Hajanaisesta toiminnasta tehokkaaseen tekemiseen - monialainen päihdetyö perusterveydenhuollossa

Terveysasemilla asioi paljon erilaisia päihdepotilaita. ”Esimerkiksi alkoholiongelmaisten ja lääkeaineiden väärinkäyttäjien kohtaaminen kuuluu terveysasemien arkeen”, kertoo Attendon päihdepalveluiden vastuulääkärinä toimiva Harri Seppälä. Päihteiden ongelmakäyttö on niin mittava kansanterveydellinen ja -taloudellinen asia, että sen käsittelyyn tarvitaan koko sote-koneisto.

Päihteiden ongelmakäyttö on niin mittava kansanterveydellinen ja -taloudellinen asia, että sen käsittelyyn tarvitaan koko sote-koneisto. Terveysasemien henkilökunnan on kyettävä tunnistamaan vaikea päihdeongelma, tutkimaan asiaa ja tarjoamaan potilaalle päihdehoitoa.

Erityisesti pienillä paikkakunnilla varsinaisten päihdehoitoyksiköiden palveluita on saatavilla niukasti tai ei lainkaan, joten avohoito toteutetaan terveysasemalla erityistason riittävän tuen turvin.

”Vaikka potilas ei olisi halukas päihdehoitoon, pitää päihdekäyttö ottaa huomioon mahdollisten muiden sairauksien hoidossa ja sosiaalipalveluissa. Moniongelmainen potilas on yleensä ollut jo pitkään sosiaalityön asiakas, joten potilaan kokonaistilannetta on mielekästä pohtia yhdessä sosiaalityön kanssa. Yhteisen tilannekuvan avulla voidaan tehdä yhteinen hoito-/palvelusuunnitelma”, sanoo Seppälä.

Työnjako terveydenhuollon ja sosiaalityön välillä pitää olla selkeä, muutoin toiminta on usein hajanaista ja tehotonta. Päihdehoito (avohoito ja laitoshoito) on terveydenhuollon toimintaa. Asuminen, toimeentulo, kuntouttava työtoiminta, perheen tukeminen ja lasten turvallisuudesta huolehtiminen ovat sosiaalityön kenttää.

Attendossa on kehitetty perusterveydenhuollon monialaista päihdetyötä muutamien vuosien ajan. Kuntaturva –malli, jossa Attendo vastaa kunnan sote-palveluiden kokonaisuudesta, tarjoaa hyvän pohjan kehitystyölle. Toimintamallien ja asenneilmapiirin muokkaaminen on pitkäjänteistä työtä. Monialaiset tiimit ovat alkaneet kokoontua säännöllisesti ja ongelmallisia tilanteita on ratkottu yhdessä.

LL Harri Seppälä luennoi Päihdehoidosta perusterveydenhuollossa Lääkäri2018 -tapahtumassa Helsingin messukeskuksessa torstaina 11.1. klo 10.00 Areenalla. Aiheesta on mahdollisuus keskustella lisää Attendon osastolla heti puheenvuoron jälkeen.

Harri Seppälä
vastuulääkäri, päihdepalvelut
harri.seppala@attendo.fi

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoiva- ja terveyspalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa.  Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille, sekä apua tarvitseville ihmisille ja perheille. Suomessa tarjoamme myös terveys- ja hammaslääkäripalveluja. Meillä on yli 20 000 työntekijää noin 500 toimipisteessä yli 200 kunnassa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. www.attendo.fi

Vuoksenniskalla rakennustyöt hyvässä vauhdissa: ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan jo maaliskuussa2.7.2018 10:02Tiedote

Attendo avaa ensi keväänä palvelukodin mielenterveyskuntoutujille Imatran Vuoksenniskalle Havurinne 3:en. Attendo Havurinteeksi nimetty palvelukoti koostuu yhteensä 43:sta tehostettuun palveluasumiseen, kevyempään palveluasumiseen sekä tuettuun asumiseen soveltuvasta asunnosta. Rakentaminen on alkanut kesäkuun puolivälissä. Ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan maaliskuussa 2019.

Haussa piano hoivakotiin soittotaitoisille27.6.2018 09:21Blogi

Mikkelissä avattiin kevään lopulla kulttuuri ja taide -teemainen Attendo Marsalkanhovin hoivakoti, jonne ensimmäiset ikäihmiset ovat jo asettuneet ja uusia muuttajia tulee koko ajan. Pelkkään visuaalisuuteen teema ei jää, vaan kulttuuria ja taidetta nivotaan arkeen. Attendo Marsalkanhoviin on haussa piano. - Olen miettinyt heti hoivakodin avaamisesta lähtien pianon hankkimista, mutta vielä en ole ehtinyt. Nyt se on tänne saatava, jotta soittotaitoiset pääsisivät soittamaan. Minuun saa reilusti ottaa yhteyttä ja tehdä tarjouksen, sanoo hoivakodin johtaja Ulla Yli-Karro.

Varaa päivä Simon kesäfestareille, Neljänsuora ja Pete Parkkonen viihdyttävät pohjoisessa25.6.2018 09:41Tiedote

Kalenteriin kannattaa merkitä jo nyt perinteiset kesäfestivaalit Simon kesätorilla 17. elokuuta. Tänä vuonna Simossa lavan täyttävät vuorollaan musiikkimaailman kaksi kirkasta tähteä, ensimmäisenä Rossipohjan jälkeen vuoronsa saa Neljänsuora ja heidän jälkeensä Pete Parkkonen. Simon musiikkifestarit ovat kaikille musiikin ystäville avoin tilaisuus, vaikka alun perin tapahtuma luotiin Attendon pohjoisen palvelukotien asukkaita ajatellen. Kertaluontoiseksi aiotusta kokeilusta syntyi perinne.