Hallitusohjelma luo mahdollisuuksia koko Suomen kehittämiselle

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan uusi hallitusohjelma pyrkii kehittämään tasapainoisesti koko Suomea, maaseutua unohtamatta. Hallitusneuvottelijat ovat ymmärtäneet, että suomalainen maaseutu ja sen elinkeinot tarvitsevat pitkäjänteisiä ja johdonmukaisia kannustimia. Tärkeää on, ettei yrittämisen verotusta lähdetty kiristämään millään lailla. Maatalouden kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamisen kannalta tärkeää on myös, ettei uusia kustannuksia nostavia velvoitteita aseteta maataloudelle ilman niiden kompensoimista. Järjestö korostaa, että maa- ja metsätalous ovat hiiltä sitovia elinkeinoja ja niitä kehittämällä on mahdollista yhdistää kestävä talouskasvu ja kunnianhimoinen ilmastopolitiikka. MTK suhtautuu odottavan myönteisesti myös hallituksen suunnitelmiin tie- ja tietoliikenneinfran kehittämiseen koko Suomen alueella.

-   Näyttäisi siltä, että hallitusneuvottelijat ovat ymmärtäneet maataloutemme vaikean tilanteen markkinoiden ja kansainvälisen politiikan puristuksissa. Se ei yksin näillä toimilla ja kirjauksilla ratkea, mutta ohjelma on askel oikeaan suuntaan, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

MTK on tyytyväinen siitä, että hallitus on myös tunnustanut maa- ja metsätalouden tärkeän ratkaisijan roolin hiilensidonnassa. Metsätalouden osalta hallitusohjelma on hapuileva, mutta siinä selkeästi haetaan kannustimia tuottavaan metsätalouteen ja metsien käyttöön talouskasvun moottorina. Hyvää on, että mm. puurakentamista halutaan selkeästi lisätä.

- Ilmastopolitiikassa tulee pyrkiä tuloksiin tutkitun tiedon ja markkinalähtöisten taloudellisten kannustimien kautta. Ilmastotoimissa on puntaroitava myös niiden sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys, Marttila korostaa.

Vapaaehtoinen soidensuojeluohjelma on hyvä askel luonnon monimuotoisuuden ja ilmaston puolesta. Hallitusohjelma tuo uusia mahdollisuuksia myös biokaasun käytön kasvuun sekä kiertotalouteen.

Maatalouden kannattavuuden pitkään jatkunutta heikkenemistä pyritään katkaisemaan oikeanlaisin toimin mm. turvaamalla maatalouden ja maaseudun kehittämistoimien rahoitusta ja panostamalla lisää ruoan vientiin. Tärkeätä on myös, että hallitus haluaa EU-maatalouspolitiikan uudistuksessa turvata maataloutemme rahoituksen. Maatalouden potentiaali ympäristöhaasteiden ratkaisijana ja kestävän ruokajärjestelmän perustana tunnustetaan hyvin hallitusohjelmassa.

MTK kannattaa lämpimästi hallitusohjelman kirjausta vähittäiskaupan asiakasdatan avaamisesta ja kauppojen omien tuotemerkkien rajoittamisesta. Alkuperämerkintöjen laajentaminen on tärkeää, jotta kuluttajat voivat jatkossa tehdä entistä vastuullisempia valintoja niin kaupoissa kuin ravintoloissa. Maailmankaupan vapauttamistavoitteet lisäävät kuluttajainformaation tarvetta.

MTK pitää hyvänä myös lupausta lomitusjärjestelmän kehittämisestä ja sitä, että Välitä viljelijästä -toimintamalli turvataan. Myös lunastuslain kokonaisuudistuksen toteuttaminen saa järjestöltä kiitosta.

- On hyvä asia, että hallitusneuvottelijoilla on ollut maa- ja metsätalouden osaamista ja maaseudun tuntemusta käytössään, Marttila summaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167
Antti Sahi, toiminnanjohtaja, 0400 804 496

Sektoriasiantuntijat

Johan Åberg, maatalousjohtaja, 040 5233 864
Timo Sipilä, verojohtaja, 040 505 9179
Juha Hakkarainen, metsäjohtaja, 0400 870 867
Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, 050 438 4014
Anssi Kainulainen, energia-asiantuntija, 050 596 1541
Marko Mäki-Hakola, elinkeinojohtaja, 040 502 6810

MTK:n Marttila Maailman ruokapäivänä: Suomen ruokaturvan varmistaminen edellyttää myös lihan ja maidon tuotantoa16.10.2019 04:00:00 EESTTiedote

Tänään vietetään YK:n maailman ruokapäivää, joka tunnuksena on #ZeroHunger. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa, että suomalaiset viljelijät ovat sitoutuneet sekä työhönsä ruuan tuottamisessa että hillitsemään ilmastonmuutosta ja sopeutumaan siihen. Marttila muistuttaa kuitenkin, että Suomen maatalous on kokonaisuus, jossa kasvinviljely ja kotieläintuotanto tarvitsevat toinen toisiaan. Suomessa globaali ruokakeskustelu ja oma maataloutemme ovat menneet sekaisin. Viljelijät kokevat julkisen ilmastokeskustelun etenkin lihan ja maidon osalta kohtuuttomana ja syyllistävänä varsinkin, kun ilman heitä ruoka loppuisi.

Maanviljelijät ja metsänomistajat vahvasti sitoutuneita ilmastonmuutoksen hillintään – syyllistävästä ilmapiiristä on edettävä kohti aitoja ratkaisuja24.9.2019 09:49:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC jakavat YK:n ilmastokokouksen huolen ja viestin siitä, että nykyinen ilmastotoimien tahti maailmalla ei ole riittävä. MTK:n ilmasto-ohjelma tähtää siihen, että Suomen maatalous on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tuottajajärjestöjen mukaan päättäjillä on varsin hyvää tietoa maatalouden päästölähteistä sekä metsien sitomasta hiilestä, muttei riittävää tietoa maaperän ja kasvuston hiilensidonnasta.

Viljelijät ja metsänomistajat veivät viestiä Suomessa vieraileville EU-maatalousministereille23.9.2019 11:17:45 EESTTiedote

EU-maiden maatalousministerit vierailivat 23.9.2019 maitotilalla Vihdissä. Maatilavierailulla ministerit tutustuivat mm. eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, ilmastonmuutos- ja ympäristöasioihin, maatalouden digitalisaatioon sekä maatilayrityksen talouteen ja riskienhallintaan. Vierailua isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Järjestöt viestivät ministereille, että maaseutumme elinkeinot ovat ratkaisu ilmasto- ja ympäristöhaasteisiin. Ministerit kokoontuvat 24.9.2019 epäviralliseen maatalousneuvoston kokoukseen Finlandia-talolle.

Nyt on ruusukaalin aika20.9.2019 10:03:11 EESTTiedote

Ruusukaali on vähitellen ottanut paikkansa monimuotoisen kaaliperheen jäsenenä. Se lisää Suomessakin suosiotaan joka vuosi, vaikka sen käyttö lähti liikkeelle olemattoman pienestä, yhdestä pikkukerästä per henkilö vuositasolla. Viimeistään nyt kotimaassa tuotettuna siihen on hyvä syy tutustua, jos sen on aiemmin ohittanut. Ruusukaalikausi on Suomessa parhaimmillaan. Kotimaisena lähiruokana ruusukaali piristää kasvisvalikoimia elo-syyskuun vaihteesta aina myöhäiseen syksyyn ja talveen saakka. Valtakunnallista ruusukaaliviikkoa vietetään viikolla 41 (7.–13.10.2019).