Hajanaisesta toiminnasta tehokkaaseen tekemiseen - monialainen päihdetyö perusterveydenhuollossa

Terveysasemilla asioi paljon erilaisia päihdepotilaita. ”Esimerkiksi alkoholiongelmaisten ja lääkeaineiden väärinkäyttäjien kohtaaminen kuuluu terveysasemien arkeen”, kertoo Attendon päihdepalveluiden vastuulääkärinä toimiva Harri Seppälä. Päihteiden ongelmakäyttö on niin mittava kansanterveydellinen ja -taloudellinen asia, että sen käsittelyyn tarvitaan koko sote-koneisto.

Päihteiden ongelmakäyttö on niin mittava kansanterveydellinen ja -taloudellinen asia, että sen käsittelyyn tarvitaan koko sote-koneisto. Terveysasemien henkilökunnan on kyettävä tunnistamaan vaikea päihdeongelma, tutkimaan asiaa ja tarjoamaan potilaalle päihdehoitoa.

Erityisesti pienillä paikkakunnilla varsinaisten päihdehoitoyksiköiden palveluita on saatavilla niukasti tai ei lainkaan, joten avohoito toteutetaan terveysasemalla erityistason riittävän tuen turvin.

”Vaikka potilas ei olisi halukas päihdehoitoon, pitää päihdekäyttö ottaa huomioon mahdollisten muiden sairauksien hoidossa ja sosiaalipalveluissa. Moniongelmainen potilas on yleensä ollut jo pitkään sosiaalityön asiakas, joten potilaan kokonaistilannetta on mielekästä pohtia yhdessä sosiaalityön kanssa. Yhteisen tilannekuvan avulla voidaan tehdä yhteinen hoito-/palvelusuunnitelma”, sanoo Seppälä.

Työnjako terveydenhuollon ja sosiaalityön välillä pitää olla selkeä, muutoin toiminta on usein hajanaista ja tehotonta. Päihdehoito (avohoito ja laitoshoito) on terveydenhuollon toimintaa. Asuminen, toimeentulo, kuntouttava työtoiminta, perheen tukeminen ja lasten turvallisuudesta huolehtiminen ovat sosiaalityön kenttää.

Attendossa on kehitetty perusterveydenhuollon monialaista päihdetyötä muutamien vuosien ajan. Kuntaturva –malli, jossa Attendo vastaa kunnan sote-palveluiden kokonaisuudesta, tarjoaa hyvän pohjan kehitystyölle. Toimintamallien ja asenneilmapiirin muokkaaminen on pitkäjänteistä työtä. Monialaiset tiimit ovat alkaneet kokoontua säännöllisesti ja ongelmallisia tilanteita on ratkottu yhdessä.

LL Harri Seppälä luennoi Päihdehoidosta perusterveydenhuollossa Lääkäri2018 -tapahtumassa Helsingin messukeskuksessa torstaina 11.1. klo 10.00 Areenalla. Aiheesta on mahdollisuus keskustella lisää Attendon osastolla heti puheenvuoron jälkeen.

Harri Seppälä
vastuulääkäri, päihdepalvelut
harri.seppala@attendo.fi

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoiva- ja terveyspalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa.  Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille, sekä apua tarvitseville ihmisille ja perheille. Suomessa tarjoamme myös terveys- ja hammaslääkäripalveluja. Meillä on yli 20 000 työntekijää noin 500 toimipisteessä yli 200 kunnassa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. www.attendo.fi

Aino Health yhteistyöhön Attendo Terveyspalveluiden kanssa13.4.2018 14:37Tiedote

Aino Health ja Attendo Terveyspalvelut ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen koskien Ainon työkykyjohtamisen toiminnanohjausjärjestelmää HealthManageria. Ainon HealthManagerin avulla Attendo laajentaa portfoliotaan työkykyjohtamisen järjestelmän osalta. Yhteistyö Attendo Terveyspalveluiden kanssa mahdollistaa Ainolle skaalautumisen ja kasvun kumppaniverkoston avulla. Yhteistyö alkaa huhtikuusta 2018 alkaen.

Nuori, oletko vielä vailla kesätöitä? Attendo palkkaa n.300 nuorta kesätöihin hoivakoteihinsa ympäri Suomen29.3.2018 11:32Tiedote

Vielä ehtii hakea kesätyötä, sillä Attendo haluaa tukea nuorten työllistämistä ja työelämään tutustumista, ja palkkaa nuoria kesätyöntekijöitä hoivakoteihinsa ympäri Suomen Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelun kautta. Hakuaika Attendolle on käynnistynyt ja päättyy 15. huhtikuuta. Attendo tarjoaa kesätyöpaikan noin 300 nuorelle. Kesätyötä voivat hakea 15 – 18 -vuotiaat nuoret.

Tilaelementtirakentamisena toteutettu Attendo-palvelukoti kohoaa reipasta vauhtia Raumalla28.3.2018 09:12Tiedote

Raumalle Rantasentielle tulee uusi mielenterveyskuntoutujien palvelukoti. Tontin perusteella ei arvaisi, miten pitkälle palvelukodin rakennustyöt ovat edenneet, sillä kiinteistö on valmis toukokuussa ja asukkaat pääsevät muuttamaan jo alkukesästä. Attendo rekrytoi Raumalle toiminnan käynnistyessä 11 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Rakennustapana kohteessa käytetään tilaelementtiratkaisua, joka kuuluu kiinteistön urakoivan Mediset Hoivarakentajat Oy:n osaamisalueisiin.

Pyhtään asiakastyytyväisyys edelleen huippuluokkaa23.3.2018 13:15Tiedote

Attendon tuottamat Pyhtään sosiaali- ja terveyspalvelut saavat pyhtääläisiltä hyvää palautetta. Viime vuoden asiakastyytyväisyyskyselyn tulos oli 4,81 asteikolla 1-5, joka on tuloksena erinomainen. Edellisvuoden tulos oli 4,72/5. Myös henkilöstötyytyväisyys on hyvä, kysymykseen ”Kuinka hyvin viihdyt työssäsi” vastaajien keskiarvo oli 4 asteikolla 1-5. Palvelujen käyttö oli myös laajaa, Pyhtään terveyspalvelujen asiakkaana vuonna 2017 oli miltei kolme neljäsosaa pyhtääläisistä. Asiakastyytyväisyystutkimuksen toteutti Kuulas Oy.