MessukeskusMessukeskus

Habitare tarjosi sisustusinspiraatiota kaikille aisteille

Jaa
kuva: Maija Astikainen
kuva: Maija Astikainen

Suomen johtava huonekalu-, design- ja sisustustapahtuma Habitare tarjosi elämyksiä sisustamisesta ja muotoilusta. Viiden päivän aikana Habitaressa ja Hifissä vieraili alustavien tietojen mukaan yli 57 000 kävijää. Habitare järjestetään seuraavan kerran Messukeskuksessa Helsingissä 9.-13.9.2020.

Habitaren kävijöille tehdyn tutkimuksen mukaan 90% kävijöistä tulee Habitareen hakemaan vinkkejä ja inspiraatiota tuleviin hankintoihin. Ensisijaisesti yritysten esittelemiin uutuuksiin ja trendeihin tuli tutustumaan 45% kävijöistä.

Kotimainen Luhta Home lanseerasi Habitaressa uuden kodin tuoksumalliston, sekä kokonaan uuden myymäläkonseptin.

”Lanseerasimme Habitaressa pohjoismaisen tuoksumaailman ympärille rakennetun kodin tuoksumallistomme, jolle löysimme vuosi sitten Habitaresta malliston yhteistyökumppaniksi Osmian. Tuoksumalliston lanseeraamisen lisäksi esittelemme Habitaressa uuden myymäläkonseptimme, jossa brändiviestintää on teroitettu ja muun muassa logoa uudistettu. Tarkoituksenamme on esitellä kokonaiskonseptia, joten messujen kuluttajamyyntiä on vähennetty hiukan. Niin kotimaiset kuin ulkomaiset yritysasiakkaat ovat tulleet tutustumaan konseptiin tänne messuille, ja olemme muun muassa keskustelleet shop in shop -konsepteista ulkomaille. Myymäläketjut ovat Habitaren ja uuden konseptin myötä nähneet meidät ihan uudella tavalla”, kertoo L-Fashion Groupin divisioonajohtaja Keni Luhtanen.

Vastuullisuus esillä Habitaressa

Tänä vuonna myös vastuullisuus näkyi Habitaren ohjelmassa ja myös messukävijöiden ostosvalintoja ohjaavana tekijänä. 36% kävijöistä kertoo, että ekologisuus ja kestävä kehitys on tärkein tekijä ostoksia tehtäessä.

Myös pintamateriaalien valmistaja Tarkett korosti osastollaan materiaalien vastuullisuutta ja toi tuotteen ominaisuudet esille täysin uudella tavalla.

”Osastossamme yhdistyy kokemuksellinen design ja käyttämämme iQ-materiaalin 100 % kierrätettävyys. Viime vuonna kierrätettiin yhteensä 450 tonnia asennushukkaa uudeksi lattiaksi. Kierrätämme materiaalia myös messuilla, ja toimmekin Habitareen jo keväällä Milanon Design Weekillä nähdystä Formations-näyttelystä osan, jotta voimme näyttää kävijöille, mihin kaikkeen lattiamateriaali voi taipua. Messukävijät ovat ottaneet osaston hienosti vastaan ja niin ammattikävijät kuin kuluttajatkin ovat olleet vaikuttuneita. Olemme tunnettu valmistaja ammattilaisten keskuudessa, mutta täällä pääsemme tavoittamaan myös kuluttajat brändillämme ja näyttelyllämme. Designin ja kierrätettävyyden yhdistäminen on alalla äärimmäisen tärkeää, ja isona yrityksenä voimme vaikuttaa siihen, mihin ala on menossa”, sanoo Tarkettin markkinointipäällikkö Anitta Kaihu.

Kiinnostavimmat tuotteet ja ilmiöt suomalaisessa muotoilussa

Habitaren Kansainvälinen Ystävä, italialaisen Alessi-muotoilutalon pääjohtaja Alberto Alessi valitsi Habitaresta kiinnostavimmat sisällöt. Paras osasto Alessin mielestä oli Hemmo Honkosen osasto Talentshopissa, kiinnostavin tuote Tapio Anttilan Stadion-tuoli, kiinnostavin materiaali March Design Studion pöytäliina, konsepti Riot Innovationsin Eese-jatkojohto, ilmiö Rehome Toilet The Blockin osastolla. Young Finnish Designin osaston ”Next Aaltos” Alessi nimesi parhaaksi osoitukseksi teemasta Next.

