GRK on valittu perusparantamaan Lappeenrannan ja Luumäen välistä rataosuutta – urakan arvo noin 16 miljoonaa euroa
GRK:n ratahanke sijoittuu Luumäen kunnan ja Lappeenrannan kaupungin alueelle. Urakan päätyövaiheita ovat muun muassa radan tukikerroksen uusiminen ja tähän liittyvät rata- ja maarakennustyöt noin 28 kilometrin pituudelta.
”Rata on vilkkaasti liikennöity, joten ajoitamme työt siten, että niistä on mahdollisimman vähän haittaa radankäyttäjille. Vaativimmat työt tehdään kesäviikonloppuisin ja yöaikaan. Urakka on monipuolinen, sillä siihen kuuluu muun muassa siltojen korjaustöitä, massanvaihtoja, ratarumpujen uusimista ja rakennekerrosten sekä kaarreoikaisujen rakentamista. Lisäksi uusimme routasuojauksia ja teemme niitä lisää. Vaativinta urakassa ovat louhintatyöt, joita tehdään useassa kohtaa liikennöidyn sähköradan lähettyvillä”, urakasta vastaava GRK Infra Oyj:n työpäällikkö Toni Jauho sanoo.
Raiteiden rakentaminen ja kunnossapito ovat yksi nopeimmin kasvavista GRK:n palveluista. Viime vuonna rataliiketoiminnan liikevaihto kasvoi yli 30 % vuodesta 2020.
”GRK keskittyy nykyisen rataverkon modernisointihankkeisiin ja päällysrakenneurakoihin sekä kunnossapitoon. Tavoitteenamme on lisätä ratapalveluiden liikevaihtoa edelleen lähivuosien aikana”, GRK Rail Oy:n toimitusjohtaja Mikko Nyhä sanoo.
GRK urakoi parhaillaan useita kohteita Karjalan radalla
GRK:lla on parhaillaan käynnissä myös muita urakoita Luumäki-Imatra-hankkeeseen liittyen, ja niiden yhteisarvo on noin 29 miljoonaa euroa. Tämä sopimus tuo merkittävän lisän GRK:lla jo käynnissä oleviin ratahankkeisiin.
GRK:lla on työn alla myös Rauhan aseman ja Imatran tavara-aseman välille sijoittuva noin 25 miljoonan euron arvoinen urakka, joka pitää sisällään kaksoisraiteen ja meluesteiden rakentamisen sekä useita siltakohteita: Rauhan aseman, Rauhan, Poventsan, Tainionkosken ja Vuoksenniskan alikulkusillat. Urakassa uusitaan myös Imatran asema nykynormit täyttäväksi. Marraskuun 2019 alussa alkanut urakka on aikataulutettu valmistumaan kesällä 2023.
Tämän lisäksi GRK rakentaa Hietalankadun noin 80 metrin pituisen alikulkusillaan. Kyseisen sopimuksen arvo on noin 4 miljoonaa euroa.
GRK on ollut mukana ratahankkeessa jo aiemmin, sillä se on rakentanut uuden Saimaan kanavan ratasillan, Pontuksen alikulkusillan sekä Oikotien, Hakalin ja Muukon alikulkusillat.
Lisätietoja:
GRK Infra Oyj, työpäällikkö Toni Jauho, 050 5753 459, toni.jauho@grk.fi
GRK Rail Oy, toimitusjohtaja, Mikko Nyhä, 040 863 0450, mikko.nyha@grk.fi
Lisätietoa:
- Karjalan rata on Suomen rataverkkoon kuuluva rataosuus, joka kulkee Kouvolasta Lappeenrannan ja Parikkalan kautta Joensuuhun.
- GRK:n Luumäki–Lappeenranta-perusparannusurakka on osa laajempaa radan kehittämistä.
- Urakan tilaajana on Väylävirasto.
- Sekä henkilö- että tavaraliikenteen määrän odotetaan kasvavan voimakkaasti.
Kun Luumäen ja Imatran välinen 56 kilometrin rataosuus siltoineen on kunnostettu kokonaan, tavara- ja henkilöliikenteen toimintavarmuus paranee.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko NyhäToimitusjohtajaGRK Rail Oy
Puh:+358 40 863 0450mikko.nyha@grk.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme oli vuonna 2021 yli 430 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 900 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Road Oy ja GRK Rail Oy Suomessa, GRK Infra AB ja GRK Rail AB Ruotsissa sekä GRK Infra AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat monipuolisten infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen raiderakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
Turun raitiotien allianssihankkeen palveluntuottajat on valittu: GRK, NRC Group, Ramboll ja Sweco mukaan merkittävään kaupunkikehityshankkeeseen21.3.2024 08:02:47 EET | Tiedote
Turun Raitiotie Oy on valinnut 19.3. GRK Suomi Oy:n, NRC Group Finland Oy:n, Ramboll Finland Oy:n ja Sweco Finland Oy:n muodostaman ryhmittymän Turun raitiotiehankkeen palveluntuottajaksi. Hankkeen alustava kokonaiskustannusarvio on noin 344 miljoonaa euroa.
GRK Infra Oyj:n vuoden 2023 tulos: Vahva kasvu ja kannattavuus vaikeassa markkinatilanteessa7.3.2024 09:02:02 EET | Tiedote
Tammi-joulukuu 2023 lyhyesti (IFRS): Liikevaihto kasvoi uuteen ennätykseensä, noin 21 prosenttia 546,2 (450,5) miljoonaan euroon. Oikaistu käyttökate oli 38,0 (26,3) miljoonaa euroa, eli 7,0 (5,8) prosenttia liikevaihdosta. Käyttökate oli 37,7 (24,4) miljoonaa euroa, eli 6,9 (5,4) prosenttia liikevaihdosta. Oikaistu liikevoitto oli 24,9 (13,7) miljoonaa euroa, eli 4,6 (3,0) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto oli 24,2 (11,4) miljoonaa euroa, eli 4,4 (2,5) prosenttia liikevaihdosta. Omavaraisuusaste oli 39,9 (41,9) prosenttia. Oman pääoman tuotto oli 24,3 (9,0) prosenttia. Nettovelaton, rahavarat 97,6 (43,0) miljoonaa euroa ja nettovelka -63,7 (-7,2) miljoonaa euroa. Tilauskanta kasvoi vahvasti ollen vuoden lopussa 568 (381) miljoonaa euroa.
GRK valittiin tekemään Espoon kaupunkiradan sähkörata- ja vahvavirtatyöt, urakan arvo reilut 10 miljoonaa19.2.2024 10:27:43 EET | Tiedote
GRK on valittu toteuttamaan Espoon kaupunkiradan sähkörata- ja vahvavirtatöitä. Urakan arvo on yli 10 miljoonaa euroa. Kaupunkirata-hankkeessa rakennetaan kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille nykyisten raiteiden lisäksi, jotta lähi- ja kaukoliikenteen junaliikenne sujuvoituu. GRK on valittu toteuttamaan kahta kaupunkiradan urakkaa.
GRK on valittu toteuttamaan valtatie 9:n parantamista, urakan arvo on noin 32 miljoonaa euroa30.1.2024 09:17:30 EET | Tiedote
GRK aloittaa valtatie 9:n parannusurakan Siilinjärvellä, Lotteisen ja Jännevirran välillä. GRK toteuttaa valtatielle myös lentokoneiden varalaskupaikan. Kokonaisuudessaan urakka on valmis syksyllä 2026. Noin 32 miljoonan euron arvoisen urakan rakennuttajana on Väylävirasto.
GRK on valittu toteuttamaan kantaverkon kaapeliyhteyden rakennustöitä Helsinkiin, sopimuksen arvo 22 milj. euroa26.1.2024 15:01:31 EET | Tiedote
GRK on valittu toteuttamaan Helsinkiin uuden kantaverkon 400 kilovoltin kaapeliyhteyden rakennustöitä. Yhteydellä vastataan pääkaupunkiseudun kasvavaan sähkönkulutukseen ja edistetään vihreää siirtymää. GRK:n sopimuksen arvo on 22 miljoonaa euroa. Hankkeen on määrä valmistua vuonna 2026. Suomessa ei ole aiemmin tehty 400 kilovoltin maakaapeliyhteyttä tässä mittakaavassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme