Hallittu työmarkkinakierros paras keino työllisyyden vahvistamiseksi

Työmarkkinoiden neuvottelukierros on alkamassa. STTK:n hallitus keskusteli tänään toimialojen aikatauluista, neuvottelutavoitteista ja liittojen välisestä koordinaatiosta.

- Neuvotteluja vasta aloitellaan, mutta julkisuudessa puheet ovat kovia ja asioita lukitaan ennen kuin neuvottelupöytään on kunnolla istuttu. Kun keskeiset vientialat neuvottelevat tänä syksynä ja julkinen sektori aloittaa omat neuvottelunsa vastaa keväällä 2020, pitkästä neuvottelurupeamasta tulee erittäin haastava, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola arvioi.

Kilpailukykysopimus, joka tehtiin vaikeissa taloudellisissa oloissa, oli palkansaajille raskas.
- Nyt on taloudessa toinen aika, ja tämä näkyy liittojen tavoitteissa. Palkansaajien harteille sälytettäviä talkoita on turha odottaa. Elinkeinoelämän keskusliiton irtauduttua keskitetyistä työmarkkinaratkaisuista edessä on puhdas liittokierros. Kun toimialat neuvottelevat itsenäisesti pitkällä aikavälillä, työrauhavelvoite on katkolla kunkin sopimuksen päättyessä. Myös koordinaatio on haasteellista, Palola sanoo.

Talouskehitystä maailmalla ja meillä on seurattava tarkasti.
- Paras keino vahvistaa työllisyyttä ja tukea kasvua on hallittu työmarkkinakierros.

Työmarkkinakierroksen rinnalla on alkamassa hallitusohjelmassa sovittujen, työllisyyden edistämiseen tähtäävien työryhmien työskentely.
- STTK painottaa panostuksia aktiiviseen työvoimapolitiikkaan ja työllisyyspalveluiden tehostamista. Palkkatuen käyttöä on lisättävä ja sen byrokratiaa karsittava. Kohtaanto-ongelmia ratkotaan parantamalla työvoiman liikkuvuutta ja vahvistamalla osaamista. Ammattitaitoisten työntekijöiden työperäistä maahanmuuttoa on lisättävä.

Liittokierroksella palkat ja kilpailukykysopimuksen perintönä oleva työajan pidennys nousevat keskeiseen rooliin. STTK toivoo, että työelämän laatuasioissakin päästäisiin eteenpäin.
- Työurien pidentämisen näkökulmasta keskeisiä ovat työhyvinvointiin, tasa-arvoon ja osaamisen vahvistamiseen liittyvät asiat. Lisäksi henkilöstön edustajien asemaa tulisi vahvistaa.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 15 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n kysely: Puolet kokee työnsä kuormittavaksi - uhkaa työkykyä, työuria ja tuottavuutta23.9.2019 06:00:00 EESTTiedote

STTK:n työn henkistä ja fyysistä kuormittavuutta selvittäneen kyselyn perusteella on syytä olla huolissaan erityisesti työn henkisestä kuormittavuudesta jasen vaikutuksista työkykyyn, työn tuottavuuteen, sairauspoissaoloihin ja työurien kestoon. - Väestön ikääntyessä ja huoltosuhteen heiketessä on välttämätöntä panostaa työelämän laatuun niin, että työkyky säilyy ja työurat pitenevät. Keskeistä tavoitteen toteutumisen kannalta on työn kuormituksen oikea mitoitus, johtaja Katarina Murto korostaa.

STTK:n hallitus: Palkkatuki ja työvoimapalvelut nostettava muiden pohjoismaiden tasolle16.9.2019 13:17:59 EESTTiedote

STTK:n hallitus keskusteli budjettiriihen aattona työllisyys- ja talouspolitiikan tavoitteista. - Hallituksen työllisyysastetavoite (75 %:n työllisyysaste, 60 000 uutta työllistynyttä) on riippuvainen suhdannekehityksestä. Hallittu työmarkkinakierros, joka vähitellen on pääsemässä vauhtiin, on tärkeä keino talouden ja työllisyyden vahvistamiseksi, puheenjohtaja Antti Palola sanoo. Maan hallitukselta työllisyysasteen nostaminen edellyttää erittäin aktiivista panostusta työvoimapolitiikkaan sekä tehokkaita, oikein kohdennettuja ja laajennettuja palveluita työttömän ja työttömyysuhan alla oleville. - Varsinkin vaikeasti työllistyvien kuten ikääntyvien, maahanmuuttajien ja osatyökykyisten työllistymistä voidaan helpottaa varmistamalla heidän henkilökohtainen palvelunsa. Tämä edellyttää, että työvoimapalvelut on Suomessa saatava muiden pohjoismaiden tasolle, puheenjohtaja Antti Palola esittää. STTK:n laskelmien perusteella yksityinen palkkatuki pitäisi lähes kolminkertaistaa ja työvoimapalv

STTK:n barometri 2019: Henkilöstön edustaja setvii ristiriitoja ja johtamisongelmia, yhteishenki työpaikoilla melko hyvä16.8.2019 10:02:11 EESTTiedote

STTK:n luottamusmiehille ja työsuojeluvaltuutetuille suunnatun barometrin perusteella 40 prosenttia henkilöstön edustajista on joutunut selvittämään työpaikkansa sisäisiä ristiriitoja. Neljä kymmenestä on käsitellyt työuupumusasioita. Henkistä väkivaltaa sisältäviä hankalia tilanteita kertoo käsitelleensä 23 prosenttia vastaajista ja fyysisen väkivallan tilanteita on selvitellyt joka kymmenes. Joka kolmas henkilöstön edustaja on törmännyt johtamisesta aiheutuvien ongelmien selvittelyyn. STTK:n johtaja Katarina Murron mielestä suurehkot luvut viestivät työelämän ja työpaikkojen laadun suuresta vaihtelusta ja keskeisistä epäkohdista. - Työpaikkojen tuottavuuden näkökulmasta työhyvinvointiin ja johtamiseen on laitettava jatkossa enemmän huomioita ja resursseja. Tavoitteet maailman parhaasta työelämästä ja työurien pidentämisestä jäävän puheiden tasolle, jos työpaikoilla ei sitouduta konkreettisiin pitkäjänteisiin toimiin työhyvinvoinnin ja johtamisen edistämiseksi. Murto korostaa, että he