Haaga-Helian luotsaama Corship toi eurooppalaisen megatrendin Suomeen

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun luotsaama kansainvälinen Corship -hanke päättyi vuoden vaihteessa. Corshipin tavoitteena oli luoda isojen yritysten, pienten startupien sekä korkeakoulujen välille yhteinen kieli, joka tukee yrittäjyyden ja yhteisinnovoinnin potentiaaleja.
Hankkeen oppimisvaihe käynnistyi viime keväänä massiivisella 2 500 henkilön MOOC-kurssilla, joka huipentui sen myötä järjestettyyn Co-Innovation MasterClassiin.
Masterclassiin kutsuttiin mukaan yhteensä noin neljäkymmentä motivoituneinta opiskelijaa, joille avautui myös mahdollisuus suorittaa Haaga-Helian myöntävä mikropätevyys.
Monimuotoisuus on rikkaus myös oppimisessa
Haaga-Helian liiketalouden lehtori Anette Kairikko uskoo Suomessa vielä tuntemattomien mikropätevyyksien nousevan tulevaisuudessa keskeiseksi osaksi aikuiskoulutusta.
Masterclassin yhtenä valmentajana toimineen Kairikon mielestä oppijoita ryhmitellään usein aivan liian jäykästi heidän aikaisemmin suorittamiensa pätevyyksien perusteella.
Samalla varotaan myös eri koulutustason omaavien henkilöiden sekoittamista samoihin ryhmiin.
— Aikuiskoulutuksen kohdalla tilanne on hyvin toisenlainen. Osallistujien erilaiset taustat sekä kurssien aikana tapahtuva verkostoituminen saattavat oppijoiden näkökulmasta katsottuna olla hyvinkin se kaikista isoin rikkaus kurssilla, hän toteaa.
Esimerkiksi Haaga-Helian järjestämään Masterclassiin osallistui hyvin monenlaisia ihmisiä niin koulutuksen, työkokemuksen kuin iän ja kansallisuuksienkin puolesta.
Kurssille osallistui yritysten edustajia, yliopistoihmisiä, konsultteja ja startup-yrittäjiä, joita kaikkia yhdisti kiinnostus yhteisinnovointia kohtaan.
Pääosin osallistujat olivat kuitenkin kokeneita ja koulutettuja, omien alojensa rautaisia ammattilaisia.
Tavoitteet ovat korkealla
Mikropätevyydet ovat Suomessa vielä verrattaen uusi ilmiö, joka on hiljallen vasta rantautumassa suomalaiseen korkeakoulumaailmaan. Keski-Euroopassa niiden suosio on kuitenkin kasvanut huimaa vauhtia.
Mikropätevyydet toimivat eräänlaisina todistuksina oppimistuloksista, jotka oppija on hankkinut lyhyen ja avoimesti arvioidun kurssin tai moduulin perusteella.
Niiden joustavuuden ansiosta myös kokopäivätyötä tekeville aukeaa enemmän koulutusmahdollisuuksia tietojen, taitojen ja pätevyyksien hankkimiseen ja ylläpitoon, jotka ovat tärkeitä paitsi henkilökohtaiselle myös ammatilliselle kehitykselle.
Euroopan unioni on asettanut tavoitteekseen, että vuoteen 2030 mennessä jokainen jäsenvaltion aikuinen suorittaisi vähintään yhden koulutuksen vuodessa. Sen saavuttaminen vaatii kuitenkin joustoa työelämältä sekä lisää panostusta aikuiskoulutukseen.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta Corporate EDUpreneurship - Benefitting Start-ups, Universities and Corporates across Europe -hankkeeseen (Corship) osallistuivat projektipäällikkö Timo-Pekka Uotila, suunnittelija Johanna Koskinen sekä liiketalouden lehtorit Anette Kairikko ja Maija Suonpää.
Hanke oli Erasmus+ Knowledge Alliancesin rahoittama.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anette KairikkoHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358 294471518anette.kairikko@haaga-helia.fiTimo-Pekka UotilaHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358 294471504timo-pekka.uotila@haaga-helia.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme