Haitalliseksi säädettyjen vieraslajien hallintasuunnitelman mukaisten toimenpiteiden toteuttamisen avustus

Kainuun ELY-keskus myöntää valtionavustuksia haitalliseksi säädettyjen vieraslajien hallintasuunnitelman mukaiseen torjuntaan, neuvontaan ja torjuntatoimenpiteiden jälkiseurannan toteuttamiseen.

Espanjansiruetana on levinnyt pohjoiseen kuten Kainuuseen asti. (Kuva: Reima Leinonen)

Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Ne myönnetään maa- ja metsätalousministeriön osoittaman määrärahan puitteissa sekä edellyttäen, että eduskunta osoittaa em. tarvittavan rahoituksen.

Avustusta voidaan myöntää hankkeiden toteuttamisesta, neuvonnasta ja jälkiseurannasta aiheutuviin kustannuksiin. Avustushaku avautuu 18.10.2021.

Avustuspäätösten maksatukset käsittelee ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus). Avustuksen maksatusta haetaan avustuspäätöksen mukaisesti yhdessä tai useammassa erässä erillisellä maksatushakemuslomakkeella. Ne myönnetään maa- ja metsätalousministeriön osoittaman määrärahan puitteissa sekä edellyttäen, että eduskunta osoittaa em. tarvittavan rahoituksen.

Näin haet avustusta

1. Hae avustusta sähköisen asiointipalvelun kautta (Haitalliseksi säädettyjen vieraslajien torjunta-, neuvonta- ja torjunnan jälkiseuranta -avustus). 2. Täytä hakemus huolellisesti ja liitä siihen vaadittavat liitteet. Puutteellinen hakemus, lisäselvitystarpeet ja hakemuksen muuttaminen kesken käsittelyn saattavat pitkittää asian käsittelyä. Tarkempia ohjeita hakemuslomakkeen täyttämiseen löydät aluehallinnon asiointipalvelusta ja ELY-keskuksen verkkosivuilta. 3. Mikäli Kainuun ELY-keskus pyytää täydentämään hakemusta, toimita pyydetyt täydennykset asetettuun määräaikaan mennessä tai neuvottele lisäajasta viranomaisen kanssa. 4. Kun Kainuun ELY-keskus on saanut riittävät ja oikeat tiedot avustushakemusta koskevan asian ratkaisemiseksi, se tekee asiasta muutoksenhakukelpoisen päätöksen paikallisen ELY-keskuksen puollolla. Päätös toimitetaan avustuksen hakijalle.

Näin haet maksatusta

1. Hae avustuksen maksatusta päätöksen mukaisesti yhdessä tai useammassa erässä. Käytä KEHA-keskuksen maksatushakemuslomaketta. 2. Jätä maksatushakemus asiointipalvelussa Maksatukset -välilehden kautta. Lisätietoa maksatuksen hakemisesta ja tarvittavat lomakkeet löydät KEHA-keskuksen verkkosivuilta: https://keha-keskus.fi/yhteystiedot/hae-maksatusta

Kenelle ja millä ehdoilla

Avustuksien hakijoina ja saajina voivat olla kunnat, yhdistykset sekä yksityiset ja julkiset yhteisöt. Avustukset vieraslajitorjunnan toteuttamiseen on tarkoitettu sellaisiin hankkeisiin, joissa:

• hankkeella torjutaan haitalliseksi säädettyä vieraslajia, eli kasvi- tai eläinlajia, joka sisältyy joko kansalliseen tai EU:n vieraslajiluetteloon
  • hanke toteuttaa haitalliseksi säädettyjen vieraslajien hallintasuunnitelmia siten, että
  • hanke sisältää toimenpiteitä, joilla hankkeen tuloksellisuutta voidaan seurata.
  • hankkeen kohteena on alue, jossa haitalliseksi säädettyä vieraslajia on suunnitelman mukaan ensisijaisesti torjuttava
    • hankkeessa käytetään suunnitelmassa suositeltuja torjuntatoimenpiteitä tai -menetelmiä;
    • hanke on yhteistyöhanke, jossa mukana on useita toimijoita (kunnat, kansalaisjärjestöt, muut julkiset ja yksityiset yhteisöt), sekä

Hanke voi olla myös jälkiseurantahanke tai uusien torjuntamenetelmien kokeiluhanke. Etusijalla avustusten myöntämisessä ovat hankkeet, jotka ovat alueellisesti mahdollisimman kattavia.

Avustuksen määrä kunnille on enintään 50 % hankkeen kustannuksista. Yhdistysten ja yhteisöjen omarahoitusosuuteen voidaan lukea omaa työtä. Avustuspäätöksessä voidaan antaa myös muita määräyksiä, joita päätöksen kohteen tulee noudattaa.

Tausta ja lainsäädäntö

Maa- ja metsätalousministeriö haluaa tehostaa haitallisten vieraslajien torjuntaa. Avustushaku vieraslajien saamiseksi kuriin aukeaa lokakuussa 2021. Tavoitteena on vahvistaa kuntien, kansalaisjärjestöjen ja yritysten yhteistyötä haitalliseksi säädettyjen vieraslajien torjunnassa ja edistää toimenpiteitä, joilla hävitetään lajien esiintymiä ja estetään niiden leviämistä.

Avustusta voidaan myöntää sekä varsinaisiin torjuntatoimenpiteisiin että hankkeisiin, joilla seurataan ja varmistetaan torjunnan tuloksia. Avustusta voidaan myöntää myös vieraslajineuvontaan sekä uusiin innovaatioihin vieraslajitorjunnassa.

Avustusta voivat hakea erityisesti kunnat mutta myös yhdistykset, yritykset ja muut yhteisöt. Avustusta voidaan myöntää lähtökohtaisesti enintään puolet hankkeen kustannuksista. Toisen puolikkaan hakija kattaa omalla rahoituksellaan, johon voi sisältyä myös talkootyötä.

Vieraslajien torjunta hyödyttää koko paikkakuntaa ja aluetta edistäen myös alkuperäisten lajien palautumista käsitellyille alueille. Vieraslajitorjunta perustuu vieraslajilakiin ja -asetukseen sekä vieraslajien torjuntaa koskeviin hallintasuunnitelmiin.

Palvelu on maksuton.

Kainuun ELY-keskus
Reima Leinonen p. 0295 023 799
sähköposti: etunimi. sukunimi@ely-keskus.fi

Kokemäenjoen vesivisio2050, Vuoden vesiteko -kunniamaininta Pro Kuivasjärvi ry:lle (Varsinais-Suomi, Etelä-Pohjanmaa, Pirkanmaa, Häme)8.12.2021 15:08:41 EET | Tiedote

Vesivisio 2050 on tavoitetila Kokemäenjoen vesistöalueen vesivarojen tulevaisuudesta vuoteen 2050 saakka. Vuodesta 2020 alkaen vesivisiotyötä koordinoiva ohjausryhmä on jakanut vuosittain Vuoden vesiteko -tunnustuksen yksittäiselle ihmiselle tai organisaatiolle, joka on ansiokkaasti edistänyt vesienhoitoa joko koko Kokemäenjoen vesistöalueella tai jollakin rajatummalla valuma-alueella. Kunniamaininnan sai tänä vuonna Pro Kuivasjärvi ry Parkanosta. Lämpimät onnittelut!

Kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-dokumentet för projektet för Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse (Nyland, Egentliga Finland)3.12.2021 15:05:30 EET | Tiedote

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har gett en motiverad slutsats om Trafikledsverkets beskrivning av miljökonsekvensbedömningen gällande Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. Med MKB-förfarandet har man sammanfört Natura 2000 -bedömningarna för Kisko ås källflöden och Noux samt bedömningen av behov av en Naturabedömning för Kustövikens Naturaområde. Den motiverade slutsatsen har utarbetats i samarbete mellan experter vid NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland. NTM-centralernas naturvårdsmyndigheters Naturautlåtanden är bifogade till slutsatsen.

Yhteysviranomaisten perusteltu päätelmä Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen YVA-selostuksesta (Uusimaa, Varsinais-Suomi)3.12.2021 14:27:30 EET | Tiedote

Uudenmaan ELY-keskus on antanut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaisen perustellun päätelmän Väyläviraston Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. YVA-menettelyyn on yhdistetty Kiskonjoen latvavesien ja Nuuksion Natura 2000 -alueita koskevat Natura-arvioinnit sekä arvio Kuusistonlahden Natura-aluetta koskevan Natura-arvioinnin tarpeesta. Perusteltu päätelmä on valmisteltu Uudenmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten asiantuntijoiden yhteistyönä. ELY-keskusten luonnonsuojeluviranomaisten antamat Natura-lausunnot ovat päätelmän liitteinä.

Fridlysta fåglar orsakade färre skördeskador än i fjol – ansökan om ersättning ska lämnas in före utgången av året26.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Enligt preliminära uppgifter har fåglar som är fridlysta enligt naturvårdslagen, såsom vitkindade gäss, orsakat mindre skador på odlingar än i fjol. Gynnsamma väderförhållanden anses vara den huvudsakliga orsaken. Ersättning för skador orsakade av fridlysta fåglar kan sökas före utgången av året. Ersättningen betalas ut i början av nästa år.