Hallituksen valmistauduttava elvyttämään: Ravintola-alaa tuettava alv-alennuksilla

Keskuskauppakamari esittää, että ravintolapalveluiden sekä anniskelun arvonlisäveroprosentti laskettaisiin väliaikaisesti 10 prosenttiin, kun taloutta ryhdytään akuutin koronakriisin laannuttua elvyttämään. Ravintolapalveluiden nykyinen alv-kanta on 14 prosenttia ja anniskelun 24 prosenttia.

Koronaviruspandemia on iskenyt erityisen pahasti ravintola-alaan. Kun rajoituksia voidaan turvallisesti purkaa ja ravintolat jälleen avataan, pitää ravintola-alan työllisyyttä tukea arvonlisäverojen väliaikaisilla alentamisilla”, sanoo Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola.

Keskuskauppakamarin mukaan ravintolapalveluiden ja anniskelun alv-kantojen alentaminen 10 prosenttiin lisäisi alan työllisyyttä, parantaisi kotimaisen matkailu- ja ravintola-alan hintakilpailukykyä, lisäisi kotimaista tuotantoa sekä vauhdittaisi yksityistä kulutusta.

Koronaviruspandemia on ajanut matkailu- ja ravintola-alan ahdinkoon, kun alan yritysten myynti on loppunut lähes kokonaan.  Hallituksen päätös sulkea ravintolat määräajaksi on ymmärrettävä, mutta erittäin poikkeuksellinen toimenpide, jonka suuria haittavaikutuksia on Keskuskauppakamarin mukaan kompensoitava alan yrityksille.

”Akuutti kriisi vaatii edelleen välittömiä toimenpiteitä, joilla yritysten konkurssit estetään ja työpaikat turvataan. Samalla on kuitenkin valmistauduttava akuutin kriisin jälkeiseen aikaan, jolloin rajoitusten purkamisen jälkeen sekä ravintola-ala että talous laajemmin tarvitsevat kylmäkäynnistyksen”, Sipola sanoo.

”Ravintolapalveluiden ja anniskelun arvonlisäverojen alentaminen olisi hyvää suhdanne-elvytystä, joka kohdentuisi koronakriisissä merkittävästi kärsineelle alalle”, Sipola sanoo.

Koronaviruspandemian isku talouteen on syvä ja jälki rumaa. Kuinka nopeasti yhteiskunta palautuu ja talous ponnahtaa takaisin kasvu-uralle riippuu Keskuskauppakamarin mukaan siitä, kuinka tehokkaasti akuutti kriisi hoidetaan ja epidemia tukahdutetaan sekä siitä, kuinka nopeasti lähes kokonaan seisahtunut yksityinen ja julkinen kysyntä saadaan käynnistettyä akuutin kriisin laannuttua.

Keskuskauppakamari on julkaissut elvytyspaketin talouden käynnistämiseksi akuutin kriisin hellitettyä. Ravintolapalveluiden ja anniskelun alv-kantojen alentamisen lisäksi Keskuskauppakamari ehdottaa talouden elvyttämistä muun muassa nopeilla infrahankkeilla sekä ansiotuloverotusta keventämällä ja ansiosidonnaista työttömyysturvaa laajentamalla. Lue koko elvytyspaketti.

Keskuskauppakamari: Nyt kaivataan ennakkoluulottomia, uusia ja nopeita toimia viennin vauhdittamiseksi USA:n uudistuville markkinoille28.11.2020 08:00:00 EETTiedote

Koronan runtelemat USA:n markkinat ovat yhä Suomen tärkeimpiä päävientimarkkinoita, joiden uskotaan taas kohta kasvavan vauhdilla. Tuleva presidentti Joe Biden käynnistää maassa merkittäviä yhteiskunnan infrastruktuuriuudistuksia ja vauhdittaa vihreää taloutta, mikä avaa Suomen viennille aivan uusia markkinoita, muistuttaa USA:n elvytystoimiin perehtynyt Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Hänen mukaansa nyt kaivataan ennakkoluulottomia, nopeita ja uusiakin toimia viennin vauhdittamiseksi USA:n uudistuville markkinoille.

Kutsu medialle: Puheenjohtajatentti ja Keskuskauppakamarin kuntavaaliteesien julkistustilaisuus 11.12. klo 14-15.1527.11.2020 08:00:00 EETTiedote

Keskuskauppakamari järjestää puolueiden puheenjohtajien kuntavaalitentin ja kuntavaaliteesien julkistustilaisuuden perjantaina 11.12.2020 klo 14-15.15. Kuntavaalitentissä mukana puolueiden puheenjohtajat Annika Saarikko (kesk), Petteri Orpo (kok), Jussi Halla-aho (ps) sekä varapuheenjohtaja Ville Skinnari (sdp). Juontajana toimii MTV Uutisten yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan suoraa lähetystä.

Keskuskauppakamari: Työllisyyden kokonaistilanne huolestuttava - “Maailma näyttää hiukan mukavammalta paikalta, jahka rokoterumba saadaan pyörimään”24.11.2020 09:13:39 EETTiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on huolissaan työllisyyden kokonaistilanteesta, mutta muistuttaa, että talouden tila on monen muuhun maahan verrattuna siedettävä. Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuodessa on tullut melkein 30 000 uutta työtöntä ja määrä saattaa olla edelleen kasvussa.