Hallituspuolueiden nuoret: Tulevaisuuspanostuksilla kohti ekologista jälleenrakennusta!

Hallitus valmistautuu kaiken aikaa kevään kehysriiheen poikkeuksellisissa olosuhteissa. Vihreät nuoret, Demarinuoret, Vasemmistonuoret ja RKP-nuoret toivovat hallitukselta elvytystoimia, jotka edistävät ekologista jälleenrakennusta ja tukevat ilmastonmuutoksen kannalta kestävää yhteiskuntaa.

“Koronavirus on osoittanut kuinka pystymme yhteiskuntana toimimaan nopeasti ja tehokkaasti tarpeen niin vaatiessa. Ilmastokriisiin on myös varauduttava ja ryhdyttävä ajoissa toimiin sen ehkäisemiseksi. Suomella ja muulla maailmalla on nyt ainutlaatuinen mahdollisuus suunnata talouden elvyttämiseksi suunniteltuja tukipaketteja tulevaisuuspanostuksiin ja ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta kestäviin kohteisiin”, toteavat hallituspuolueiden nuorisojärjestöt.

“Välittömän kriisin hellitettyä on kaikkia talouden toipumistoimia punnittava sen kannalta, että ne edistävät talouden kestävää uudistumista. Kevyen ja julkisen liikenteen investointien vauhdittaminen, kotitalouksien energiaremonttien ja kansalaisten kestävien hankintojen tukeminen sekä satsaukset teollisuuden vähäpäästöisiin ratkaisuihin. ovat esimerkkejä keinoista, jotka edesauttavat ekologista jälleenrakennusta”, nuorisojärjestöt huomauttavat.

Kaikki nämä ovat keinoja, jotka osaltaan ratkaisevat ekologista kestävyyskriisiä. Hallituksen on tartuttava näihin keinoihin ja edistettävä ekologista jälleenrakennusta, järjestöt vaativat.

Lisätietoja:

Amanda Pasanen & Brigita Krasniqi, Vihreiden nuorten puheenjohtajat

+358409611330, +358 45 1312554

puheenjohtajat@vihreatnuoret.fi

Mikkel Näkkäläjärvi, Demarinuorten puheenjohtaja

+358400765002 mikkel.nakkalajarvi@demarinuoret.fi

Liban Sheikh, Vasemmistonuorten puheenjohtaja

050 501 9721, Liban@vasemmistonuoret.fi

Frida Sigfrids, RKP-nuorten puheenjohtaja

+358 40 5910874, frida.sigfrids@su.fi

Pikavippitoiminnan rajoituksista tehtävä pysyviä15.10.2020 16:12:50 EESTTiedote

Koronaepidemian isku on ollut erityisen kova niille kotitalouksille, joita velkaantuminen on koskettanut jo aiemmin. Hallituksen aiempi päätös rajoittaa pikavippien korkokattoa ja kieltää niiden suoramarkkinointi oli ensiaskel kohti parempaa. Määräaikaisena toimena asetus jää silti laastariksi, joka ei korjaa syvää yhteiskunnallista ongelmaa. Pikavippibisnekseen liittyvää kiskontaa ja ihmisten hädän hyväksikäyttöä ei tule sallia normaalioloissakaan. Ihmisten kannalta on välttämätöntä, että määräaikainen asetus säädetään pysyväksi.

Verot eivät yksin riitä yhteiskuntavastuun kantamiseksi!28.9.2020 10:09:33 EESTTiedote

On puhuttu jälleen yhteiskuntavastuusta. Julkisuudessa on väläytelty, että yritys kantaa yhteiskuntavastuunsa olemalla mahdollisimman kilpailukykyinen ja maksamalla verotuloja yhteiskunnalle. Demarinuoret haluavat nostaa keskusteluun sen, voisiko yrityksillä olla lainsäädännössä muitakin tehtäviä kuin voiton tavoittelu. Erityisesti valtionyhtiöiden ja suuryritysten on kiinnitettävä huomiota ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen.