Hälsotillståndet den vanligaste orsaken till diskriminering i diskrimineringsfall i arbetslivet
Hälsotillståndet var den vanligaste orsaken till att begäran om tillsyn över diskriminering lämnades till arbetarskyddsmyndigheten 2022. Hälsotillståndet har varit den vanligaste diskrimineringsgrunden i de övervakade fallen även under tidigare år. Arbetarskyddsmyndigheten publicerade ifjol en rapport om tillsynen av likabehandling och förbudet mot diskriminering. Rapporten publiceras senare också på svenska och engelska.
Arbetarskyddsmyndigheten övervakar förbudet mot diskriminering och likabehandlingen i arbetslivet både på begäran av personer som upplevt diskriminering och på myndighetsinitiativ.
Under 2022 kontaktades arbetarskyddsmyndigheten cirka 540 gånger om diskriminering i arbetslivet. Kontakterna ledde till 220 begäran om tillsyn, utifrån vilka 129 inspektioner genomfördes. Vid inspektionerna övervakades diskriminering som en enskild arbetstagare eller arbetssökande upplevt.
År 2022 övervakade arbetarskyddsmyndigheten likabehandlingen och förbudet mot diskriminering med sammanlagt 1 035 inspektioner som omfattade hela arbetsplatsen. Tillsynen gällde diskriminering av utländska arbetstagare vid lönebetalning och andra anställningsvillkor, arbetsgivarens skyldighet att främja likabehandling och diskriminering i arbetsplatsannonser.
Närmare information framgår av arbetarskyddsmyndighetens färska rapport Yhdenvertaisuuden ja syrjinnän kiellon valvonta työelämässä vuonna 2022. Rapporten innehåller också fallbeskrivningar för tillsynen.
Åldersdiskriminering vanligast i anställningssituationer
I de fall där kontakten ledde till en begäran om tillsyn genomfördes 129 inspektioner. Vid 36 inspektioner ansåg man att arbetsgivaren hade agerat i strid mot förbudet om diskriminering. Den observerade diskrimineringen gällde oftast hälsotillstånd (ca 46 % av inspektionerna), någon annan omständighet som gällde personen (ca 28 %) eller ursprung, nationalitet eller språk (ca 26 %). Diskrimineringsfall med anknytning till funktionsnedsättning, religion, familjeförhållanden eller sexualitet kommer fortfarande sällan till arbetarskyddsmyndighetens kännedom. Antalet fall med anknytning till dessa orsaker var relativt litet vid inspektionerna.
I 57 procent av inspektionerna som gjordes 2022 hade upplevelsen av diskriminerande behandling samband med avslutandet av anställningsförhållandet. Den klart vanligaste diskrimineringsgrunden i fall som gällde avslutande av ett arbetsavtals- eller tjänsteförhållande var hälsotillståndet. I en del fall behandlades både diskriminering under anställningsförhållandet och i samband med avslutande av anställningsförhållandet.
Diskriminering under anställningsförhållandet bedömdes i 33 procent av inspektionerna. Oftast upplevde arbetstagaren att någon diskrimineringsgrund påverkade till exempel ändringen av arbetsuppgifter, fastställandet av arbetsskift eller avlöningen. De vanligaste diskrimineringsgrunderna vid diskriminering under ett anställningsförhållande var hälsotillstånd, ursprung och medborgarskap samt andra personliga orsaker. Cirka 8 procent av inspektionerna gällde trakasserier som kränker en persons människovärde. Trakasserier upplevdes alltsomoftast på grund av ursprung, nationalitet eller språk. Arbetsgivarens skyldighet att göra rimliga anpassningar eller skyldighet att ge en utredning om vägran att göra anpassningar behandlades i 5 procent av diskrimineringsinspektionerna.
Cirka 15 procent av inspektionerna gällde anställning. De vanligaste diskrimineringsgrunderna vid inspektionerna i samband med anställning var ålder, ursprung och medborgarskap samt hälsotillstånd.
”Strukturell diskriminering i samband med anställning förekommer beklagligt mycket i Finland. Arbetsgivarna har en lagstadgad skyldighet att bedöma rekryteringspraxisen på arbetsplatsen. Syftet är att hitta konkreta åtgärder till exempel för att eliminera åldersdiskriminering och rasism”, berättar Päivi Laakso, överinspektör vid ansvarsområdet för arbetarskyddet vid Regionförvaltningsverket i Södra Finland.
