”Hallituksen esittämä windfall-vero uhkaa ajaa sähköntuotannon investointeja pois Suomesta” - Emmiliina Kujanpää EVAn veroasiantuntijaksi

Kauppatieteiden maisteri Emmiliina Kujanpää (s. 1984) aloittaa EVAn johtavana veroasiantuntijana 1. helmikuuta. Kujanpää on työskennellyt veroasiantuntijana aiemmin muun muassa Keskuskauppakamarissa ja KPMG:ssä. Kujanpään erikoisasiantuntemusta ovat muun muassa yritysverotus ja kansainvälinen verotus.
Emmiliina Kujanpää. Kuva: Karoliina Paavilainen / EVA

”Hallitus esittää sähköyhtiöille 30 prosentin ylimääräistä voittoveroa eli windfall-veroa. Yhdessä 20 prosentin yhteisöveron kanssa tämä tarkoittaa sitä, että sähköntuottajien verotus kiristyy 50 prosentin tasoon tänä vuonna. Suunniteltu vero on vaikutuksiltaan monikymmenkertainen Ruotsiin vastaavaan veroon nähden, ja soveltamisalaltaan laaja. Pelkona on se, että väliaikaiseksi suunnitellusta windfall-verosta tulee pysyvä”, Emmiliina Kujanpää sanoo.

”Tarvitsemme kipeästi lisää sähköntuotantoa. Suomen ei pidä asettaa investoinneille veroesteitä, eikä investointien verotusta tule toteuttaa kireämmin kuin kilpailijamaissa. Investoinnit tuovat työpaikkoja ja verotuloja, joita Suomi tarvitsee menestyäkseen”, sanoo Emmiliina Kujanpää.

”Suomen menestyksen ja kilpailukyvyn kannalta verotus on olennainen tekijä, jota pitää kehittää pitkäjänteisesti. EVAn veroasiantuntijana Emmiliina Kujanpää vahvistaa EVAn osallistumista verokeskusteluun”, sanoo EVAn johtaja Emilia Kullas.

Emmiliina Kujanpään blogi Suomen ylimitoitettu windfall-vero on este sähköntuotannon investoinneille keskiviikkona 18.1. kello 6.00 osoitteessa eva.fi

Lisätiedot:

johtaja Emilia Kullas, emilia.kullas@eva.fi tai +358 40 342 44 84

johtava veroasiantuntija EVAssa 1.2.2023 alkaen (yhteystiedot voimassa jo nyt), Emmiliina Kujanpää, emmiliina.kujanpaa@eva.fi tai +358 40 768 0621

viestintäpäällikkö Heini Larros, heini.larros@eva.fi tai +358 40 526 9728

Emmiliina Kujanpää. Kuva: Karoliina Paavilainen / EVA