Google osaksi markkinoinnin itsesääntelyjärjestelmää

Globaalisti yli 50 prosenttia kaikista markkinointi-investoinneista käytetään nykyään digitaalisessa toimintaympäristössä. Markkinoinnin alan toimijoille on elintärkeää, että kuluttaja voi luottaa myös digitaalisessa ympäristössä kohtaamaansa markkinointiin.
“Googlen liittyminen EASA:n verkostoon on merkittävä osoitus halusta sitoutua edistämään vastuullista markkinointia. Hienoa, että näin iso ja merkittävä toimija on nyt mukana itsesääntelyn kentällä”, sanoo Keskuskauppakamarin markkinointioikeudellisten asioiden pääsihteeri Paula Paloranta.
EASA on markkinoinnin alan itsesääntelyä edistävä organisaatio, jossa ovat mukana alan yritykset, järjestöt ja 28 eurooppalaista itsesääntelytoimijaa, kuten mainonnan eettinen neuvosto ja liiketapalautakunta. Neuvoston tehtävänä on antaa lausuntoja markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt huomioiden. Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta antaa puolestaan lausuntoja yritysten välisissä kiistoissa siitä, onko tietty menettely hyvän liiketavan vastainen tai muutoin sopimaton.
”On tärkeää, että yritykset tuntevat markkinoinnin pelisäännöt. Markkinoinnin on oltava uskottavaa myös verkossa. Itsesääntelyn avulla yritykset saavat nopeita ratkaisuja ohjenuorakseen nopeasti muuttuvassa digitaalisessa ympäristössä”, Paloranta sanoo.
---------------------------------------------------------
Mainonnan eettinen neuvosto antaa lausuntoja markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt. Lisäksi markkinointia suunnitteleva taho voi pyytää ennakkolausuntoa menettelystään. Neuvoston toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari. Lausunnot ovat julkisia.
Lue lisää: https://kauppakamari.fi/palvelut/mainonnan-eettinen-neuvosto/
Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta antaa pyynnöstä lausuntoja siitä, onko elinkeinotoiminnassa tehty toimenpide hyvän liiketavan vastainen tai muutoin sopimaton. Liiketapalautakunta käsittelee muun muassa harhaanjohtavaa ja vertailevaa markkinointia, toisen yrityksen maineen ja tunnettuuden hyväksikäyttöä, kilpailijan halventamista sekä jäljittelyä koskevia asioita. Lausunnot ovat luottamuksellisia. Lautakunnalta voi pyytää myös ennakkolausuntoa.
Lue lisää: https://kauppakamari.fi/palvelut/liiketapalautakunta/
European Advertising Standards Alliance: https://www.easa-alliance.org/about-easa
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Paula PalorantaPääsihteeri, markkinointioikeudelliset asiat
Puh:09 4242 6212paula.paloranta@chamber.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Oppositiopuolueiden vaihtoehtobudjeteissa kasvua vauhdittavia mutta myös jarruttavia esityksiä25.11.2025 16:09:20 EET | Tiedote
Suurimpien oppositiopuolueiden vaihtoehtobudjeteissa löytyy kasvua tukevia ratkaisujakin, mutta erityisesti SDP:n esittämät veronkiristykset kurittaisivat Suomen taloutta. “Suomen talous ei lähde nousuun verottamalla lisää”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Suomen työmarkkinoilla ei selkeää suuntaa - elämme ristiriitaisessa tilanteessa25.11.2025 09:10:38 EET | Tiedote
Lokakuun työllisyysluvut eivät tuoneet selkeää vastausta Suomen työmarkkinoiden suunnasta. “Elämme uudessa ja oudossa tilanteessa, tulkinnan tekeminen on tällä hetkellä vaikeaa”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.
Keskuskauppakamari: Sopu Brasilian ilmastoneuvotteluista laimea, mutta arvokas rakoilevassa maailmanjärjestyksessä22.11.2025 18:48:13 EET | Tiedote
YK:n ilmastokokous Brasilian Belémissä vahvisti maiden sitoutumisen 1,5 asteen tavoitteeseen, mutta konkreettiset toimet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi jäivät vähäisiksi. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Teppo Säkkinen näkee kokouksen rohkaisevimpana signaalina yli 80 maan muodostaman koalition, joka pyrkii vauhdittamaan irtautumista fossiilisista polttoaineista.
Keskuskauppakamari: Päätös opintosetelistä erinomainen20.11.2025 15:20:36 EET | Tiedote
Keskuskauppakamari pitää hallituksen päättämiä panostuksia ilman opintopaikkaa jääneiden nuorten opintoseteliin erinomaisina. Opintosetelin avulla nuori voi suorittaa 30 opintopisteen verran opintoja avoimessa korkeakoulussa. Seteli tukee nuorten siirtymävaihetta ja ehkäisee koulutuksen ulkopuolelle jäämistä. Korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäykset ovat myös tarpeellisia.
Keskuskauppakamari: Suomi karkottaa pääomat ja osaajat – hallituksen tulee ottaa käyttöön sijoittajan oleskelulupa20.11.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Suomen maahanmuuttopolitiikka uhkaa karkottaa sekä kansainväliset osaajat että pääomat. Samalla kun naapurimaat houkuttelevat yrittäjiä ja sijoittajia selkeillä lupapoluilla, Suomi tekee maahanmuutosta monimutkaisempaa ja epävarmempaa. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Suvi Pulkkisen mukaan hallituksen tulee jo tällä kaudella valmistella ja ottaa käyttöön sijoittajan oleskelulupa niille, jotka haluavat tuoda Suomeen pääomaa, työpaikkoja ja kasvua. Nyt käynnissä oleva Slushissa on mukana 3 500 sijoittajaa, jotka hallinnoivat 4 000 miljardin euron varallisuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme