ben & Jerry’s

Mars kertoi alkavasta yhteishankkeesta Norsunluunrannikon Ecookim-kaakao-osuuskunnassa viime viikolla. Livelihood Ecosystem Advancement Program (LEAP) on viisivuotinen hanke, jonka tavoitteena on pitkäjänteisesti edistää 5 000 kaakaonviljelijän ja työntekijän kestävää toimeentuloa. Hankkeen toiminnoissa on keskeistä yksilölähtöinen ajattelu: viljelijöillä on eri tarpeet ja lähtökohdat, jotka vaikuttavat heidänmahdollisuuksiinsa siirtyä kohti elämiseen riittäviä ansioita.

Ohjelmakauden 2022-2025 tavoitteet ja hankkeet

• Sosiaalinen kestävyys: Osallistava ja vahva yhteiskunta
  • Taloudellinen kestävyys: Viljelijöiden ja työntekijöiden taloudelliset oikeudet toteutuvat
  • Ekologinen kestävyys: Viljelijät ja työntekijät elävät tasapainossa ympäristön ja ilmaston kanssa

Itä-Afrikka

• Etiopia: Kukkatilat – työntekijöiden oikeudet, työolot, elämiseen riittävät ansiot, ammattiliitot
  • Etiopia: Kahvitilat – ilmastoakatemia, vastuullinen kahvintuotanto
  • Kenia: Kukkatilat – puhdas energia
  • Kenia: Kahvitilat – ilmastoakatemia, vastuullinen kahvintuotanto

Länsi-Afrikka

• Ghana: Kaakaotilat – lapsityövoiman hyväksikäytön kitkeminen
  • Ghana: Kaakaotilat – lapsityövoiman hyväksikäytön seurantajärjestelmä
  • Ghana: Kaakaotilat – päästöhyvitykset ja dynaaminen peltometsäviljely
  • Norsunluurannikko: Kaakaotilat – toimeentulojen monipuolistaminen
  • Norsunluurannikko: Kaakaotilat – elämiseen riittävät ansiot

Eteläinen Afrikka

• Madagaskar: Vanilijatilat – toimeentulojen monipuolistaminen
  • Malawi: Sokeritilat – kierrätys ja tuotannon sivutuotteet
  • Etelä-Afrikka: Viinitilat - työntekijöiden oikeudet ja elämiseen riittävät ansiot
  • Ghana, Kenia ja Etelä-Afrikka: Alueellinen dialogiprojekti ihmisoikeusvastuusta ja huolellisuusvelvoitteesta (HREDD)

Latinalainen Amerikka

• Bolivia: Kahvitilat – ilmastonmuutokseen sopeutuminen ja sukupuolten välinen tasa-arvo
  • Honduras: Kahvitilat – ilmastonmuutokseen sopeutuminen ja lasten oikeudet

Reilu kauppa ry vastaa siitä, että Reilu kauppa näkyy ja menestyy Suomessa. Olemme osa maailmanlaajuista Reilun kaupan verkostoa. Teemme vaikuttamistyötä vastuullisemman kaupankäynnin ja kuluttamisen puolesta, toteutamme kehitysyhteistyötä ja johdamme Reilun kaupan kansainvälistä ihmisoikeustyötä.

Reilu kauppa -sertifioinnin piirissä on yli 1,8 miljoonaa viljelijää ja työntekijää Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Reilu kauppa maksaa mukana oleville viljelijöille markkinahintojen heilahteluilta suojaavaa takuuhintaa ja sen päälle Reilun kaupan lisää. Viljelijöille tarjotaan koulutusta sekä itse viljelyyn ja vastuullisuus- ja ympäristökysymyksiin että kaupankäyntiin. Lisäksi viljelijät ovat vahvasti mukana Reilun kaupan kehittämisessä – heillä on puolet järjestelmän päätösvallasta.

Suomessa ensimmäinen Reilun kaupan tuote, kahvi, tuli myyntiin vuonna 1999. Suomen markkinoilta löytyy noin 1 700 Reilun kaupan tuotetta. Tuotteista suomalaisten suosikkeja ovat banaani, kukat, kahvi, kaakaotuotteet ja viini. Reilu kauppa ry:llä on 32 jäsenjärjestöä ja olemme toimineet Suomessa jo yli 20 vuotta.