Habitare-suunnittelukilpailun voittajaksi päätuomari Stefan Diez valitsi Erik Lindahlin sekä kaksikon Kadri Kallaste ja Pinja Koskelin. Kilpailun palkinnot lahjoitti Suomen Messusäätiö. Messukeskuksen ja Grafian julistesuunnittelukilpailun voitti Ville Savimaa.

Katse kohti Habitaren juhlavuotta

Habitare juhlii vuonna 2020 jo puolen vuosikymmenen mittaista taivaltaan.

”50-vuotta täyttävä Habitare panostaa kansainvälisyyteen entistä enemmän, mutta juhlavuoden kunniaksi keräämme myös tarinoita Habitaren historian varrelta. 50:nen vuoden aikana maailma on muuttunut monin tavoin ja uusia sukupolvia on syntynyt. Hankintoja kotiin ja muihin tiloihin tekee Habitaressa ainakin neljä sukupolvea sitten 1970-luvun. Tulemme keräämään vuoden mittaan eri kanavissa tarinoita Habitaren historiasta niin kuluttajilta, yrityksiltä kuin yhteistyökumppaneiltammekin. Tuleva juhlavuosi on samalla katsaus Habitaren historiaan kuin tulevaisuuteenkin”, iloitsee Habitaren luova johtaja Laura Sarvilinna.

Lisätietoja:

tiedottaja Eva Kiviranta, p. 040 775 6609, eva.kiviranta@messukeskus.com

Palkintotiedotteet Habitaren uutishuoneessa >>

Tutkimustulokset: Habitare kävijätutkimus, TNS Kantar 2019

 

 

Habitare

Suomen suurin huonekalu-, design- ja sisustustapahtuma Habitare järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä 9.-13.9.2020. Habitare tarjoaa elämyksiä ja ideoita sisustamisesta sekä kodin ja tilojen toiminnallisuudesta ja visuaalisuudesta. Habitare tuo esiin uuden suunnittelijapolven ajatuksia ja töitä sekä herättää keskustelua. | www.habitare.fi | @HabitareFair | www.facebook.com/habitare | #habitare2019

Avainsanat

Kuvat

kuva: Maija Astikainen
kuva: Maija Astikainen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Messukeskus
Messukeskus
Messuaukio 1
00520 HELSINKI

+358 40 450 3250http://www.messukeskus.com

Messukeskus on ihmisläheinen media, joka luo kasvua aitojen kohtaamisten kautta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa tai isännöi vuosittain 50 messutapahtumaa ja tuhat kokousta ja kongressia, joihin osallistuu 1,1 miljoonaa vierasta.Tarjoamme messuille, kokouksiin, kongresseihin ja muihin tapahtumiin 7 muuntautuvaa hallia, 40 erilaista kokoustilaa, 21 ravintolaa, uudistuneen tapahtumahotellin ja täydelliset tapahtumapalvelut. | Messukeskus – sata vuotta tapahtumien keskipisteessä 

Messukeskus Helsinki, Expo and Convention Centre, creates growth through encounters. We are the largest event organiser in Finland producing or hosting 50 exhibitions and one thousand meetings and congresses with 1,1 million visitors annually. We provide a perfect venue with 7 adaptable halls, 40 conference spaces, the 4,400-seater Amfi Hall auditorium, 21 restaurants, a fully renewed event hotel, and all event services. | Messukeskus – A century in the centre of events 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Keskiviikkona 3.6. vietetään Kansainvälistä messujen päivää teemalla 'Messut on avain talouden jälleenrakennukseen'1.6.2020 11:54:24 EESTTiedote

Keskiviikkona 3.6. juhlitaan messumediaa. Kansainvälisenä messujen päivänä halutaan nostaa esiin messujen valtaisaa merkitystä elinkeinoelämälle. Messuilla lanseerataan uutuudet, tehdään kauppaa, solmitaan merkittäviä sopimuksia ja luodaan uusia, tärkeitä kontakteja. Messutoiminnan hallittu käynnistäminen auttaisi koronakriisistä kärsivän talouselämän elvyttämiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme