MessukeskusMessukeskus

Habitaren 2019 Kansainvälinen Ystävä Alberto Alessi: Suomalainen ja italialainen muotoilu ovat toistensa vastakohtia, ja siksi sopivat niin hyvin yhteen

Jaa

Tunnetun italialaisen designtalo Alessin pääjohtaja Alberto Alessi on Habitaren Kansainvälinen Ystävä 2019. Suomalaisen muotoilun kanssa pitkään toiminut Alessi valitsee Habitaren kiinnostavimmat sisällöt ja pitää keynote-puheenvuoronsa keskiviikkona 11.9.2019. Habitare on avoinna Messukeskuksessa Helsingissä 11.–15.9.2019.

 

Italiassa 1921 perustettu Alessin muotoilutalo on yksi maailman tunnetuimpia yrityksiä muotoilun kentällä. Alessin yli tuhannen tuotteen valikoimaan kuuluu paljon kodin esineitä, kuten astioita ja keittiötarvikkeita, ja monet ovat saavuttaneet ikonisen maineen nykymuotoilussa. Tuotteiden suunnitteluun on vuosien saatossa osallistunut yli kolmesataa muotoilijaa – joukossa myös monia suomalaisia.

”Arvioimme Alessin tuotteiden menestystä neljällä muuttujalla, joita ovat tuotteen funktio, aistinvarainen kuvitteellinen muisti, viestintä ja kieli, sekä hinta. Korkein mahdollinen pistemäärä on 20 pistettä, ja korkein Alessin tuotteen saama pistemäärä on 18 pistettä. Se on pistemäärä, josta tiedämme, että tuotetta tullaan myymään satatuhatta kappaletta vuodessa”, Alberto Alessi kertoo.

Pitkä historia suomalaisen muotoilun kanssa

Alessi tulee Habitareen valitsemaan kiinnostavimmat sisällöt, ja tapaa samalla ystäviään suomalaisen muotoilun saralta.

”Tein ensimmäisen työmatkani ulkomaille vuonna 1970, kun tulin katsomaan suomalaista muotoilua. Suomi oli jo tuolloin merkittävä osa muotoilun maailmaa, ja italialainen arkkitehti Franco Sargiani sekä suomalainen graafinen suunnittelija Eija Helander olivat ensimmäisiä muotoilijoita, joiden kanssa tein yhteistyötä. Vuosikymmenien aikana olen työskennellyt lukuisten suomalaisten suunnittelijoiden kanssa ja jopa opettanut Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa 1990-luvulla”, hän kertoo taustastaan Suomeen liittyen.

Myös suomalainen ruokakulttuuri kiinnostaa, sillä Alessi tulee Helsinkiin myös yhden suosikkiravintolansa perässä.

”Tulen Suomeen mielelläni myös siksi, että yksi suosikkiravintoloistani maailmassa on Savoy”, hän toteaa.

Suomalaiset ja italialaiset muotoilijoiden ovat toistensa vastakohtia

Pitkään sekä italialaisten että suomalaisten muotoilijoiden kanssa työskennellyt Alessi näkee suomalaisten ja italialaisten muotoilijoiden lähestymistavoissa suuria eroja.

”Suomalaiset muotoilijat ovat hyvin kiinnostuneita toiminnallisuudesta, kun taas italialaisia kiinnostaa runous ja tunteet. Näistä lähtökohdista on selvää, että heidän suunnittelemansa tuotteet ovat hyvin erilaisia. Pidän kuitenkin siitä, että Alessin mallistossa on lukuisia erilaisia tyylejä ja kieliä”, Alessi pohtii.

Italialaiset muotoilijat tulkitsevat muotoilun usein uudenlaiseksi runouden ja taiteen muodoksi. Muotokieli on hyvin erikoislaatuista eikä vastaavia löydä mistään muualta.

”He saattavat joskus olla vähemmän kiinnostuneita tuotteiden toiminnallisesta puolesta, eivätkä ehkä mieti tuotantokustannuksia. Jotkut muotoilijat puolestaan ovat hyvin käytännöllisiä, kuten esimerkiksi Jasper Morrison ja Harri Koskinen. Tällöin on Alessin kaltaisen yrityksen rooli tuoda mukaan hieman hulluutta. Muutenhan me olisimme suomalainen yritys”, Alessi jatkaa.

 

Lisätietoja Habitaresta ja Alberto Alessin haastattelupyynnöt:

Messukeskus, tiedottaja Eva Kiviranta, p. 040-7756609, eva.kiviranta@messukeskus.com

 

Alessi

Vuonna 1921 perustettu Alessi muotoilutalo erikoistunut kodin käyttöesineisiin, kuten keittiötarvikkeisiin, ruoanvalmistusvälineisiin, sisustustuotteisiin ja valaisimiin. Monet Alessin tuhansista tuotteista ovat saavuttaneet ikonisen aseman nykymuotoilun kentällä. Alessin missiona on muuttaa kulttuurinen, esteettinen ja funktionaalinen huippulaatu massatuotantoon sopiviksi tuotteiksi. Alessin kylmävalssatusta ruostumattomasta teräksestä valmistetut tuotteet tehdään yhtiön tehtaalla Italian Crusinallossa. Alessin tuotteita myydään 10 brändimyymälässä ja 200 shop-in-shopissa ympäri maailmaa. Alessin tuotteita viedään yli 60 maahan ja yhtiön liikevaihdosta kaksi kolmasosaa tulee viennistä. Alberto Alessin aikana 80-luvulla Alessi laajensi tuotantoaan uusiin materiaaleihin ja teknologioihin, kuten kellojen valmistukseen ja kylpyhuonekalusteisiin. Tunnetuimpia Alessin tuotteita ovat mm. teräslankainen hedelmäkori ”370”, Aldo Rossin suunnittelema ”La conica” -espressokeitin sekä Michael Gravesin viheltävä teepannu ”9093”, Philippe Starckin suunnittelema ”Juicy Salif” -sitruspuserrin ja Alessandro Mendinin ”Anna G” -pullonavaaja.

 

Habitare
Suomen suurin huonekalu-, design- ja sisustustapahtuma Habitare järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä 11.–15.9.2019. Habitare tarjoaa elämyksiä ja ideoita sisustamisesta sekä kodin ja tilojen toiminnallisuudesta ja visuaalisuudesta. Habitare tuo esiin uuden suunnittelijapolven ajatuksia ja töitä sekä herättää keskustelua. Habitaren Kansainvälinen Ystävä vuonna 2019 on Alberto Alessi. Samaan aikaan Habitaren kanssa: Hifi ja ammattilaisten Habitare Pro | www.habitare.fi | @HabitareFair | www.facebook.com/habitare | #habitare2019

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Messukeskus
Messukeskus
Messuaukio 1
00520 HELSINKI

+358 40 450 3250http://www.messukeskus.com

Messukeskus edistää suomalaista elinkeinoelämää mahdollistamalla tuloksellisia kasvokkain kohtaamisia messuilla, kokouksissa, kongresseissa ja muissa tapahtumissa. Messukeskuksessa järjestetään vuosittain noin sata messutapahtumaa sekä 2000 kokousta ja kongressia, joihin osallistuu yli miljoona vierasta. Messukeskuksen omistajayritys Suomen Messut Osuuskunta täyttää 100 vuotta vuonna 2019. | Messukeskus – sata vuotta tapahtumien keskipisteessä 

Messukeskus Helsinki, Expo and Convention Centre, promotes Finnish welfare by enabling effective face to face encounters at exhibitions, meetings, conferences and other events. Annually, a hundred exhibitions and 2000 meetings and congresses are held at MessukeskusOver one million visitors take part in the events. The Finnish Fair Corporation, the company that owns Messukeskus Helsinki, celebrates its 100th anniversary in 2019. | Messukeskus – A century in the centre of events 

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Ensimmäiset Cyber Security Nordic -tapahtuman puhujat on julkaistu23.4.2019 10:49:11 EESTTiedote

Cyber Security Nordic 2019 -tapahtumassa pääpuhujista Rik Ferguson, Perttu Pölönen, Tom Van de Wiele ja Kim Zetter avaavat neljää tapahtuman teemaa. Tänä vuonna teemoina ovat kyberturvallisuuden politiikka, talous, todellisuus ja tulevaisuus. Teemoja avataan sekä yritystalouden että julkishallinnon näkökulmista. Cyber Security Nordic -tapahtuma järjestetään 2. - 3.10.2019 Messukeskuksessa Helsingissä nyt kolmannen kerran.

Vuoden Huiput -näyttely Habitareen12.4.2019 10:00:00 EESTTiedote

Parasta suomalaista luovaa suunnittelua esittelevän Vuoden Huiput -kilpailun voittajien näyttely nähdään jälleen ensi syksynä Habitaressa Messukeskuksessa 11.–15.9.2019. Suomen merkittävimmän luovan suunnittelun kilpailun voittajat julkistettiin eilen. Grafian järjestämä Vuoden Huiput on parasta suomalaista mainontaa ja muotoilua palkitseva, vuodesta 1980 järjestetty kilpailu. Viime vuoden luovan suunnittelun parhaimmisto palkittiin eilen Vuoden Huiput 2018 -gaalassa. Voittajatyöt esitellään jälleen omana näyttelynään Habitaressa syyskuussa. Habitaren Vuoden Huiput 2018 -näyttelyssä nähdään noin 61 työtä, 15 eri sarjan parhaat. Kilpailun kaikkien sarjojen pääpalkinnon, Grand Prixin, sai TBWA:n Helsingin Sanomille suunnittelema Land of Free Press. Kampanjan luovasta suunnittelusta TBWA\Helsingillä vastasivat mm. Sami Kelahaara, Jyrki Poutanen ja Erno Reinikainen. ”Älykäs ajatus, nopea ja erinomaisesti ajoitettu toteutus, usko minimalismin ja kiteytetyn sanoman voimaan sekä halu vaikutta

Matkamessut yhteistyöhön Maata pitkin -matkamessujen kanssa8.4.2019 13:00:00 EESTTiedote

Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matkamessut aloittaa yhteistyön Maata pitkin -matkamessujen kanssa. Ensimmäinen yhteinen hanke on 5.5. Maata pitkin -matkamessut. Taustalla on Matkamessujen tahto tarjota tietoa ja inspiraatiota kaikille matkailijoille, sekä tavoittaa uusia kohderyhmiä. Matkamessut ovat toimillaan edistäneet vastuullista ja kestävää matkailua jo pitkään, ja esimerkiksi SMALin luoma kestävän matkailun Helsinki Declaration allekirjoitettiin ensimmäistä kertaa Matkamessuilla yli 10 vuotta sitten. Muuttuvassa maailmassa toimia on kuitenkin lisättävä, ja Matkamessut haluavat tarjota tietoa myös vaihtoehtoisista matkustusmuodoista kiinnostuneille matkailijoille. Yhtenä toimenpiteenä on yhteistyö Maata pitkin -matkamessujen kanssa. Toukokuussa Helsingissä järjestettävään tilaisuuteen kokoontuu maata pitkin matkustamiseen liittyviä toimijoita jakamaan tietoa ja inspiraatiota esimerkiksi juna- ja pyörämatkailusta. Yhteistyön myötä Matkamessut tuo tilaisuuteen muun

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme