Hallituspuolueiden nuoret: Tulevaisuuspanostuksilla kohti ekologista jälleenrakennusta!

Hallitus valmistautuu kaiken aikaa kevään kehysriiheen poikkeuksellisissa olosuhteissa. Vihreät nuoret, Demarinuoret, Vasemmistonuoret ja RKP-nuoret toivovat hallitukselta elvytystoimia, jotka edistävät ekologista jälleenrakennusta ja tukevat ilmastonmuutoksen kannalta kestävää yhteiskuntaa.

“Koronavirus on osoittanut kuinka pystymme yhteiskuntana toimimaan nopeasti ja tehokkaasti tarpeen niin vaatiessa. Ilmastokriisiin on myös varauduttava ja ryhdyttävä ajoissa toimiin sen ehkäisemiseksi. Suomella ja muulla maailmalla on nyt ainutlaatuinen mahdollisuus suunnata talouden elvyttämiseksi suunniteltuja tukipaketteja tulevaisuuspanostuksiin ja ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta kestäviin kohteisiin”, toteavat hallituspuolueiden nuorisojärjestöt.

“Välittömän kriisin hellitettyä on kaikkia talouden toipumistoimia punnittava sen kannalta, että ne edistävät talouden kestävää uudistumista. Kevyen ja julkisen liikenteen investointien vauhdittaminen, kotitalouksien energiaremonttien ja kansalaisten kestävien hankintojen tukeminen sekä satsaukset teollisuuden vähäpäästöisiin ratkaisuihin. ovat esimerkkejä keinoista, jotka edesauttavat ekologista jälleenrakennusta”, nuorisojärjestöt huomauttavat.

Kaikki nämä ovat keinoja, jotka osaltaan ratkaisevat ekologista kestävyyskriisiä. Hallituksen on tartuttava näihin keinoihin ja edistettävä ekologista jälleenrakennusta, järjestöt vaativat.

Lisätietoja:

Amanda Pasanen & Brigita Krasniqi, Vihreiden nuorten puheenjohtajat

+358409611330, +358 45 1312554

puheenjohtajat@vihreatnuoret.fi

Mikkel Näkkäläjärvi, Demarinuorten puheenjohtaja

+358400765002 mikkel.nakkalajarvi@demarinuoret.fi

Liban Sheikh, Vasemmistonuorten puheenjohtaja

050 501 9721, Liban@vasemmistonuoret.fi

Frida Sigfrids, RKP-nuorten puheenjohtaja

+358 40 5910874, frida.sigfrids@su.fi

Demarinuorten Perholehto ja Kokoomusnuorten Pajula: Eläkejärjestelmä täysremonttiin - maksujen korotus ei kelpaa yksin ratkaisuksi17.9.2021 14:46:41 EEST | Tiedote

Työeläkejärjestelmä on perustunut sukupolvien väliseen vastavuoroisuuteen, jossa kaikki maksavat vuorollaan työeläkemaksuja ja hyötyvät myöhemmin järjestelmästä. Eläketurvakeskuksen tuoreen raportin mukaan nykyinen eläkemaksutaso ei kuitenkaan riitä enää tulevaisuudessa eläkkeiden maksamiseen. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto ja Kokoomusnuorten puheenjohtaja Matias Pajula vaativat, että vuosikymmenten haluttomuutta järjestelmätason uudistuksiin ei kuitattaisi vain nykyisten ja tulevien palkansaajien pussista.

Kun Pinjan mieli särkyi, alkoi vuosien mittainen kamppailu terveydestä: ”Jos jalka murtuu, kukaan ei pyydä odottamaan ensiapua kuukausia”10.9.2021 08:54:42 EEST | Uutinen

Yle kertoi sunnuntaina 5. syyskuuta artikkelissaan Veerasta, joka ei ole suomalaisen hyvinvointivaltion silmissä tarpeeksi sairas psyykkisesti saadakseen apua. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehdolle aihe on henkilökohtainen. Perholehto oli vasta 14-vuotias, kun hän sairastui syömishäiriöön, joka vei hänet vuosien mittaiseen kamppailuun terveytensä kanssa.