Brister i utländska arbetstagares lönebetalning och arbetstider
I anslutning till anlitande av utländsk arbetskraft övervakades förbudet mot diskriminering genom 909 inspektioner. Diskriminering på grund av ursprung, språk eller nationalitet observerades i löneutbetalningen eller andra minimivillkor för anställningsförhållandet hos 12 procent av de säsongsarbetsplatser som granskades, hos 12 procent av de företag som skickade arbetstagare till Finland och hos 9 procent av de övriga företagen.
Arbetsgivarens skyldighet att främja likabehandling och upprätta en plan för likabehandling övervakades genom 108 inspektioner och i över 80 procent av dem observerades missförhållanden. I anslutning till diskriminerande platsannonsering gjordes 18 inspektioner.
Man kan ringa telefonrådgivningen anonymt
Arbetarskyddsmyndigheternas riksomfattande telefonrådgivning betjänar vardagar kl. 9–15 på numret 0295 016 620. Man kan ringa telefonrådgivningen anonymt. En enskild arbetstagares eller arbetssökandes diskrimineringsfall övervakas endast med arbetstagarens eget samtycke. Man kan ge anonyma tips om andra diskrimineringsobservationer.
Kontakter
Överinspektör Päivi Laakso
tfn 0295 016 487, fornamn.efternamn@rfv.fi
Ansvarsområdet för arbetarskyddet vid Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Överinspektör Ulla Riikonen
tfn 0295 018 174, fornamn.efternamn@avi.fi
Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland Ansvarsområdet för arbetarskyddet
Andra språk
Följ Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Kontaktpunkttjänsterna i Tillstånds- och tillsynsverket1.7.2025 13:57:59 EEST | Pressmeddelande
Kontaktpunktsuppgifterna enligt Europeiska unionens direktiv om förnybar energi, förordningen om kritiska råmaterial och förordningen om nettonollindustrin kombineras i Tillstånds- och tillsynsverket som inleder verksamheten 2026.
Yhteyspistepalvelut Lupa- ja valvontavirastossa26.6.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Euroopan unionin uusiutuvan energian direktiivin, kriittisten raaka-aineiden asetuksen sekä nettonollateollisuuden asetuksen mukaiset yhteyspistetehtävät yhdistyvät vuonna 2026 aloittavassa Lupa- ja valvontavirastossa.
Supervision of wild berry picking: occupational safety and health authority is prepared to investigate pickers’ status26.6.2025 07:57:00 EEST | Press release
According to preliminary information received by the occupational safety and health authority, the organisation of picking and pickers’ backgrounds will be even more diverse this year. Inspectors will likely need to determine whether pickers are in an employment relationship or if they fall under the category of pickers as defined in the Berry Act. This determination is not based on the title of the contract, but rather on how the work is actually organized in practice.
Tillsyn över plockning av vilda bär: arbetarskyddsmyndigheten förbereder sig på att utreda plockarnas ställning26.6.2025 07:57:00 EEST | Pressmeddelande
Enligt de förhandsuppgifter som arbetarskyddsmyndigheten fått kommer organiseringen av plockningen och plockarnas bakgrund i år att vara mer varierande än tidigare. Vid inspektionerna blir man sannolikt tvungen att utreda om plockarna är anställda eller sådana plockare som avses i bärlagen. Det är inte avtalets namn som avgör, utan hur arbetet de facto har ordnats.
Luonnonmarjanpoiminnan valvonta: työsuojeluviranomainen varautuu selvittämään poimijoiden asemaa26.6.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
Työsuojeluviranomaisen saamien ennakkotietojen mukaan poiminnan organisointi ja poimijoiden taustat tulevat tänä vuonna olemaan entistä moninaisempia. Tarkastuksilla joudutaan todennäköisesti selvittämään, ovatko poimijat työsuhteessa vai marjalain tarkoittamia poimijoita. Sopimuksen nimi ei ratkaise, vaan se, miten työ on tosiasiallisesti järjestetty.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum