Hallituspuolueiden nuoret: Tulevaisuuspanostuksilla kohti ekologista jälleenrakennusta!

Hallitus valmistautuu kaiken aikaa kevään kehysriiheen poikkeuksellisissa olosuhteissa. Vihreät nuoret, Demarinuoret, Vasemmistonuoret ja RKP-nuoret toivovat hallitukselta elvytystoimia, jotka edistävät ekologista jälleenrakennusta ja tukevat ilmastonmuutoksen kannalta kestävää yhteiskuntaa.

“Koronavirus on osoittanut kuinka pystymme yhteiskuntana toimimaan nopeasti ja tehokkaasti tarpeen niin vaatiessa. Ilmastokriisiin on myös varauduttava ja ryhdyttävä ajoissa toimiin sen ehkäisemiseksi. Suomella ja muulla maailmalla on nyt ainutlaatuinen mahdollisuus suunnata talouden elvyttämiseksi suunniteltuja tukipaketteja tulevaisuuspanostuksiin ja ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta kestäviin kohteisiin”, toteavat hallituspuolueiden nuorisojärjestöt.

“Välittömän kriisin hellitettyä on kaikkia talouden toipumistoimia punnittava sen kannalta, että ne edistävät talouden kestävää uudistumista. Kevyen ja julkisen liikenteen investointien vauhdittaminen, kotitalouksien energiaremonttien ja kansalaisten kestävien hankintojen tukeminen sekä satsaukset teollisuuden vähäpäästöisiin ratkaisuihin. ovat esimerkkejä keinoista, jotka edesauttavat ekologista jälleenrakennusta”, nuorisojärjestöt huomauttavat.

Kaikki nämä ovat keinoja, jotka osaltaan ratkaisevat ekologista kestävyyskriisiä. Hallituksen on tartuttava näihin keinoihin ja edistettävä ekologista jälleenrakennusta, järjestöt vaativat.

Lisätietoja:

Amanda Pasanen & Brigita Krasniqi, Vihreiden nuorten puheenjohtajat

+358409611330, +358 45 1312554

puheenjohtajat@vihreatnuoret.fi

Mikkel Näkkäläjärvi, Demarinuorten puheenjohtaja

+358400765002 mikkel.nakkalajarvi@demarinuoret.fi

Liban Sheikh, Vasemmistonuorten puheenjohtaja

050 501 9721, Liban@vasemmistonuoret.fi

Frida Sigfrids, RKP-nuorten puheenjohtaja

+358 40 5910874, frida.sigfrids@su.fi

Demarinuoret: Teknologiateollisuuden päätös on märkä rätti vasten palkansaajien kasvoja!25.3.2021 15:48:52 EET | Tiedote

Demarinuoret pitää Teknologiateollisuuden päätöstä irtautua valtakunnallisista työehtosopimusneuvotteluista hyvin huolestuttavana. Liitto kantaa erityistä huolta työmarkkinoiden ennustettavuudesta, työrauhasta sekä palkansaajien työehtojen tulevaisuudesta. Peräänkuulutamme vahvempaa ay-liikettä ja vaadimme pikaisia toimia muun muassa ammattiliittojen ryhmäkanneoikeuden puolesta.

Äänestäminen ei saa olla vain korkeasti koulutettujen etuoikeus!11.3.2021 13:17:03 EET | Tiedote

Tuore tutkimus 18-29-vuotiaiden äänestyskäyttäytymisestä kertoo karua kieltä siitä, kuinka Suomi on yhä äänestämisen luokkayhteiskunta. Ilmiö ei ole yllättävä, sillä äänioikeuden käyttäminen on eriytynyt koulutustaustan mukaan aina 80-luvun puolivälistä saakka. Taloustutkimuksen toteuttaman kyselyn mukaan yliopistotutkinnon suorittaneista tai sitä tällä hetkellä suorittavista lähes 70% kertoo äänestävänsä kuntavaaleissa varmasti, mutta ammatillisen koulutuksen puolella varmoja äänestäjiä on vain 38 prosenttia.

Demarinuoret: Faktat tiskiin vaalien siirtämisestä!6.3.2021 13:00:01 EET | Tiedote

Oikeusministeriön mukaan huhtikuun kuntavaalit on päätetty siirtää kesäkuun 13. päivään. Päätös ei ollut yksimielinen, sillä kahdeksan puoluetta yhdeksästä kannatti siirtoa. Demarinuoret pitää päätöstä äärimmäisen harmillisena, mutta terveysturvallisuuden kannalta välttämättömänä. Tilanteen luonteesta johtuen järjestö peräänkuuluttaa kuitenkin ehdottoman avointa ja suoraselkäistä viestintää.