GRK sai historiansa suurimman urakan Ruotsista, arvo yli 2 miljardia kruunua – toteuttaa vihreän teräksen tehtaan pohja- ja maarakennustyöt

H2 Green Steel rakentaa Pohjois-Ruotsissa sijaitsevaan Bodeniin vihreän teräksen tuotantoon tarkoitetut teräs- ja vetytehtaat. GRK on valittu toteuttamaan koko laajan tehdasalueen maarakennus- ja pohjanvahvistustyöt. GRK ja H2 Green Steel tekivät hankkeesta sopimuksen toukokuussa 2022, jonka perusteella sovittiin valmistelevien tehtävien tekemisestä. Työt aloitettiin heinäkuussa 2022 heti sen jälkeen, kun hanke sai rakennusluvan. Nyt yritykset ovat allekirjoittaneet varsinaisen urakkasopimuksen.
GRK tavoittelee merkittävää ja kannattavaa kasvua, jota uusi tilaus osaltaan vahvistaa. Vuoden 2022 lopussa GRK-konsernin tilauskanta oli yhteensä noin 380 miljoonaa euroa.
”Tämä on kokonaisarvoltaan GRK:n historian suurin urakka. Olemme yksi johtavista infra-alan toimijoista Suomessa, mutta Ruotsin ja Viron merkitys GRK:lle kasvaa entisestään lähivuosien aikana. Tavoittelemme erityisesti Ruotsissa nopeaa kasvua, jota tämä uusi sopimus tukee huomattavasti”, GRK-konsernin toimitusjohtaja Juha Toimela sanoo.
Sopimuksella on merkittävä vaikutus GRK-konsernin ja sen GRK:n Ruotsissa toimivan tytäryhtiön, GRK Infra AB:n kasvuun ja liikevaihtoon. Vuonna 2021 GRK-konsernin liikevaihto oli yli 430 miljoonaa euroa ja GRK Infra AB:n liikevaihto puolestaan 50,3 miljoonaa euroa.
”Pohjois-Ruotsissa on käynnissä miljardien investoinnit fossiilisista polttoaineista vapaan terästuotannon aloittamiseksi. H2 Green Steel rakentaa Bodeniin merkittävän teräskeskittymän. Olen todella kiitollinen ja tyytyväinen, että meidät valittiin mukaan toteuttamaan tärkeää osaa projektista”, Ruotsin maayhtiön GRK Infra AB:n toimitusjohtaja Mika Mäenpää sanoo.
”GRK Infra AB:n palvelut kattavat kaikki infrarakentamisen osa-alueet. Meillä on pitkä kokemus vaativista rakennus- ja infra-alan projekteista. Kilpailukykymme, joustavuutemme ja asiantuntemuksemme vakuuttivat asiakkaan valitsemaan GRK:n mukaan projektiin. Kyseessä on mittava kokonaisuus, jonka aikana teemme muun muassa satoja kilometrejä paalutustyötä ja maanleikkaustöissä siirrämme maamassoja miljoonia kuutioita”, Mäenpää kuvailee.
Hankkeella on laaja työllistämisvaikutus koko Norrbottenin alueella. Projektin aikana tehdasalueella työskentelee samaan aikaan tuhansia rakentajia. GRK Infra AB rekrytoi jatkuvasti henkilöstöä projektiin ja houkuttelee töihin muun muassa suomalaisia ja virolaisia osaajia.
”Työmaalla GRK:n ammattilaiset työskentelevät vuorotöissä, jotta pysymme tiukassa aikataulussa. Lisäksi työllistämme merkittävän määrän alihankkijoita”, Mäenpää kertoo.
Lisätietoja yrityksestä:
H2 Green Steel (H2GS AB) perustettiin vuonna 2020 jouduttamaan teollisuuden ilmastosiirtymää vihreän vedyn avulla. Teräs, joka aiheuttaa suuria hiilidioksidipäästöjä, on H2 Green Steelin suurin teollisuusala. H2 Green Steelin perustaja ja suurin osakkeenomistaja on sijoitusyhtiö Vargas, joka on ollut perustamassa myös akkuyritys Northvoltia, ja joka on yksi suurimmista osakkeenomistajista kyseisessä yrityksessä. H2 Green Steelin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, ja ensimmäinen tehdaslaitos on kehitteillä Bodenissa.
https://www.h2greensteel.com/
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha ToimelaToimitusjohtajaGRK Infra Oyj
Puh:+358 40 594 5473juha.toimela@grk.fiMika MäenpääToimitusjohtajaGRK Infra AB
Puh:+46 73 620 1399mika.maenpaa@grkinfra.seKuvat
Tietoja julkaisijasta
GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme oli vuonna 2021 yli 430 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 000 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi maayhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Infra AB Ruotsissa sekä GRK Eesti AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
GRK sai Virossa merkittävän Rail Balticaan liittyvän projektin, arvo noin 30 miljoonaa euroa3.4.2023 12:16:21 EEST | Tiedote
Rail Baltic Estonia on valinnut GRK:n rakentamaan Tallinnassa sijaitsevaa uutta Ülemisten asema-aluetta sekä sen lähiympäristöä. Rakennustyöt tehdään tulevaa Rail Baltican rautatietä ja matkustajaterminaalia varten. Hankkeen arvo on noin 27 miljoonaa euroa. Rakennustyöt alkavat keväällä 2023 ja projekti kestää syksyyn 2026 saakka.
GRK on valittu toteuttamaan itärajalle esteaidan pilottikohdetta, työt valmistuvat kesäkuussa10.3.2023 10:37:29 EET | Tiedote
Rajavartiolaitos on valinnut GRK:n rakentamaan noin kolmen kilometrin mittaisen esteaidan Pelkolaan Imatran rajanylityspaikalle. Kyseessä on pilottikohde.
GRK:n tulostiedote tammi-joulukuu 2022: Liikevaihto kasvoi, tilauskanta säilyi hyvällä tasolla ja tuloksessa saavutettiin torjuntavoitto6.3.2023 15:15:00 EET | Tiedote
Tammi-joulukuu 2022 lyhyesti: • Liikevaihto kasvoi 4,6 prosenttia 450,5 (430,6) miljoonaan euroon. • Oikaistu käyttökate oli 26,3 (34,0) miljoonaa euroa, eli 5,8 (7,9) prosenttia liikevaihdosta. • Käyttökate oli 24,4 (32,6) miljoonaa euroa, eli 5,4 (7,6) prosenttia liikevaihdosta. • Oikaistu liikevoitto oli 13,7 (22,6) miljoonaa euroa, eli 3,0 (5,3) prosenttia liikevaihdosta. • Liikevoitto oli 11,4 (20,7) miljoonaa euroa, eli 2,5 (4,8) prosenttia liikevaihdosta. • Omavaraisuusaste oli 41,9 (43,6) prosenttia. • Oman pääoman tuotto oli 9,0 (21,9) prosenttia. • Tilauskanta oli 381,0 (381,6) miljoonaa euroa. Keskeiset tapahtumat vuonna 2022: • GRK valittiin toteuttamaan useita merkittäviä hankkeita, kuten Lounais-Suomen radan ja turvalaitteiden kunnossapidon allianssiurakassa, Aurajoen ylittävän ratasillan uusimisen, Kouvola–Kotka–Hamina-rataosuuden neljä eri urakkaa sekä Hailuodon kiinteän maantieyhteyden. • GRK uudisti organisaatiotaan ja toimintamalliaan. Tavoitteena oli aiempaa selkeäm
GRK on valittu toteuttamaan Viron rautateiden sähköistämistä – hankkeen arvo lähes 80 miljoonaa euroa9.2.2023 09:30:42 EET | Tiedote
Eesti Raudtee (Estonian Railways) on valinnut GRK:n toteuttamaan Aegvidu–Tapa–Tartto-rataosuuden sähköistämistä. Hankkeen kokonaisarvo on noin 79 miljoonaa euroa. Kyseessä on ensimmäinen merkittävä askel Viron rautateiden sähköistämisessä.
Vaasa tavoittelee 50 kilometrin baanaverkostoa – GRK:n ja Sitowisen pyöräilyallianssi valittu vastaamaan hankkeen toteutuksesta3.1.2023 09:00:00 EET | Tiedote
GRK:n ja Sitowisen yhteinen allianssiryhmittymä on valittu Vaasan pyöräilyn edistämishankkeen palveluntuottajaksi. Pyöräilyhanke kestää vuoteen 2029 saakka, ja sen aikana Vaasaan on tarkoitus toteuttaa 50 kilometrin kävelyn ja pyöräilyn laatukäytäväverkosto sekä muita pyöräteitä oheispalveluineen. Hankkeen kokonaiskustannus määräytyy vuosittaisten kehitysvaiheiden aikana, ja tavoiteltu suuruusluokka on noin 30–50 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme