Hallitus ymmärsi vastuunsa peruspalvelujen rahoittamisesta - päätös työllisyyspalvelujen siirrosta kunnille erittäin tervetullut

Kuntaliitto on varovaisen tyytyväinen siihen, että hallitus näyttäisi pääosin kyenneen pitämään kiinni kehys- ja puoliväliriihessä kiinni sitoumuksistaan kunnille.

- Koronakriisin keskellä ja sen jälleenrakennuksen kynnyksellä hallitus ymmärsi vastuunsa kuntapalvelujen rahoittamisesta eikä valtionosuusrahoituksen tasoa ryhdytty leikkaamaan. Se olisi johtanut vääjäämättä verojen korotuksiin, palvelujen karsintaan ja investointien leikkaamisiin, sanoo Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Valtionosuusrahoitukseen ei uutta rahaa - indeksikorotukset ja kustannusjako kuroo umpeen valtion rahoitusosuutta

Kuntien valtionosuusrahoitukseen tehdään indeksikorotukset ja kustannustenjakoa kuntien ja valtion välillä tarkistetaan vakiintuneella tavalla, mikä ainoastaan kuroo umpeen valtion rahoitusosuutta kuntien tehtävien kustannuksista, muttei ole uutta rahaa.

- On myös tärkeää, että kustannustenjaon tarkistusmenettelyä on sitouduttu nyt ja uudistetaan niin, että se korjaa kuntien ja valtion kustannustenjaon vääristymät. Samoin ammatillisen koulutuksen indeksikorotukset sekä Veikkauksen edunsaajien rahoituksen korvaus on tärkeää kuntatalouden kannalta, sanoo Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.

Kuntaliito katsoo kuitenkin, että hallituksen kehyslinjaukset kuntien peruspalvelujen valtionosuuksista vuodelle 2023 jättävät kysymysmerkkejä.

Työllisyyspalvelut siirtyvät kuntien vastuulle - Julkisen ja kuntatalouden kestävyys on pitkälti riippuvainen työllisyysasteen kehityksestä

Työllisyyspalvelujen paikallistasolle siirtäminen on askel kohti pohjoismaista työllisyydenhoidon mallia. Kun työvoimapalvelut ovat paikallistasolla, ollaan lähellä työnantajia ja yrityksiä ja TE-palveluista tulee työnhakijoille lähipalveluja. Pidemmällä aikavälillä julkisen ja kuntatalouden kestävyys on pitkälti riippuvainen työllisyysasteen kehityksestä.

- On hyvä, että hallitus päätti työllisyys- ja elinkeinopalvelujen pysyvästä siirrosta kuntien vastuulle niin, että tämä toteutetaan vuonna 2024. Työllisyydenhoidossa kunnilla on jo olemassa elinvoima- ja talouskannusteet, mutta rahoitusuudistus on myös tarpeellinen, sanoo Kuntaliiton pääekonomi Minna Punakallio.

Kunnilla on mahdollisuus sovittaa malli eri kunnan toimintoihin ja sen myötä luoda uusia työpaikkoja, edistää työn kysyntää ja tarjontaa sekä ehkäistä työttömyyttä entistä laajemmin, sekä yhdistää työnantajien ja työnhakijoiden palveluita kuntien elinvoiman edistämiseen.

SUOMEN KUNTALIITTO

Minna Karhunen, toimitusjohtaja, p. 09 771 2000
Timo Reina, varatoimitusjohtaja, p. 09 771 2700
Minna Punakallio, pääekonomisti, p. 040 751 5175

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Kommunsektorn befarar att vårdreformens mål inte uppfylls3.5.2021 08:35:35 EEST | Tiedote

Kommunerna och samkommunerna befarar att målen för vårdreformen inte kommer att uppfyllas. Ledningen i kommunerna och samkommunerna anser det är i synnerhet de ekonomiska förväntningarna på reformen samt bättre tillgång på service och tillgänglighet som inte kommer att uppnås med det nuvarande förslaget. Kommunförbundet har kartlagt kommunernas och samkommunernas inställning till saken med enkät. – Kommunernas allvarliga budskap vittnar om att regeringens proposition behöver justeras en hel del innan reformens mål har en möjlighet uppfyllas, säger Hanna Tainio, vice verkställande direktör vid Kommunförbundet. – Vi måste komma ihåg att vårdreformens mål har ett brett understöd i kommunerna. Men frågan är om vi verkligen kan uppnå målen med den föreslagna modellen, säger Tainio. Totalt 56 procent av kommunerna och samkommunerna uppskattar att målet att bromsa kostnadsökningen kommer att uppnås ganska eller mycket dåligt med den föreslagna modellen. Endast 16 procent av de tillfrågade bed

Kuntakentällä epäillään sote-uudistuksen tavoitteiden toteutumista3.5.2021 08:30:40 EEST | Tiedote

Kunnissa ja kuntayhtymissä suhtaudutaan kriittisesti sote-uudistukselle asetettujen tavoitteiden toteutumiseen. Kuntien ja kuntayhtymien johto katsoo, että erityisesti uudistukseen liitetyt taloudelliset tavoitteet ja palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen eivät nykyesityksellä toteudu. Kuntaliitto kartoitti asiaa kunnille ja kuntayhtymille suunnatulla kyselyllä. - Kuntien vakava viesti kertoo siitä, että hallituksen esityksessä on vielä merkittäviä korjaustarpeita, jotta uudistukselle asetettujen tavoitteiden toteutuminen olisi varmemmalla pohjalla, Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio sanoo. - On muistettava, että sote-uudistukselle asetettuja tavoitteita kannatetaan kunnissa laajasti. Kysymys on kuitenkin siitä, voidaanko tällä esitetyllä mallilla tavoitteet aidosti saavuttaa, Tainio jatkaa. 56 prosenttia kunnista tai kuntayhtymistä arvioi, että nykyesityksellä tavoite kustannusten kasvun hillitsemisestä toteutuu melko tai erittäin huonosti. Vain 16 prosent