Tuomioistuinvirasto

Hallinto- ja erityistuomioistuinten oikeusprosesseja sähköistävä HAIPA-hanke päättyy vuoden lopussa

Jaa

Hallinto- ja erityistuomioistuinten toiminnanohjaus- ja dokumentaationhallintajärjestelmän kehittämishankkeen (HAIPA-hanke) toimikausi päättyy 31.12.2020. Tammikuussa 2016 asetetun hankkeen toteutuksesta vastasi hanketoimisto yhteistyössä Oikeusrekisterikeskuksen kanssa. Hanke toimi ensin oikeusministeriön yhteydessä ja siirtyi Tuomioistuinviraston organisaatioon, kun virasto aloitti toimintansa vuoden 2020 alussa. Myös hanketoimiston toimikausi päättyy ja ensi vuoden alusta lukien hankkeessa toteutetun tietojärjestelmäkokonaisuuden jatkokehittämisestä ja ylläpidosta vastaavat yhteistyössä Tuomioistuinvirasto ja Oikeusrekisterikeskus.

Hankkeessa toteutettiin hallinto- ja erityistuomioistuimille uusi tietojärjestelmäkokonaisuus HAIPA, jossa tuomioistuimet voivat käsitellä sähköisesti kaikki lainkäyttöasioita koskevat toimintonsa asian vireille tulosta sen ratkaisemiseen ja arkistointiin saakka ja joka mahdollistaa sähköisen yhteistyön muiden viranomaisten, yksityisoikeudellisten yhteisöjen ja kansalaisten sekä tuomioistuinten asiantuntijajäsenten kanssa.


Kesällä 2018 julkistettiin HAIPA-hankkeessa kehitetty kansalaisten ja yksityisoikeudellisten yhteisöjen sähköinen asiointipalvelu, jossa voi laittaa vireille valituksen, toimittaa tuomioistuimelle asiakirjoja ja saada tuomioistuimen päätöksen tiedoksi. Palvelun käyttö laajenee koko ajan. Asiointi myös perinteisiä asiointitapoja käyttäen on edelleen mahdollista. Ensi vuoden alkupuolella on tarkoitus ottaa käyttöön myös sähköinen asiointipalvelu hallintotuomioistuimissa asioiville viranomaisille. Myös hallintotuomioistuinten sivutoimiset asiantuntijajäsenet tulevat saamaan oman asiointipalvelunsa.


HAIPAn pilottikäyttö aloitettiin lokakuun 2019 lopussa korkeimmassa hallinto-oikeudessa ja Helsingin hallinto-oikeudessa tietyissä asiaryhmissä. HAIPAn laaja käyttöönotto tapahtui toukokuussa 2020, kun järjestelmä otettiin käyttöön korkeimmassa hallinto-oikeudessa, alueellisissa hallinto-oikeuksissa ja Ahvenanmaan hallintotuomioistuimessa sekä vakuutusoikeudessa. Markkinaoikeus aloitti HAIPAn käytön marraskuussa ja työtuomioistuimen on tarkoitus aloittaa järjestelmän käyttö tammikuussa 2021. Tavoitteena on, että tuomioistuimissa edelleen rinnakkaisessa käytössä olevat vanhat asianhallintajärjestelmät poistuvat operatiivisesta käytöstä vuoden 2021 aikana.


Jatkossa HAIPA-tietojärjestelmän kehittämisestä ja ylläpidosta vastaavat Tuomioistuinvirasto ja Oikeusrekisterikeskus.


Lisätietoja: Pasi Kumpula, johtaja, kehitysosasto puh. 029 565 0516
etunimi.sukunimi@oikeus.fi

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Tuomioistuinvirasto
Tuomioistuinvirasto
PL 100/PB 100
00085 Tuomioistuinvirasto/Domstolsverket

0295650500http://www.tuomioistuinvirasto.fi

Tuo­miois­tuin­vi­ras­to on it­se­näi­nen kes­kus­vi­ras­to, joka pal­ve­lee koko tuo­miois­tuin­lai­tos­ta. Tuo­miois­tuin­vi­ras­to toi­mii oi­keus­mi­nis­te­riön hal­lin­no­na­lal­la.

Vi­ras­ton teh­tä­vä­nä on huo­leh­tia sii­tä, että tuo­miois­tui­met ky­ke­ne­vät käyt­tä­mään tuo­mio­val­taa laa­duk­kaas­ti ja että tuo­miois­tuin­ten hal­lin­to on te­hok­kaas­ti ja tar­koi­tuk­sen­mu­kai­ses­ti jär­jes­tet­ty.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tuomioistuinvirasto

HAIPA-projektet för digitalisering av rättsprocesserna vid förvaltnings- och specialdomstolarna avslutas i slutet av året22.12.2020 12:31:17 EETTiedote

Mandattiden för projektet för att skapa ett verksamhetsstyrnings- och dokumenthanteringssystem för förvaltnings- och specialdomstolarna (HAIPA-projektet) löper ut 31.12.2020. För genomförandet av projektet som tillsattes i januari 2016 ansvarade projektbyrån i samarbete med Rättsregistercentralen. Projektet verkade först i anslutning till justitieministeriet och överfördes till Domstolsverkets organisation när Domstolsverket inledde sin verksamhet i början av 2020. Nu löper projektbyråns mandattid ut. Från och med ingången av nästa år svarar Domstolsverket och Rättsregistercentralen i samarbete för den fortsatta utvecklingen och upprätthållandet av den informationssystemshelhet som genomförts inom ramen för projektet.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme